Deepmind-grundare och före detta speldesigner får Nobelpris

Permalänk
Melding Plague

Deepmind-grundare och före detta speldesigner får Nobelpris

Från Bullfrog till Google Deepmind och Nobelpris. I går belönades Demis Hassabis för sitt arbete med AI-modellen Alphafold.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Och vilken resa

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera dokumentären om AlphaGo www.youtube.com/watch?v=WXuK6gekU1Y

Permalänk
Medlem

Bullfrogs SYNDICATE

Sååå många timmar jag har spenderat på det spelet - otroligt hög nostalgifaktor

Klart grabben ska ha ett nobelpris!

(sedan har han gjort något annat också men jag bryr mig mer om syndicate 😂)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Åh Bullfrog!

Theme Hospital med Regina Lunds röst. Minnen DeLuXe!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dags och kul att de belönar lite mer moderna förseelser som AI. Men är det verkligen ’fysik’ att skapa neurala nätverk? Är alphaFold är ju närmare kemi i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker det är dags och kul att de belönar lite mer moderna förseelser som AI. Men är det verkligen ’fysik’ att skapa neurala nätverk? Är alphaFold är ju närmare kemi i alla fall

Är ju nobelpriset i KEMI som de fått.
Att kunna förutsäga proteiners strukturer lär komma göra underverk inom läkemedel inom snar framtid så inte konstigt något "modernt" fick priset.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Demis och tycker gott han kan få ett nobelpris men det förefaller lite udda att tilldela det i kemi. Neurala nätverk ligger väl i så fall närmare statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gillar Demis och tycker gott han kan få ett nobelpris men det förefaller lite udda att tilldela det i kemi. Neurala nätverk ligger väl i så fall närmare statistik.

Priset verkar vara för själva applikationen, inte den underliggande tekniken de använt i allmänhet.

Ur den länkade artikeln:
"Two scientists at Google DeepMind and an American biochemist have been awarded the 2024 Nobel prize in chemistry for breakthroughs in predicting and designing the structure of proteins.

Demis Hassabis, DeepMind’s British founder, and John Jumper, who led the development of the company’s AI model AlphaFold– which predicts the structure of proteins based on their chemical sequence – share half of the prize.

The other half was awarded to Prof David Baker, of the University of Washington, whose computational research has led to the creation of entirely new kinds of proteins, with applications in vaccines, nanomaterials and tiny sensors."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Att kunna förutsäga proteiners strukturer lär komma göra underverk inom läkemedel inom snar framtid så inte konstigt något "modernt" fick priset.

De som fick fysikpriset var också AI-forskare. Det här kemipriset är ju lite i gränslandet till medicin/fysiologi men räknas väl som biokemi. Antar att Nobelkommittén vet bättre än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgUO-xlLX7wG2u2tTZNv_-m4PAaJ5C8g_H9UL-uuJzYyE4sgKs-g4WKja76NBQ3AU1iTAO68aAw5tQE6iJN2H1nXhdqFgYmOBQezZO27lz5K-O9aMuM78r2rM6-ElCaUmQUu7VqztLfm7U/s1600/maxresdefault.jpg

Kommer dock inte ihåg om spelet faktiskt är "bra". Kanske borde starta upp det igen..?

Permalänk
Medlem

😁 Vilka spel tillverkades förrut...😌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Priset i fysik gick till AI, alltså de gamla pionjärerna för 50+ år sedan

Det var inget fel med denna utmärkelse

Permalänk

De vetenskapliga Nobelprisen år 2024 har hittils gått till cyborgen och dess komponenter.
🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgUO-xlLX7wG2u2tTZNv_-m4PAaJ5C8g_H9UL-uuJzYyE4sgKs-g4WKja76NBQ3AU1iTAO68aAw5tQE6iJN2H1nXhdqFgYmOBQezZO27lz5K-O9aMuM78r2rM6-ElCaUmQUu7VqztLfm7U/s1600/maxresdefault.jpg

Haha, ja jäklar du, den gamla storfavoriten drar alltid fram ett leende. Ligger högt på min topplista, nästan så jag skulle gräva fram Amigan och dra igång det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag är en av mycket få med master i moleklyärbiologi som också är programmerare sedans tidiga tonåren. Började med neuronät innan 2010 och funderade just på veckningsproblemet kring 2011. Det var mycket svårt och jag kom aldrig någonstans, men jag brukade försöka förklara för de andra på labbet att detta var vad som behövdes för att revolutionera världen. De fattade till viss del men de kunde aldrig se samma värld som mig, där det blir som ett steg i automatiska workflows, där man kan jobba med teoretiska ytor och generera ligander direkt.
Självklart följde jag deepmind sen innan de ens fanns, men jag hade ingen aning om Alphafold. När jag hörde att de lyckats så förklarade jag för alla att detta blir nobelpris, garanterat.
Glad för deras skull, de förtjänar detta och mer därtill!