Är ATX 3.1 värt över ATX 3.0?

Permalänk
Medlem

Är ATX 3.1 värt över ATX 3.0?

Jag är frustrerad över att få ett klart svar på denna fråga. ATX 3.0 har problemet med att kontaktdonet till GPUerna var dåligt designad, vilket gjorde att när den inte var fullt intryckt, så kunde det bränna sönder grafikkortet/Kontakten.

1. Har jag förstått detta rätt?

Vad jag har förstått så är den stora skillnaden på ATX 3.1 att de designade om kontakten i fråga, så att den nu inte ska ha samma risk att bränna sönder kort/kontakter.

2. Har jag förstått detta rätt?

Problemet jag har är att när man googlar på frågan så är övergripande svaret jag hittar att det är samma PSU och samma kabel. Jo, så kan det ju vara. I folkmun så är för mig "kabel/cable" även inkluderande kontakten i slutet på kabeln. Men om den är den samma, vad skiljer sig då?

Jag tror många sitter i samma båt som mig att man funderar på att köpa delar nu under Black friday/Mellandags rean, för att sedan köpa ett RTX 5000 kort när de släpps. Tycker det känns som vansinne att försöka snåla ett par hundringar på PSUn ifall ATX 3.0 har en risk att bränna korten. Men om det inte skiljer något alls till ATX 3.1, då är det ju dumt att lägga pengar extra för dessa.

4. Kan någon förtydliga hur det faktiskt hänger ihop?

Permalänk
Viking

Jag fattar det som att skillnaden är på grafikkortet och inte PSU:n

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Skillnaden sitter i själva kontaktdonet på kabeln, inte i grafikkortet. De har ändrat pin-längd så att grafikkortet helt enkelt inte drar någon ström om inte kontakten sitter i ordentligt. Den sitter alltså inte nödvändigtvis bättre, men om den sitter dåligt så skickar den inte ström. Så istället för att det brinner så startar inte datorn och man får korrigera kabeln.

Du kan relativt säkert använda 3.0-kablar såklart. Men se till att de går rakt in i grafikkortet och undvik att böja eller spänna dem de sista centimetrarna. Det är framförallt när kabeln är kraftigt böjd som du kan få en situation där signalpinnarna har kontakt medan spänningspinnarna glappar.

Rättelse: Det sitter främst i donen för Grafikkort och PSU. Men finns även H++ kablar där man också justerat anslutningarna.
Se rättelse av @Donnerstal: #20662949
Och svar: #20663002

Felaktig information.
Permalänk
Geeks
SweClockers

I korthet handlar det om att ATX 3.1 har en förbättrad 12V-kontakt och måste klara av att hantera längre strömspikar, vilket framförallt är relevant om du använder ett kraftfullt grafikkort. Köper du grafikkort i RTX 4080/4090-klassen och planerar att göra det även i kommande generationer kan det en god idé att välja ATX 3.1 redan nu.

Moderering: Tog bort ett par inlägg som bara innehöll diverse länkar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Viking
Skrivet av Aleshi:

Skillnaden sitter i själva kontaktdonet på kabeln, inte i grafikkortet.

Nej? Tycker det verkar som att kabeln är oförändrad och skillnaden endast är på grafikkorten, samt nätagg med med samma kontakt på båda sidor.

"So what does this mean if you’ve already got hardware for 12VHPWR? Fortunately, existing 12VHPWR cables and adapters will work with the new 12V-2x6 connector as the new changes are only related to the GPU and some PSUs (Our new RMx PSUs for example). The cables you've got already will work fine, so don't worry."
Och: "To be clear, this is not a new cable, it is an updated change to the pins in the socket"
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är frustrerad över att få ett klart svar på denna fråga. ATX 3.0 har problemet med att kontaktdonet till GPUerna var dåligt designad, vilket gjorde att när den inte var fullt intryckt, så kunde det bränna sönder grafikkortet/Kontakten.

1. Har jag förstått detta rätt?

Vad jag har förstått så är den stora skillnaden på ATX 3.1 att de designade om kontakten i fråga, så att den nu inte ska ha samma risk att bränna sönder kort/kontakter.

Ja, man har gått från "12VHPWR" till "12V-2x6" (en uppdaterad version av kontakten).

Skrivet av Chrisism8:

2. Har jag förstått detta rätt?

Problemet jag har är att när man googlar på frågan så är övergripande svaret jag hittar att det är samma PSU och samma kabel. Jo, så kan det ju vara. I folkmun så är för mig "kabel/cable" även inkluderande kontakten i slutet på kabeln. Men om den är den samma, vad skiljer sig då?

Jag vet inte hur man svarar på om du "förstått det rätt", men det är ju inte samma sak iaf.
Det finns fler småändringar i specen än bara den där kontakten, men kontakten är väl typ huvudnumret för 3.1 i sin helhet.

Vad gäller PSUn specifikt så är nog kablaget en ickefråga. Se: https://www.anandtech.com/show/21367/the-xpg-core-reactor-ii-...

"Internally, however, there is a subtle, yet vital difference – the PCB Header’s internal pin lengths have been changed, making the power pins being longer and sense pins shorter."

Skrivet av Chrisism8:

Jag tror många sitter i samma båt som mig att man funderar på att köpa delar nu under Black friday/Mellandags rean, för att sedan köpa ett RTX 5000 kort när de släpps. Tycker det känns som vansinne att försöka snåla ett par hundringar på PSUn ifall ATX 3.0 har en risk att bränna korten. Men om det inte skiljer något alls till ATX 3.1, då är det ju dumt att lägga pengar extra för dessa.

4. Kan någon förtydliga hur det faktiskt hänger ihop?

Jag tror att om du enbart fokuserar på denna kontakt, och nätagget inte använder kablage denna kontakttyp i båda ändar (vissa gör det, andra inte) så finns ingen ändring i PSUn på denna punkt. Om du har sådan kontakt även i själva PSUn däremot så finns ju samma teoretiska problem där, men det anses väl allmänt vara mindre risk eftersom folk inte böjer kablaget extremt i den änden osv.

Jag tror att mestadels så är nog ett nätagg byggt efter 3.0 också acceptabelt, men om 3.1 inte kostar mycket mer så är det ju rimligare att ta det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej? Tycker det verkar som att kabeln är oförändrad och skillnaden endast är på grafikkorten, samt nätagg med med samma kontakt på båda sidor.

"So what does this mean if you’ve already got hardware for 12VHPWR? Fortunately, existing 12VHPWR cables and adapters will work with the new 12V-2x6 connector as the new changes are only related to the GPU and some PSUs (Our new RMx PSUs for example). The cables you've got already will work fine, so don't worry."
Och: "To be clear, this is not a new cable, it is an updated change to the pins in the socket"

Ja du har rätt. Det är i kontaktdonet i GPU och PSU den egentliga skillnaden finns. Mitt misstag.
Misstog mig när jag nyligen läste på CoolerMasters hemsida där de skriver att det finns H+ och H++ kablar också. Det finns skillnader i kabeln där som du ser på bilden jag la upp. Dessa förändringar tillsammans med förändringar i kontaktdonen på grafikkort och PSU ger maximalt skydd. Men det är full kompatibilitet så du kan mixa H++ och H+ för att få delvis skydd.
https://www.coolermaster.com/en-global/guide-and-resources/wh...

Så, ser man till att man inte böjer kablar för mycket i anslutning till grafikkort eller PSU så kan man köra på 3.0. Och problemet har ju typ uteslutande varit vid grafikkortet, inte vid PSU. Har man ett grafikkort med H++ donet så har man vunnit det mesta av säkerheten oavsett nätaggregat och kan köra med ett H+ PSU och H+ kablar. Men borde ju bli ännu säkrare om man kör med H++ kablar.

Men för att svara TS. Grafikkortets kontakt spelar mest roll. Och spänner du inte kablar snävt nära kontaktdonen och har dålig kabeldragning så går det bra oavsett vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skrivet av Aleshi:

Men för att svara TS. Grafikkortets kontakt spelar mest roll. Och spänner du inte kablar snävt nära kontaktdonen och har dålig kabeldragning så går det bra oavsett vilket.

Förstår jag er rätt i detta nu: Hon-kontakten (kontaktdonet) som sitter på PSU/GPU har fått en uppdaterad längd, för att åtgärda problemet som uppstod ibland med 3.0. Kabeln (han-kontakten) däremot har inte blivit uppdaterad.

Men eftersom problemet nästan alltid var vid GPUn så kan man köpa ett ATX 3.0 PSU, för ett RTX 5000 kort kommer (enligt rykten) komma med ATX 3.1 kontakt på kortet, vilket åtgärdar problemet vid GPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

I korthet handlar det om att ATX 3.1 har en förbättrad 12V-kontakt och måste klara av att hantera längre strömspikar, vilket framförallt är relevant om du använder ett kraftfullt grafikkort. Köper du grafikkort i RTX 4080/4090-klassen och planerar att göra det även i kommande generationer kan det en god idé att välja ATX 3.1 redan nu.

Moderering: Tog bort ett par inlägg som bara innehöll diverse länkar.

Tack

Tror många (inklusive mig själv) hade uppskattat en tydlig artikel om detta för att kunna planera sin köpa inför Nvidia 5000 Ifall ni har slut på artikel idéer dvs

Permalänk
Viking
Skrivet av Chrisism8:

Förstår jag er rätt i detta nu: Hon-kontakten (kontaktdonet) som sitter på PSU/GPU har fått en uppdaterad längd, för att åtgärda problemet som uppstod ibland med 3.0. Kabeln (han-kontakten) däremot har inte blivit uppdaterad.

Men eftersom problemet nästan alltid var vid GPUn så kan man köpa ett ATX 3.0 PSU, för ett RTX 5000 kort kommer (enligt rykten) komma med ATX 3.1 kontakt på kortet, vilket åtgärdar problemet vid GPU sidan.

Precis. Det är så jag tolkar det.

Visa signatur