Firefox hoppar till fel inlägg

Permalänk
Medlem

Firefox hoppar till fel inlägg

Hej Sweclockers!

Jag har problem med att Firefox inte hoppar till rätt inlägg när man väljer "första olästa" inlägget i en tråd. Det vill säga när man klickar på ikonen före trådrubriken. Istället brukar den hoppa till kanske tre inlägg (har inte kollat exakt när det händer) längre upp i tråden så man måste skrolla ned manuellt för att hamna rätt.

Det händer inte varje gång men tillräckligt ofta för att vara irriterande. Är det ett känt problem med just Firefox? Har aldrig hänt i Edge vad jag har märkt iaf.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Hej Sweclockers!

Jag har problem med att Firefox inte hoppar till rätt inlägg när man väljer "första olästa" inlägget i en tråd. Det vill säga när man klickar på ikonen före trådrubriken. Istället brukar den hoppa till kanske tre inlägg (har inte kollat exakt när det händer) längre upp i tråden så man måste skrolla ned manuellt för att hamna rätt.

Det händer inte varje gång men tillräckligt ofta för att vara irriterande. Är det ett känt problem med just Firefox? Har aldrig hänt i Edge vad jag har märkt iaf.

Jag har det i bildertråden och det är pga att bilderna laddas in efter att jag hoppat till första olästa.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har det i bildertråden och det är pga att bilderna laddas in efter att jag hoppat till första olästa.

Ja det kan stämma att det bara handlar om trådar med bilder i, har inte tänkt på det innan. Antar att det i så fall har att göra med hur Firefox läser in sidan då, gentemot chromebaserade webbläsare.

Då är ju frågan om det går att lösa? Kanske med någon extension eller så?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ja det kan stämma att det bara handlar om trådar med bilder i, har inte tänkt på det innan. Antar att det i så fall har att göra med hur Firefox läser in sidan då, gentemot chromebaserade webbläsare.

Då är ju frågan om det går att lösa? Kanske med någon extension eller så?

Jag tycker mig minnas att jag haft samma problem i Edge också. Men ja, frågan är om det går att lösa på något sätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker mig minnas att jag haft samma problem i Edge också. Men ja, frågan är om det går att lösa på något sätt.

Om Swec har koll på bildernas storlek kan de sätta height på bilderna innan de laddats in. Då slipper man "scrollas fel" när bilderna laddar in (och käkar vertikalt utrymme, vilket orsakar problemet).

Edit: Det går också att lösa med JavaScript. Vid varje lyckad bildinladdning som ändrar sidans höjd kan aktuell scroll-location uppdateras. Den lösningen är dock prone to bugs.

Det är iaf de två metoder som jag tacklat problemen i andra sammanhang som utvecklare

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har också haft det många år, man får liksom lära sig att leva med det. Men det är jobbigt och helst i bildertrådarna.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Ja det är väl som sagt för att användare kan ladda upp bilder med olika proportioner så de visas med olika höjd i kombination med saknad height satt på dem. Man kan se det tydligt genom att ladda en sida i en forumtråd som har bilder, sedan ta tag med musmarkören i scrollbaren och dra den längst ner. Då kommer man inte längst ner på sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Meh, antar man antingen får "stå ut", eller byta webbläsare om det funkar bättre i andra än firefox. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Meh, antar man antingen får "stå ut", eller byta webbläsare om det funkar bättre i andra än firefox. :/

Är samma i Edge för mig, så för mig spelar det ingen roll vilken webbläsare jag använder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Detta verkar ha löst det för mig:

1. go to about:config
2. search for "dom.image"
3. set the dom.image-lazy-loading.root-margin.bottom to a very large number like 90000000.

Ingen aning om följdeffekterna dock. Men scrollen och länkarna verkar funka nu i trådar med uppladdade bilder.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta verkar ha löst det för mig:

1. go to about:config
2. search for "dom.image"
3. set the dom.image-lazy-loading.root-margin.bottom to a very large number like 90000000.

Ingen aning om följdeffekterna dock. Men scrollen och länkarna verkar funka nu i trådar med uppladdade bilder.

Tyvärr verkar det inte funka för mig på https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605038-vad-spelar-du-...

Den hoppade till en flera dagar gammalt meddelande, MEN laddade jag om sidan så hoppade den iaf till den sista inlägget i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tjata på SweC att fixa det.
Bör som sagt bara vara att sätta height taggen på bilderna vilket man alltid ska göra för att sådana här problem inte ska uppstå.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.