Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Är min dator värdelös?

Hej!

Jag har en dator som jag brukade spela en hel del på och som inte hade några större problem med att driva de flesta spelen som nu har passats vidare ner till min son. Problemet är att nu laggar ALLT som bara den, även på de lägsta inställningarna.
Jag vet att den har några år på nacken och vid det här laget är ganska daterad, men att den inte ska klara av att driva spel som fortnite med alla inställningar i botten känns lite saftigt.

Så min fråga är helt enkelt: är det dags att pensionera burken helt och hållet eller finns det någon tydlig flaskhals som jag skulle kunna åtgärda för att få den att orka lite mer?

Operativsystem: Windows 10 pro 64 bit
Processor: intel core i7-8700K CPU @ 3.70GHz
RAM: 16GB
Skärm: AOC 24G2W1G3-
Hårddiskar: SAMSUNG MZVLB256HAHQ-00000 & ST1000DM010-2EP102
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1080 8GB
Moderkort: MS-7B61

Som sagt, ganska åldrad och kanske inte svinvass för sin tid heller, men finns det något jag kan gör a för att ge den en ansiktslyftning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Första frågan.. har du testat rensa och återställa datorn? (installera om Windows)

Permalänk
Medlem

Det var ju en riktigt bra speldator när den var ny, och även om den har några år på nacken nu så bör den inte ha några större problem att driva spel som Fortnite. Har ni kontrollerat temperaturerna, det kanske är något som överhettas och sänker prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heltbananas:

Hej!

Jag har en dator som jag brukade spela en hel del på och som inte hade några större problem med att driva de flesta spelen som nu har passats vidare ner till min son. Problemet är att nu laggar ALLT som bara den, även på de lägsta inställningarna.
Jag vet att den har några år på nacken och vid det här laget är ganska daterad, men att den inte ska klara av att driva spel som fortnite med alla inställningar i botten känns lite saftigt.

Så min fråga är helt enkelt: är det dags att pensionera burken helt och hållet eller finns det någon tydlig flaskhals som jag skulle kunna åtgärda för att få den att orka lite mer?

Som sagt, ganska åldrad och kanske inte svinvass för sin tid heller, men finns det något jag kan gör a för att ge den en ansiktslyftning?

Tack på förhand!

Har ni kollat tempraturer på CPU och GPU? låter ju lite som att CPUn kanske går för varmt om allt laggar. Det är ju inte den nyaste datorn, men det är ju inte skit dålig direkt heller

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av heltbananas:

Hej!

Tack på förhand!

Du ska inte behöva byta något för att saker ska flyta.
Är lagget datorrelaterat eller nätverksrelaterat? "Lagga" kan betyda mycket, inte minst från mindre datorspelande monster! 😁
Har Windows återställts, dvs, blivit av med massa bakgrundsprocesser som tar kraft?
Är temperaturer ok? Fullt med damm eller trasiga/lösa fläktar/kylflänsar?
Spelar grabben med vettiga inställningar i spelet?

Tror du ska ha goda förutsättningar att spela på den där maskinen, GTX 1080 + 8700K är en perfekt kombo egentligen. Bör lösa nästan alla spel i Medium-High på 1080p utan att behöva stöka med inställningar mer än nödvändigt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av heltbananas:

Hej!

Tack på förhand!

Värdelös är den absolut inte speciellt med tanke på att mina barn sitter på betyderligt sämre utan att klaga..

3770k och rx 580/R9 390x

Så om nu allt laggar så är det något som är knas, börja med att kolla belastning och temperaturer. Du kan gärna lägga upp en bild på aktivitetshanteraren där man ser belastningen över alla kärnor samt en bild på typ HWmonitor för temperatur så blir det enklare att hjälpa dig att hitta vad som kan vara knas.

Sen om inte windows har blivit ominstallerat på länge så kan det också vara boven så ser belastning och temps bra ut så är det nog nästa steg om det inte gjorts nydligen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dom delarna borde ge helt OK prestanda i 1080p.
Jag hade rengjort datorn ifrån damm och skräp samt testat att ominstallera Win10 och se om det hade hjälpt.

Hjälper inte detta så hade kollat temperaturer samt bekräftat att du använder grafikkortet och inte har kopplat in skärmen i modekortet.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Har du flyttat datorn så kan det ju vara så att CPU-kylaren på något vis hoppat loss, så jag håller med tidigare att börja kolla temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Den där datorn är fortfarande riktigt bra och ska klara av alla nya titlar i 1080p på medium/high i 60+ fps så något är solklart fel med den.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg till de tips som redan gjorts: kolla att ingen av diskarna börjar bli fulla, och kanske passa på att göra någon kontroll med någon utility att de är i bra skick.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Datorn ska enkelt kunna hantera Fortnite, dottern spelar på ett 1070 GTX utan problem.

Första enkla check/fix:
* Kolla så SSD har minst 10% ledigt utrymme
* Kolla så du har TRIM igång på SSD
* Kör någon sorts antivirus och malware-koll, typ malwarebytes eller Spybot Search & Destroy.
* Kolla om du har en massa saker som kör i bakgrunden. Stäng av sånt som inte behövs i "Auto-start / Startup".

Lycka till!

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag brukar bara skumläsa sådana här trådar för att få koll på frågeställningar. Tycker det finns en röd tråd i flera av dem: Fortnite

Klagas mycket över "lagg" och specifikt just Fortnite där en dator med rimliga specar "laggar". Här applicerar sunt förnuft och enkel deduktion. Ifall samtliga spel "laggar" och hela datorn "laggar" oavsett vad man gör: då är det något med datorn som behöver felsökas.

Ifall det enbart är Fortnite som "laggar" – så som det så ofta klagas över – är det förmodligen just Fortnite som är problemet. Kan vara att spelet är för populärt idag och det är något med tjänsten som helhet som inte längre håller måttet. Kan vara något med just den installationen av Fortnite man har på datorn.

Permalänk
Medlem

Endast moderkort+cpu+ram+gpu är värt 3200-3500kr ifall de är fungerande, hela datorn utan skärm över 4k.

Som andra säger:
1: titta på cpu och gpu temperaturer inne i spel. Kan göras bäst med HWINFO, men även Msi Afterburner/RTSS, eller nvidia/amd mjukvara och annat.

2: är ssd:n full? Då det är en liten ssd bör du inte ha mycket alls installerat där förutom windows, blir långsam ifall fyller hela.

3: bara normalt att nyare/större spel & program tar väldigt lång tid och inte fungerar bra ifall de är installerade på den mekaniska hårddisken
3.1: möjligtvist även så att disken blivit långsammare med tid och håller på att fela

Som även nämns är just fortnite dåligt optimerat, blir sämre med varje uppdatering. Vad annat "laggar"? Bara spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag brukar bara skumläsa sådana här trådar för att få koll på frågeställningar. Tycker det finns en röd tråd i flera av dem: Fortnite

Inte för att försvara Epic och Fortnite, gillar inte nån av dem, men det kan ju också vara för att Fortnite är typ världens populära spel, speciellt för barn, vilket ofta får en gammal dator av en vuxen att spela det på

--------------

Den där datorn borde lätt klara det. Min brorson spelar Fortnite på en Ryzen 2600 och GTX 1070 och funkar fint för honom, dock hade han en hel del fryslagg när han spelade det via en sketen Wifi USB sticka.
Skaffade nytt internt wifi kort åt honom och efter det försvann fryslaggen, så kolla upp sånt kanske.
Och ja, som många andra sagt, installera definitivt om Windows o sånt också.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!
Jag får ta och sätta mig och plöja igenom möjliga lösningar så hör jag av mig om det får nån effekt!

Permalänk

Hej igen!
Nu börjar jag få lite mer tillfälle att pilla på burken.
Jag började med att återställa Windows för att se hur den verkade efter det och sedan mäta temperaturen. Det visar sig att cpun går rätt varmt (min 72C) när den är praktiskt taget stillastående.
Hur kan jag råda bot på det? Är det nånting som fysiskt bör ha hänt med kylningen eller något annat i datorn? Vi flyttade rätt nyligen så risken finns att den har fått sig en stöt i och med det.

Som ni märker är jag rätt dålig på det här..

Permalänk
Medlem

Hmm ja, 72 grader i "idle" när den inte gör nånting (och inte har gjort nånting på ett tag) låter ganska högt!

Vad har du för CPU-kylare?
Intels vanliga, typ en sånhär?

Isåfall, kolla på baksidan på moderkortet att alla fyra plastpinnarna sticker genom ordentligt på baksidan...
(Och kanske känna efter lite försiktigt att den sitter fast och inte bara hänger/fladdrar i nått av hörnen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Damm på fläktar och igensatta öppningar? Öppna och titta, blås ur med tryckluft på burk (OBS avsedd för elektronik).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Städa den, både i chassit och i Windows. Håll antal bakgrundsprocesser/belastning så lågt som möjligt.
Håll drivrutiner hyffsat uppdaterade.
Övervaka temps, du kanske behöver byta kylpasta/kylare.
Ominstallera Windows bör väl vara en sista grej, om det inte är gjort på flera år förstås.
Du lämnar ute vad ni gör med datorn men spelas nyare grafik/cpukrävande spel kan ni labba med inställningarna

Permalänk

En grundlig rengöring och lite fräsch kyl pasta verkar ha gjort susen! Nu ligger den på mycket vettigare 25-30 grader och beter sig som den borde göra.

Stort tack för all hjälp, grabben kommer bli lyrisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heltbananas:

En grundlig rengöring och lite fräsch kyl pasta verkar ha gjort susen! Nu ligger den på mycket vettigare 25-30 grader och beter sig som den borde göra.

Stort tack för all hjälp, grabben kommer bli lyrisk!

Najs!!
Säg att du köpt nya dyra komponenter så får du mer cred

Visa signatur