Steam tydliggör att kunder inte äger ”köpta” spel

Permalänk
Melding Plague

Steam tydliggör att kunder inte äger ”köpta” spel

En licens till ett spel är inte detsamma som att äga en kopia av det. En ny lag i Kalifornien tvingar företag att vara tydliga med vad kunden betalar för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta borde ha gjorts innan det kom lagar som tvingade företagen till det.

Permalänk
Medlem

Undrar om de gör en skillnad spel som är DRM fria?
Inte många på steam men de finns. De ser ju dock bara spel som använder deras drm men utvecklare hade kunnat ha en bock. Kanske ger utvecklare som kanske bara använder basic att köra drm fritt för att de står ut i köpkorgen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Inte många på steam men de finns. De ser ju dock bara spel som använder deras drm men utvecklare hade kunnat ha en bock. Kanske ger utvecklare som kanske bara använder basic att köra drm fritt för att de står ut i köpkorgen

Ja, finns det ingen DRM är det omöjligt för dig att bli av med ett spel såvida du gör backups

Permalänk
Medlem

Ja, så är det med digitala licenser.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Redan innan var det klart att man inte ägde spel i Mongoliet. Allt är icketangerbart och i ständig fasövergång liksom. Aummmm...🌈☯️🙃

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Steam i sig agerar väl lite som ett DRM.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är tillräckligt tydligt. Skriv ut det tydligt bara att det inte är ett köp överhuvudtaget. Och sen ändrar man lagarna så att ett köp blir ett köp.

Skrivet av underd0g76:

Steam i sig agerar väl lite som ett DRM.

Steam är ju en launcher och utan den kan du inte ladda ner spelet. Men det i sig är inget DRM och när du väl har laddat ner DRM-fria spel från Steam så kan du starta dom utan att ha Steam igång, lägga på USB-minne och spara eller lite vad som - precis som om du hade köpt spelet från GOG istället.

Steamworks, däremot, har valbart DRM om utvecklaren vill använda det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Alla spel på Steam är kopplade till Steam, så det är en slags DRM fortfarande. Nu har jag aldrig testat hur det blir att starta spel utan Steam. Det går säkert bra men misstänker att vissa saker, kontroller kanske? blir krångligare. Man kan såklart göra backup på dem inom Steam, och antar dessa går att installera igen utan uppkoppling då.

Fast det är antagligen just själva distributionen som avses främst i vilket fall. Så skulle GOG klappa ihop såpass fort att fogden är där och bär ut servrarna på direkten så äger de flesta (alltså antagligen nästan ingen) ingenting ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite som att ha en bilhandlare som stoppar ge bilservice lite när dom känner för det trots avtal om evig bilservice vid köp.
Att spellicenser kostar lika mycket som spelkopior är ocker.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Lite som att de behöver skriva ut att vatten är vått på vattenflaskor?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Nej. Det är som att köpa en vattenflaska och sen i efterhand få reda på att du enbart får dricka den i butiken, du får inte ta med den ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Men även om alla "vet" att man får en licens så finns det väl ingen anledning att försöka vara otydlig med flit? Ännu bättre är ju att ändra lagarna så att "köpa" inte innebär "låna tills vi inte har lust längre", eller hur?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ok, bra att det blir klargjort.
Nu förväntar jag mig att kunna returnera de spel jag köpt som jag inte vill ha på grund av att blivit informerad om detta efter köpet...

Permalänk
Medlem

Känns lite B.

Köper man spelen på GOG? I så fall byter jag dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Känns lite B.

Alltså, ingenting har ändrats här... Bara det att det är tydligare nu för folk som inte hade fattat det innan. Dock finns det väl inget som säger att det inte är en livstidslicens, så hur stor roll spelar det egentligen? Den enda praktiska skillnaden mot "köpt" är att du inte kan sälja det vidare.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu förväntar jag mig att kunna returnera de spel jag köpt som jag inte vill ha på grund av att blivit informerad om detta efter köpet...

Vänta, hur ska du kunna returnera nåt du inte har köpt? *points at head*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Vänta, hur ska du kunna returnera nåt du inte har köpt? *points at head*

Det är spännande det här ändå. Kravet är semantiskt inriktat.
Innebär det att man inte köper biljetter till en biovisning eller en konsert heller? Behöver de också ändra sina knappar till att man köper visningslicenser snarare än biljetter för en konsert?

Jag tänker att det blir lurigt redan vid översättningen. Är purchase och köp samma ord? I många fall är svaret ja.
Men kanske är det inte helt givet i just det här läget?

Frågan är onekligen intressant i många olika aspekter här. Jag har inga bar svar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Känns lite B.

Enligt Kaliforniens definition gör du det då GOG går under det här undantaget:

"(C) Any digital good that is advertised or offered to a person that the seller makes available at the time of purchase for permanent offline download to an external storage source to be used without a connection to the internet."

Sen erbjuder ju GOG en licens, de "måste" de ju göra eftersom du har access att ladda ner spelet igen fler år efter köp. Så fungerar ett köp normalt sett inte alls. Den rättigheten styrs av en licens, en licens man antingen kan se som köpet eller som en add-on utöver köpet. Exakt hur GOG själva ser på det hela juridiskt har jag inte koll på. Men jag köper det mesta via GOG som jag faktiskt bryr mig om, resten går mest via Game Pass som är helt tvärtom istället, för i ärlighetens namn är jag inte intresserad av att spela om eller bevara majoriteten av de spel jag prövar eller spelar.

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad. Jag tolkar deras text som:

Citat:

A purchase of a digital product is not a purchase of the digital product.

Snacka om att krångla till det 110%. De kan väl inte strössla hela Steam med "Köp spel", "Dina spel", osv för att sedan helt kovända i det finstilta och säga "Med köp menar vi inte köp, utan licensiering". Hm... Fast nu verkar de ju tagit bort texter som "Köp", jag hittar bara "Add to cart" och liknande. Det kanske är en del i hela utsuddandet av ägandeskap?

Permalänk
Medlem

kan de direkt halvera priset på allt!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hade varit fint med lagar som likställer digitalt distribuerad media med fysisk media. Köper du t.ex. ett spel så äger du det, oavsett om det är en fysisk kopia, eller en kopia du behöver ladda ner. Det skulle också innebära att när du tröttnat på ett spel så kan du sälja det på begagnatmarknaden, oavsett om det är en fysisk kopia eller en du har laddat ner.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Känns ju från artikeln och tråden att det även borde tydliggöras att man inte köper spel på steam, man prenumererar på dem. Läs användaravtalet, sök på prenumeration (subscription).

Permalänk
Medlem

steam tvingade nyligen användare som inte är medborgare i något land i EU, Storbritannien, Australien, och Nya Zealand (tror det är alla), att om de inte godkände det nya användaravtalet (det gäller ju biten gällande förändringar om skiljenämnder och stämningar) så skulle hela deras spelbibliotek raderas. Fundera på den...

Skrivet av ThomasLidstrom:

Gissar att de har fixat det retroaktivt i det nya användaravtalet, och godkänner du det inte så har du ändå inga spel att returnera.

Permalänk
Medlem

På GOG kan man ladda ner en offline version av spelen så de kan inte på något sätt ta ifrån en spelen. Om det inte finns någon hemlig ”nuke” i exe filerna för installationerna men det borde någon märkt i så fall.

Nu är det inte så sannolikt att just steam går under men finns ju många digitala affärer där de stängt ner.

En risk som alla har inkl steam är att kontot kan bli kapat eller de bannar dig av någon anledning och det behöver inte ens vara något du visste var fel.

Har man sakerna offline kan de inte ta ifrån dem bara för att de råkar ogilla något program man har på datorn eller vad som helst.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

nu är ju steam en av dom man litar mest på inte kommer att bara "ta tillbaka" spel eller gå under så man förlorar access för dom inte finns mer. men det vora bra om dom kom med något sorts arkivering alternativ för hemmabruk. "cache:a" alla spel du äger hemma i nån sorts arkivformat som är låst med en nyckel bunden till ditt konto. och om steam någon gång går under får du ett mejl med nyckeln och kan öppna/bläddra i ditt backup arkiv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den enda praktiska skillnaden mot "köpt" är att du inte kan sälja det vidare.

Vilket förvisso ändå måste anses som en ENORM skillnad. Många har ju spelbibliotek på flera hundra spel, många spel har endast provats, många aldrig ens startats och ytterligare en del har spelats igenom och kommer aldrig startas igen. Skulle man kunna sälja vidare rättigheten till att spela spelen/licensen (motsvarade försäljningen av fysiska kopior tidigare i historien) skulle nog spelförsäljningen se heeelt annorlunda ut för steam och andra motsvarade aktörer.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Alla spel på Steam är kopplade till Steam, så det är en slags DRM fortfarande. Nu har jag aldrig testat hur det blir att starta spel utan Steam. Det går säkert bra men misstänker att vissa saker, kontroller kanske? blir krångligare. Man kan såklart göra backup på dem inom Steam, och antar dessa går att installera igen utan uppkoppling då.

Fast det är antagligen just själva distributionen som avses främst i vilket fall. Så skulle GOG klappa ihop såpass fort att fogden är där och bär ut servrarna på direkten så äger de flesta (alltså antagligen nästan ingen) ingenting ändå.

Majoriteten av spelen som säljs (licenseras) på steam har steams inbyggda DRM och då är steam ett krav. Det finns några undantag här och där dock som INTE använder det vilket gör att efter man laddat ner de så kan man kopiera filerna som ligger i katalogen med spelet och bara köra det även utan att ha steam på datorn.

Det är inte speciellt många spel som faktiskt gjort så men det är tekniskt möjligt att göra det om utvecklaren väljer det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BookBoy:

Detta borde ha gjorts innan det kom lagar som tvingade företagen till det.

Fast fullt så enkelt det ju inte. Om alla andra företag använder en köp-knapp och Steam började använda en köp-av-licens-knapp skulle ju många användare dra öronen åt sig bara av den anledningen, trots att det är liknande villkor som gäller på alla digitala butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Majoriteten av spelen som säljs (licenseras) på steam har steams inbyggda DRM och då är steam ett krav. Det finns några undantag här och där dock som INTE använder det vilket gör att efter man laddat ner de så kan man kopiera filerna som ligger i katalogen med spelet och bara köra det även utan att ha steam på datorn.

Det är inte speciellt många spel som faktiskt gjort så men det är tekniskt möjligt att göra det om utvecklaren väljer det.

Ah. Men antar det oftast gäller "riktigt gamla nya" spel som eventuellt levereras i en container, men i grunden som de var "då"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen önskar jag att det stod "betala för en licens" på knappen också, så att det var ännu tydligare.