Hjälp! Min nya dator får ingen bild

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min nya dator får ingen bild

Hej!

Jag har precis byggt ihop min dator med nedan delar:

• AMD Ryzen 7 7800X3D

• Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC 16GB

• Gigabyte B650 UD AX

• Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB)

• Kingston Fury Renegade M.2 2TB

• Arctic Liquid Freezer III 240 A-RGB Vit

• be quiet! PURE POWER 12 M 750W

Alla vanliga fläktar verkar gå igång, men inga RGB, och endast led-belysningen på framsidan av grafikkortet går igång. Alltså inte fläktarna på GPUn.

När jag kopplar in datorn via HDMI/DP får jag "no signal". Jag har testat att koppla om strömkablarna mellan PSUn och GPUn, och allt sitter som det ska, samt kopplat in och ut kortet ur PCIE x16-platsen.

Vad kan felet vara? Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem

Har du testat alla olika HDMI/DP-portar? Både 7800 XT och moderkortet borde ge bild då processorn har inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Har du testat alla olika HDMI/DP-portar? Både 7800 XT och moderkortet borde ge bild då processorn har inbyggd grafik.

Jaa jag har testat alla portar, och även moderkortet – får ingen signal oavsett tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Jaa jag har testat alla portar, och även moderkortet – får ingen signal oavsett tyvärr.

Mysko. Felsökning är inte min starka sida så någon annan har säkert ett bättre svar.

Permalänk

Dubbelkolla så att alla sladdar sitter ordentligt intryckta, både i PSU och moderkort/gpu-änden. Jag hade liknande problem när jag byggde senast och då hade en av gpu-kablarna halkat ur lite i PSU-änden vilket orsakade problemen.
Har du kopplat in både 24-pins och 8-pins strömkontakterna till moderkortet?
Får du nån felsignal från moderkortet? Brukar vara nån lampa som blinkar i olika färger/sekvenser som kan visa vad felet är.
Du kan också testa att ta ut en av ramstickorna och köra dem en i taget för att utesluta ram-problem.

Visa signatur

7800X3D | Asrock B650m pg riptide | Kingston 32GB Fury Beast 6000MHz | Asus RTX 4070 Dual | Corsair RM750x 750W | Fractal Design Meshify 2 Mini

Permalänk
Medlem

Det är säkert minnesträningen som tar tid.

Testa gör såhär:

Dra ur alla kablar förutom ström och skärmkabel.

Använd enbart 1 RAM-sticka i andra sloten från vänster.

Ta ur batteriet, vänta 30 sek, sätt i.

Starta datorn, låt den stå på länge, det kan ta upp till 10 minuter innan datorn startar för första gången. Det ska vara så.

Se om den startar.

Har du några LED-indikationer på moderkortet som lyser? Typ Boot/VGA/CPU-LEDlampa. Försökte kolla på en bild av ditt moderkort men kunde inte se om det kortet har det. I så fall, säg vilken lampa som lyser.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

pollywoog: Har granskat alla kablar, allt sitter tajt. Testade att köra 1 RAM nu, i slot 1 och 3 - men tyvärr ingen skillnad..

Får inga LED-indikationer heller från moderkortet.

Keffmode: När du säger "alla kablar" - hur menar du då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

pollywoog: Har granskat alla kablar, allt sitter tajt. Testade att köra 1 RAM nu, i slot 1 och 3 - men tyvärr ingen skillnad..

Får inga LED-indikationer heller från moderkortet.

Keffmode: När du säger "alla kablar" - hur menar du då?

Kör RAMstickan i den andra sloten, A2. Du ska ha stickorna i A2 och B2 men ha i en sticka tills du får bild. Testa den andra stickan också på samma sätt om du inte får bild. Det kan vara en dålig sticka.

Ta ur alla kablar ur datorn, typ mus, tangentbord och annat krams. Det finns fall när vissa USB-prylar kan stöka till booten på AM5, hände mig t.ex..

Vi vill bara få bild först för att utesluta vad problemet är.

Ta ur batteriet ur moderkortet och sätt i igen, det kan göra skillnaden när en sticka är dålig och man försökt starta datorn.

Låt den stå på länge. Datorn ska stå igång, och fläktarna ska brumma, men du får ingen bild. Det är så minnesträningen beter sig på AM5. Det blir bättre efter första starten så oroa dig inte

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Keffmode, du är ett GENI! Direkt vid uppstart efter att ha tagit ut batteriet, började alla RGB lysa, och GPUns fläktar snurra.

Jag får den här bilden nu:

Vad väljer jag? (Vill dubbelchecka allt nu så inget går fel.)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Echolake:

Keffmode, du är ett GENI! Direkt vid uppstart efter att ha tagit ut batteriet, började alla RGB lysa, och GPUns fläktar snurra.

<Uppladdad bildlänk>

Är det en nybyggd dator alltså? Då är det bara att trycka Y.
Det är bara om du kör Bitlocker-kryptering i Windows (eller nåt liknande som lagrar nycklar i CPU) som det kan vara fel att svara ja, då det kan låsa dig ute från all krypterad data om du inte gör rätt.

Kom ihåg att aktivera EXPO/XMP i BIOS sen också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

<Uppladdad bildlänk>

Najs!

Har du ingen bitlocker igång (antar att disken är ny?) så ska det vara att trycka Y. Satte mig och läste lite om det, och då verkade det vara lugnt att trycka Y om datorn är ny.

"If you have built or bought a new computer/laptop without an operating system, and you see the message "fTPM corrupted-structure changed", then press the Y key to reset the fTPM and continue to Windows installation."

"To avoid the message reappear in the future, enter in BIOS setup and disable the fTPM in one of the following locations, according your motherboard manufacturer:

Gigabyte: Advanced Mode > Settings > Miscellaneous (or “Peripherals) > AMD CPU fTPM > set to Disabled."

Men fokusera på att få datorn att fungera först, du kan testa att köra 2 stickor nu t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Thomas & Keffmode: ENORMT stort tack till er båda! Wow. Ni gjorde min kväll. 🙌

Jag kom in i BIOS nu, och ska försöka boota från en USB-sticka och installera Windows. Fingers crossed att allt lirar som det ska!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Thomas & Keffmode: ENORMT stort tack till er båda! Wow. Ni gjorde min kväll. 🙌

Jag kom in i BIOS nu, och ska försöka boota från en USB-sticka och installera Windows. Fingers crossed att allt lirar som det ska!

Vet den känslan!! Kul att det verkar fungera nu.

Jag hade kört RAM-stickorna i stockhastighet och sett till att allting är stabilt först. Sen hade jag uppdaterat BIOS. Äldre versioner av AM5 hade problem med att ge för hög spänning på RAM/CPU (ännu en sak jag åkte på..) 3 Månader(!) i supportärende..

Nu tror jag inte att det fortfarande är ett problem, men för säkerhets skull så brukar jag göra det på alla AM5. Sen sätter jag på EXPO. Nyare BIOS är ju att föredra i vilket fall så.

Uppdaterar du BIOS efter Windows är installerat så kommer den skälla på dig lite. Vet att det brukar sluta i att man får skicka nått SMS med en kod för att komma in på sitt Microsoft-konto igen. Så inget jättekonstigt.

Sen är det bara att njuta! Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Vet den känslan!! Kul att det verkar fungera nu.

Jag hade kört RAM-stickorna i stockhastighet och sett till att allting är stabilt först. Sen hade jag uppdaterat BIOS. Äldre versioner av AM5 hade problem med att ge för hög spänning på RAM/CPU (ännu en sak jag åkte på..) 3 Månader(!) i supportärende..

Nu tror jag inte att det fortfarande är ett problem, men för säkerhets skull så brukar jag göra det på alla AM5. Sen sätter jag på EXPO. Nyare BIOS är ju att föredra i vilket fall så.

Uppdaterar du BIOS efter Windows är installerat så kommer den skälla på dig lite. Vet att det brukar sluta i att man får skicka nått SMS med en kod för att komma in på sitt Microsoft-konto igen. Så inget jättekonstigt.

Sen är det bara att njuta! Lycka till!

Stort tack återigen för kloka råd! Jag har också läst runt lite att köra RAM i defaulthastighet till en början. (Ajjajj, 3 månaders support låter olidligt.)

Nu har jag iallafall installerat Windows 11 och ska börja beta av alla drivrutiner etc – och uppdatera BIOS! 😊

Visa signatur

Permalänk

Skönt att det hoppade igång

Visa signatur

7800X3D | Asrock B650m pg riptide | Kingston 32GB Fury Beast 6000MHz | Asus RTX 4070 Dual | Corsair RM750x 750W | Fractal Design Meshify 2 Mini