Hjälp att sätta ihop dator för 4K videoredigering i Linux
Behöver tips och råd på för att sätta ihop ett datorbygge för 4K videoredigering i Linux. Nybörjare både på Linux och videoredigering så enkel videoredigering till en början, men man utvecklas väl med tiden. Vill kunna klippa, göra övergångar, lägga på text och bilder samt ev. justera färger.
Programvaror av intresse: Kdenlive, Shotcut (tråd i samma ämne), Blender. Ej DaVinci Resolve. Länkar till systemkrav.
Kameror som kan bli aktuella: Sony ZV-E10 II, DJI Osmo Action 5 Pro, ev. drönare.
I övrigt en sval men framför allt så tyst dator som möjligt. Mini-ITX eller mATX. Inet får bygga så förslag på datorbygge i Inets datorbyggare.
Tolkar det som att dessa program främst utnyttjar CPU så för enkel videoredigering i 4K duger kanske inbyggd grafik till en början? Vill man avancera så bör man komplettera med ett dedikerat grafikkort?
Minst 4 kärnor men jag antar att 4 kärnor är lite idag så tänker 6-10 kärnor i varje fall? För att få en mer kraftfull CPU, speciellt om det ska vara inbyggd grafik.
16GB verkar också duga för enklare saker, 32GB för mer avancerat? Ska man satsa på 2x8 GB RAM då eller 1x16 GB för att senare kunna komplettera med en sticka till eller jag kan lika komplettera med 2x8 GB så det blir 4x8 GB?
Märke på modekort? Nån som är bättre eller sämre för Linux? Eller nån som är bättre för en som typ aldrig pillat i BIOS?
Vissa menar att AMD är bäst eller har bäst stöd i Linux, andra att Intel är bättre p.g.a. Quicksync, många verkar tala illa om Nvidia men säger ändå att Nvidia är bäst för video på en tight budget osv. Ja, jag blir inte klok av alla råd.
Jag vill ha så smärtfri upplevelse som möjligt men som ändå funkar för vad jag vill göra, vad ska jag då satsa på? Vill undvika onödigt trixande för att få hårdvara och mjukvara att samspela.
Vill hålla så låg budget som möjligt eftersom det inte är något levebröd utan ren hobby dvs. inget jag tjänar pengar på. Vad är en bra grund att börja med? Kan man få en bra grund för runt 12000 kr? Behöver bara 500 GB snabb arbetsdisk, har NAS för lagring. Kommer således invänta Black Friday.