Tips på kabeldragning 4K video+USB-data, 20m långt

Permalänk
Medlem

Tips på kabeldragning 4K video+USB-data, 20m långt

Hej,

Jag köpte just en ny TV som kommer stå på bottenvåningen. Speldatorn står en våning upp. Det hade varit kul att dra en kabel för att kunna spela (streaming kommer ske via Google TV) och jag tänkte helst använda en befintlig kabelkanal för en gammal parabol-kabel. Sträckan blir ca 20 m. Ska det vara värt det så vill jag såklart klara av 4K i 120HZ, dvs tyffa krav. Det är ju för långt för rena passiva kablar men jag hittade denna optiska HDMI vilket borde fungera (det står 8K@60Hz vilket ju blir samma bandbredd.)
https://www.computersalg.se/i/9448647/lanberg-h%c3%b6g-hastig...

Problemet med denna blir dock att det inte får plats med en HDMI-kontakt i själva kabelkanalen. En USB-C skulle få plats, och det skulle också lösa att jag kan få bra kontakt för att styra datorn via USB-gränssnittet. Jag tror inte på att nån trådlös sändare kommer ha godkänd täckning en våning ned, på diagonalen genom bjälklag och väggar och med en murstock halvt i vägen. Men, USB har väl ännu värre begränsningar i längd, så någon mer exotisk lösning kan behövas. USB med förstärkare och sen en hubb vid TV för att ge HDMI ut? Eller någon HDMI>CAT->HDMI lösning? Kan dessa klara USB datasignal tillbaka?

Så, frågan är, har någon smart SweClockare en bra idé på lösning?

Edit: Sträckan som har begränsning i fysisk storlek är ca 5m (frårn vinden och troligen rakt ned i VP-rör i väggen). Skulle man kunna tänka sig passiv HDMi plus USB första 15 m och sen en aktiv hubb med USB C ned genom VP-rören?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Det var saftigt pris, men kanske är där det behöver landa. Kan dock inte se hur USB-kontakten ska kunna dras genom VP-rör, lite oklart hur de kopplas samman. Men idén ledde mig in på mer sökande av optisk HDMI och då fann jag denna. Känns som en bra lösning för video, och så kan man dra en USB C bara för den relativt låga bandbredden av ett par handkontroller/mus/tangentbord. Har redan långa USB A skarvsladdar, kan dra en USB C sista biten.
https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Tack för tips. Det var saftigt pris, men kanske är där det behöver landa. Kan dock inte se hur USB-kontakten ska kunna dras genom VP-rör, lite oklart hur de kopplas samman. Men idén ledde mig in på mer sökande av optisk HDMI och då fann jag denna. Känns som en bra lösning för video, och så kan man dra en USB C bara för den relativt låga bandbredden av ett par handkontroller/mus/tangentbord. Har redan långa USB A skarvsladdar, kan dra en USB C sista biten.

USB kontakten är bara till för att ge ström om inte strömmen i HDMI räcker till.
Så det ingen ände till ände USB.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Citerar mig själv: var uppe på vinden nu och rekade lite. Det visar sig att platsen där parabolkabeln går ned i VP-röret är helt täckt av vårt ventilationsaggregat... Det står inte på ursprunglig plats utan flyttades vid ett byte för några år sedan. Tydligen tänkte inte vent-teknikerna på att befintliga kablar kunde vara av betydelse... Suck.

Det betyder att den fina dragningen i VP-rör inte går, jag får gå genom tak och täcka med nån yttre kabelkanal. Det blir ju inte någon lång sträcka ändå som syns innan kabeln kommer ned bakom tvn, och fördelen blir att jag ju kan gå igenom med större kablar. Sträckan lär fortfarande kräva hdmi 2.1 AOC (active optical converter som jag lärt mig att det heter) men en vanlig USB kan också dras för diverse styrning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Citerar mig själv: var uppe på vinden nu och rekade lite. Det visar sig att platsen där parabolkabeln går ned i VP-röret är helt täckt av vårt ventilationsaggregat... Det står inte på ursprunglig plats utan flyttades vid ett byte för några år sedan. Tydligen tänkte inte vent-teknikerna på att befintliga kablar kunde vara av betydelse... Suck.

Det betyder att den fina dragningen i VP-rör inte går, jag får gå genom tak och täcka med nån yttre kabelkanal. Det blir ju inte någon lång sträcka ändå som syns innan kabeln kommer ned bakom tvn, och fördelen blir att jag ju kan gå igenom med större kablar. Sträckan lär fortfarande kräva hdmi 2.1 AOC (active optical converter som jag lärt mig att det heter) men en vanlig USB kan också dras för diverse styrning.

Så det är omöjligt att knyta fast en hdmi och usb kabel i parabol kabeln, och använda den som (om den inte används) som drag kabel/snöre för att få ner de andra två kablarna?

Det går också att streama spel. Kanske kan vara ett alternativ om du inte kanske vill borra ett nytt hål.

Sedan för en USB kabel så hade jag valt en aktiv där med om du inte redan tänkt på det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Så det är omöjligt att knyta fast en hdmi och usb kabel i parabol kabeln, och använda den som (om den inte används) som drag kabel/snöre för att få ner de andra två kablarna?

Det går också att streama spel. Kanske kan vara ett alternativ om du inte kanske vill borra ett nytt hål.

Sedan för en USB kabel så hade jag valt en aktiv där med om du inte redan tänkt på det

Ja tyvärr, kabeln är klämd under ett stoet ftx aggregat som står på en plywood skiva. Sen går inte en vanlig usb kabel igenom ändå, vp röret är för tight. Så det blir nog absolut enklast att bara ta ett nytt hål.

Ska kolla aktiv kabel, kan vara värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du bara vill dra en sladd så finns det KVM extenders.
Här är en från Nördic som kör 4K@60Hz + USB + 2 kanals stereo över CAT6 kabel i 60m.
https://noerdic.se/collections/kvm-forlangning/products/kvm-e...
Men det kan nog vara svårt att hitta nån som klarar 4K@120Hz till rimligt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag "löste" problemet genom att istället bygga en dedikerad speldator som kan stå i vardagsrummet. Det var nästintill* samma pengar som alla dyra lösningar med optiska hdmi och diverse extenders, och mycket, mycket lättare. Och då kan barnen spela i vardagsrummet utan att blockera min andra dator som också är arbetsstation.

*nästintill då jag först bara köpte ett nytt grafikkort till en äldre dator, men som det sen visade sig att jag inte fick igång alls. Så det fick bli nytt mobo, ram, cpu, ssd, psu och då när jag höll på så var det lika bra med ett snyggt, mindre mini-atx chassi också. Men, kylaren kunde jag återvinna i alla fall 😁

Tack för alla tips i tråden!

Visa signatur