IT-störning orsakar globala problem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Jimmy Dore gjorde ett klipp om det, ganska kul

https://www.youtube.com/watch?v=qDmK1r77bAI

Inte särskilt. Det var oinformerat, skrikigt och halva klippet ägnas åt nån crackpot konspirationsteori om att ryssland inte skulle varit inblandade när demokraternas servrar hackades.

Man ljuger om att de uppgifterna enbart skulle kommit från crowdstrike och att det var de som ensamma utredde händelsen, när attributionen i själva verket stöds av senatens utredning, som bygger på uppgifter från CIA, NSA, och FBI.

https://www.crowdstrike.com/blog/bears-midst-intrusion-democr...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russia_investigation_origins_...

Känns som ett rätt onödigt sidospår i diskussionen om den här händelsen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men i det här fallet hör ju filen som ställer till problem till en drivrutin, och då kan ju eventuella problem få stora konsekvenser.

Fast kollar man senaste nyheten så var det väl inte en drivrutinsfil? Den bara råkar heta sys.
Som jag tolkar var det mer som en uppdatering av en virusdefinitionsfil, som de gör flera gånger om dagen för nya hot, så jag kan förstå om de anser risken som relativt låg, men tydligen kunde även en felaktighet i konfigurationen ändå leda till en bluesceen!
Korta svaret är väl helt enkelt att man måste göra nån form av grundläggande test även för dessa ändringar…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast kollar man senaste nyheten så var det väl inte en drivrutinsfil? Den bara råkar heta sys.
Som jag tolkar var det mer som en uppdatering av en virusdefinitionsfil, som de gör flera gånger om dagen för nya hot, så jag kan förstå om de anser risken som relativt låg, men tydligen kunde även en felaktighet i konfigurationen ändå leda till en bluesceen!
Korta svaret är väl helt enkelt att man måste göra nån form av grundläggande test även för dessa ändringar…

Precis en sk channel file som ska innehålla definitioner, uppdateras ofta och går inte att åsidosätta i uppdateringaschemat. Till skillnad från sensorn och dess uppdateringar.

Mer info här; https://www.crowdstrike.com/blog/falcon-update-for-windows-ho...

Lade till länk
Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det var en konfigurationsfil som konsumeras av en drivrutin, så filen hör till en drivrutin.

Sedan är det ju väldigt svårt att dra slutsatser om hur testningen av dessa går till. Det som jobbar med utveckling vet att test sker i många steg i utvecklingsprocessen, och uppenbart har CloudStrike prioriterat att få ut säkerhetsfixar snabbt framför att testa dem väl.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag har nog aldrig hört talas om denna incident.

Det beror på att de ända uppdateringar som prioriteras generellt inom IT Sverige är SeC Uppdateringar. om detta är en vanlig program uppdatering så är det högst troligen inte ens lagt i WSUS kön.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.