Kompatibla SSD för gammalt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kompatibla SSD för gammalt moderkort?

Sitter på en burk som var hyfsad den gång i tiden men det börjar bli trångt med de små 120 GB SSDer jag har idag.

Mitt moderkort:

https://www.msi.com/Motherboard/B85M-E45/Specification

Den enda PCIe är väl upptagen med annat, så jag antar att jag är förpassad till SATA?

Tacksam för tips om lämpliga SSD, det behöver inte vara enormt, men gärna kvalite. Tror de gamla jag har heter Kingston HyperX, de var väl fräscha och nya en gång i tiden, men framförallt har de varit helt bekymmersfria.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är M.2 som brukar användas för ssder som monteras utan kablar, de kan vara både sata och nvme men ditt moderkort saknar M.2 platser så du får leta vanliga sata ssder (2,5") eller möjligen skaffa ett pcie kort som ger dig M.2 platser.
Det finns ingen större vinst med det så vanliga 2,5 sata ssder är nog det vettigaste, Samsung är också ett bra val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Det står att moderkortet har SATAIII och då har du den SATA standarden på moderkortet som fortfarande används idag på nya moderkort. Inget har hänt sedan dessa utan det blev M2 kort som tagit över efter SATA. Behöver du större hårddiskar är det bara skaffa en vanlig 2.5 SSD som är större om du behöver mer plats.

En allt för gammal dator är sällan värt att uppgradera, man kan lägga till lite mer minne, större hårddiskar och så men annars är det bara skaffa en ny dator. Alternativt köper man Dell, HP om man inte vill bygga något själv, det finns även en hel del begagnat som funkar bra som en basic dator.

Permalänk

Köp en vanlig kabelansluten 2.5" sata ssd. Är samma kontakter och hastigheter på dessa ssd nu som för ~10 år sedan.

Generellt enda skillnaden är att modernare diskar generellt tål med skrivning och läsning på minneskretsarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows