Hjälp med Router för mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Hjälp med Router för mobilt bredband

Tjena, kompisen och hans tjej har precis flyttat till hus och dom har inte fiber först om 6 månader då dom ska gräva upp för fiber installation. Då förra ägarna valde att inte hoppa på tåget när det begav sig sist, så dom ska bekosta det själva.

Vad för router med support av simkort skulle ni rekommendera? Inte allt för dyrt och inte allt för billigt. Ska funka att koppla upp dator, PS5a och TV i 6 månader.

Har kollat lite grann ska dom ha 5G mobilt bredband så måste dom binda upp sig i 12/24 månader iallafall hos Tele2, skulle dom köpa en 5G router så kommer det kosta dom ca 2500KR vilket dom inte vill lägga för 6 månader. Så kanske router med 4G stöd för runt 700-1500 kr. Så dom kan bara teckna nåt utan bindningstid och köra tillsvidare.

Permalänk
Medlem

Ganska struntsamma vilket modem dom köper, det viktiga är signalstyrkan. Helt omöjligt att säga vad som blir bra hos dom eftersom vi inte bor där.

Men valfritt 4G-modem lär ju funka om det är 6 månader dom ska överleva. Är masterna överbelastade så behöver dom riktantenn och då också ett modem med SMA-anslutning för extern antenn. Vill man ha högre hastighet kanske man bör låsa till eventuella höga frekvensband och då ska modemet ha den möjligheten.

Men köp ett begagnat MR400 eller MR600 t.ex.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ganska struntsamma vilket modem dom köper, det viktiga är signalstyrkan. Helt omöjligt att säga vad som blir bra hos dom eftersom vi inte bor där.

Men valfritt 4G-modem lär ju funka om det är 6 månader dom ska överleva. Är masterna överbelastade så behöver dom riktantenn och då också ett modem med SMA-anslutning för extern antenn. Vill man ha högre hastighet kanske man bör låsa till eventuella höga frekvensband och då ska modemet ha den möjligheten.

Men köp ett begagnat MR400 eller MR600 t.ex.

Sant iofs, det är nåt hus från typ 60-70 talet dom har köpt och där jag antar routern ska stå så är det i deras kontor/spelrum som ligger i vägg med vardagsrummet så tror inte signalen kommer bli så dåligt. Hon vill helst ha 5G anslutning men då måste som som sagt binda upp sig i 24 månader vilket blir onödiga utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizm0:

Sant iofs, det är nåt hus från typ 60-70 talet dom har köpt och där jag antar routern ska stå så är det i deras kontor/spelrum som ligger i vägg med vardagsrummet så tror inte signalen kommer bli så dåligt. Hon vill helst ha 5G anslutning men då måste som som sagt binda upp sig i 24 månader vilket blir onödiga utgifter.

Varför vill hon ha 5G-anslutning? Finns det någon verklig anledning eller är det bara så att hon har hört att det är bäst? Det är inte bäst för det beror på ungefär hundra olika saker. Enligt din beskrivning så finns det exakt noll anledning att betala extra för 5G (varken abonnemang eller modem).

Jag har skrivit det hur många gånger som helst; Jag fick 270Mbit/s med låg latens när jag använde riktantenn mot en mast som låg 9km bort via 4G. Jag ser noll anledning till att din vän specifikt "ska ha" 5G.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför vill hon ha 5G-anslutning? Finns det någon verklig anledning eller är det bara så att hon har hört att det är bäst? Det är inte bäst för det beror på ungefär hundra olika saker. Enligt din beskrivning så finns det exakt noll anledning att betala extra för 5G (varken abonnemang eller modem).

Jag har skrivit det hur många gånger som helst; Jag fick 270Mbit/s med låg latens när jag använde riktantenn mot en mast som låg 9km bort via 4G. Jag ser noll anledning till att din vän specifikt "ska ha" 5G.

Nej precis, utan säkert kanske mera för det är senaste tekniken så att säga, men eftersom dom inte ville lägga 3K på en sån router så får dom leva med 4G tills dom har fixat in fiber.