Permalänk

Vem minns Boulder Dash?

Jag har lagt ut en version jag gjort av detta spel på GitHub och itch.io (Windows/Mac/Linux). Det finns 24 banor just nu, men en level-editor är med och skulle gladeligen lägga till banor om någon gör fler.

Allt rörande detta projekt är Public Domain, dvs fritt. Kod, Grafik, Ljud... Jag har gjort allt själv. SDL2/C++, inga andra beroenden.

https://rh-galaxy.itch.io/boulder
https://github.com/rh-galaxy/boulder

Permalänk
Medlem

Oh, känner inte till spelet(eller gör jag? född 90). Men arbetade mycket med SDL för många år sedan(gjorde b.la. detta: länk). Skall testa!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Oh, känner inte till spelet(eller gör jag? född 90). Men arbetade mycket med SDL för många år sedan(gjorde b.la. detta: länk). Skall testa!

Det är väl gränsfall, själv född 78. Det är främst en viss Amiga-version detta liknar mest. Bomber fanns inte i originalet på C64. Tror jag har med alla fiendevarianter också.

Permalänk

Riktig nostalgi, spelade det där på farsgubbens jobb när det begav sig
Det och Whacky Wheels!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Datavetare

Coolt! Har spelat Boulder Dash på Amiga, men var främst på C64 som detta mästerverk spelades mest.

Som jag kommer ihåg Amiga versionen var den rätt lik din version här. Ser lite med "dated" ut med C64 (har det på Mac:en i en nyutgåva)

Ska kika ordentligt på ditt projekt i närtid. Det fungerade helt felfritt att checka ut och köra på MacOS med Xcode

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska nog testas. Kul. Spelades flitigt på min första dator, en Spectravideo MSX.

Permalänk
Medlem

Spelade på PC.

Orginalet, IBM PC alltså. CGA, 4 färger 320x200.

Skärmdumpar.

Permalänk

Jag brukar köra c64 versionen lite då och då i emulator.

Permalänk
Medlem

Skojjjaru??
Mitt första nic var Oxford... men ingen visste vad det var förutom ost..

Gillar "sniff" sampeln när oxford rörde sig.. Måste ha vart något med ost att göra tänker jag ändå..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Detta toklirades på C64:an i barndomen. Riktigt kul spel

Det fanns en leveleditor till den versionen också, minns att man meckade i stort sett omöjliga banor man utsatte polarna för.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kul! Nästa projekt borde bli Bomberman

Permalänk
Skrivet av xfade:

Skojjjaru??
Nitt första nic var Oxford... men ingen visste vad det var förutom ost..

Gillar "sniff" sampeln när oxford rörde sig.. Måste ha vart något med ost att göra tänker jag ändå.. https://media1.tenor.com/m/0TEr3iPW8ZIAAAAC/rockford-boulder-dash.gif

Ja, den gubben är cool. Borde faktiskt ändra min till något liknande. Gillar att han stampar med foten.

Permalänk

Det är Rockford han heter, och det stämmer med osten. Nu är jag med. Den som vill bidra med grafik till ny gubbe är välkommen att göra det. Blinkningar och stamp, blir helt nytt.

Permalänk
Medlem

Bomber och Bumlingar hette varianten jag är bekant med. Tror det var morfar som hade det på sin PC, långt innan vi fick något mer avancerat än en NES hemma.

Färgerna är lite fucked i emulatorn ovan men ändå rätt coolt att det kom upp när jag sökte nu.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Oooh älskade detta spel

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

Ohhh detta ska provas. Minns att jag satt och spelade originalet som liten parvel

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Saknar möjlighet att köra med gamepad.🤔

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Klassiker som fanns i många olika versioner med mängder av banor(oftast banorna och färgpaletten som skilde versionerna åt).

Kul, ska definitivt prövas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Fullständigt makalöst. Ett spel som aldrig kan gå ur tiden, då det är just banorna som är brilliant. Undrar hur många som jagar en om man skriver en converter för BD1-6 på c64:an till detta? Blir ju en.. 120 banor tot

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Åh, jag älskade alla Boulder Dash på gamla goda tiden!

Permalänk
Medlem

Hahaha jag har just för några månader sen upptäckt Boulder Dash men jag kör på original NES. Med multikasset med USB minne på. Har över tio tusen spel på minnet och testat massor... köpte kassetten för att kunna köra spel som folk gör hemma.

Jag fastande vid Boulder Dash och tycker det är jättekul. Lös pusslet på skärmen så att man kommer till nästa skärm. Ja det är jättekul det här spelet. Lagom lätt i början men blir allt svårare och vissa banor är sjukt svåra så då blir man glad när man klarat av den banan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Snusfri

Klassiker, spelade detta ett antal gånger under min ungdom.
Dock så spelades Bomberman betydligt mer

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fullständigt makalöst. Ett spel som aldrig kan gå ur tiden, då det är just banorna som är brilliant. Undrar hur många som jagar en om man skriver en converter för BD1-6 på c64:an till detta? Blir ju en.. 120 banor tot

Det får du gärna göra Nån gjorde ju supermario för ett nått år sen

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av rh_galaxy:

Jag har lagt ut en version jag gjort av detta spel på GitHub och itch.io (Windows/Mac/Linux). Det finns 24 banor just nu, men en level-editor är med och skulle gladeligen lägga till banor om någon gör fler.

Allt rörande detta projekt är Public Domain, dvs fritt. Kod, Grafik, Ljud... Jag har gjort allt själv. SDL2/C++, inga andra beroenden.

https://rh-galaxy.itch.io/boulder
https://github.com/rh-galaxy/boulder

<Uppladdad bildlänk>

Kul!!

Skulle du möjligen kunna kompilera en version för ARM64 för Windows?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Kul liknar ju Chips challenge och LoLo och kanske även solomons key.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Oj Boulder dash väcker gamla minnen på C-64
Spelades flitigt. Så himla kul 😀

Permalänk
Medlem

Kul, lirade det faktiskt här om veckan, fast på webben då Lirades en hel del på c64 för decennier sen XD

Permalänk
Medlem

Spelades mycket på 64an. Gjorde även en egen version i Pascal på gymnasiet.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Borde väl gå att binda piltangenterna eller WASD till gamepaden?

Trevligt spel i övrigt

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Det ska fungera, har testat med XBox-controller och en no-name-controller! (Inte testat på Mac/Linux men det är samma kod där, så borde fungera)