e-fakturor sparas endast 18 månader - pinsamt dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, fast det var inte frågan.

Frågan var om man som kund kan förvänta sig att fakturorna ska sparas. Och om det nu vore så orimligt att dom ska sparas, så vore det ju exakt lika orimligt att en aktör som Kivra ska spara breven. Men eftersom Kivra uppenbarligen både kan, och tycker, att det är rimligt att spara breven så argumenterar jag för att det som minst går att diskutera kring hur man som kund ska förvänta sig att bankerna spar fakturor.

Vidare är datamängderna inget att snacka om. Jag har 2578 dokument sparade i mitt system, använder Mongo GridFS. Detta tar upp 1,7 GB storage.

Jag tycker att det känns rimligare att Kivra som är verksam in brevlådebranschen sparar breven än att banken sparar kundernas brev. Kommunikation från banken brukar väl sparas betydligt längre än 18 månader?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur argumenterar du då för att KIVRA valt att spara breven man får "forever"?
Det är ju ännu mer märkligt, då dom med din analogi mer eller mindre skulle kunna radera ett brev så fort man läst det, eftersom det är att likställa det med att man hämtat det från blevlådan....

Det är givetvis mer praktiskt för mig som kund om breven kunde sparas i banken, än att jag ska behöva hålla på att lösa en extern lagring själv. En service till kunden helt enkelt.

Däremot så litar jag inte på att alla klåpare vet vad dom håller på med, så jag sparar som sagt ner kopior själv ändå. Men det är ett drygt jobb. Hade varit smutt om banken erbjudit ett API för att hämta ut fakturorna så man hade kunnat automatisera det.
Och ja, för er som undrar det, jag scannar mina pappersfakturor och sparar dom elektroniskt också. Man vet aldrig när fan det blir tvist om något, eller nån tomte kommer och påstår att fakturan inte blivit betald.

Om det skulle bli en tvist har banken fortfarande information om hur mycket du betalat, till vilket BG och när du gjort det. Att du sparat en PDF av fakturan är inte särskilt intressant om man ska reda ut vad du betalat och inte.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Varför inte prata med din bank och be dem ordna en kopia till Kivra automatiskt. (Eller t.o.m. kopia till valfri email-forward..)
Någon måste ju komma med ideerna om framtiden skall närma sig..

Permalänk
Medlem

Känns rimligt i mina ögon i alla fall. Har man viktiga fakturor så ser man till att spara dom själv på ett säkert och bra sätt.
Men 99% av alla fakturor är meningslösa att spara för i princip alla. Så då sparas det automatiskt X månader ifall det skulle bli något problem eller liknande vilket är lämplig tid.

När vi hade företag så skötte vi ju det själva på papper utskrivet och insatt i pärm osv för revisorn. Inget konstigt kan jag tycka.
Vem vill ha en random hög med tusentals random fakturor helt okontrollerat ändå.