CPU flaskhals, värt att uppgradera ?

Permalänk
Medlem

CPU flaskhals, värt att uppgradera ?

Tänkte rådfråga lite hur man ska konstatera om ens cpu är flaskhals eller inte. Gäller min två barns datorer. Det är gnäll mellanåt att det "laggar och då var jag inne på om det är kanske värt uppgradera cpun ? Men då byter jag ju även mobo och ram samtidigt (uppgraderingspaket). Jag tänker då nåt begagnat.

Dom har samma GPU, AMD RX 6600, spelar i 1080P samt 16gb i ram (kommer ej ihåg hastigheterna). Det är CPU som skiljer där den ena har en i5-6600k (CM Hyper Evo 212) och den andra har en i5-7600k (be quiet! Pure Rock). Bägge körs i stock. Dom spelar lite blandade spel såsom FC25, CS2, Fortnite osv...

Jag har inte själv gjort nån direkt undersökning. Är dessa bottleneck sidor som finns ens vettiga att göra jämförelser ?
Eller är det bäst använda nån monitor för att kolla usage ? Jag har kört Nvidia väldigt och då har jag ju använt MSI Afterburner för att kolla sånt. Har inte koll på om den funkar för AMD grafikkort. Vid snabbsökning så ska tydligen Adrenaline mjukvaran ha nån monitor. Får kolla lite på den.

Överklockning på dessa känns la sådär i nuläget med tanke på klenare kylning.

la till att jag vill ju byta även mobo samt ram
Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Både 6600K och 7600K bottleneckar ett RX 6600. Det är dock inte ''värt'' att uppgradera endast CPU eftersom du är fast vid 6/7th gen Intel.

Om du inte vill köpa nya prylar och inte vill betala alltför mycket så hade jag letat efter ett AM4-kit med typ Ryzen 5 5600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Tänkte rådfråga lite hur man ska konstatera om ens cpu är flaskhals eller inte. Gäller min två barns datorer. Det är gnäll mellanåt att det "laggar och då var jag inne på om det är kanske värt uppgradera cpu ? Jag tänker då nåt begagnat.

Dom har samma GPU, AMD RX 6600, spelar i 1080P samt 16gb i ram (kommer ej ihåg hastigheterna). Det är CPU som skiljer där den ena har en i5-6600k (CM Hyper Evo 212) och den andra har en i5-7600k (be quiet! Pure Rock). Bägge körs i stock. Dom spelar lite blandade spel såsom FC25, CS2, Fortnite osv...

Jag har inte själv gjort nån direkt undersökning. Är dessa bottleneck sidor som finns ens vettiga att göra jämförelser ?
Eller är det bäst använda nån monitor för att kolla usage ? Jag har kört Nvidia väldigt och då har jag ju använt MSI Afterburner för att kolla sånt. Har inte koll på om den funkar för AMD grafikkort. Vid snabbsökning så ska tydligen Adrenaline mjukvaran ha nån monitor. Får kolla lite på den.

Överklockning på dessa känns la sådär i nuläget med tanke på klenare kylning.

Lättast är ju att ta hem något program som övervakar CPU/GPU/RAM belastning och se vad som ligger på 100% samtidigt som annat ligger långt under. Notera att bara för att en CPU inte visa 100% totalt, så kan ett mindre antal kärnor ligga på 100% vilket betyder att programmet inte använder mer än så.

Angående överklockning så har du ju inte Intels Stock kylare på dem, så då är det ju fritt fram, visst inga världsrekord men tillräckligt att snabba på processorerna en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Både 6600K och 7600K bottleneckar ett RX 6600. Det är dock inte ''värt'' att uppgradera endast CPU eftersom du är fast vid 6/7th gen Intel.

Om du inte vill köpa nya prylar och inte vill betala alltför mycket så hade jag letat efter ett AM4-kit med typ Ryzen 5 5600

Oj, jag missade det i texten. Tanken är ju självklart att jag ska skaffa ett "uppgraderingskit" så mobo samt ram även byts. Har lagt till det nu. Tack

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II