Permalänk
Medlem

Polymorfism?

Hejsan. Kan någon förklara det otroligt viktiga begreppet 'polymorfism' och vad detta kan användas till?

Jag skulle gärna vilja se ett par praktiska exempel också.

Permalänk

Polymorfism betyder väl nåt i stil med att man kan överlagra funktioner och metoder. T.ex. multipla konstruktorer eller t.ex.:

void print (int V) { ... } void print (String S, int V) { ... } void print (String S, String P, int V) { ... }

Vill du veta mera så googla. Finns hur mycket som helst.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag googlade lite och hittade följande lilla text som beskrev det alldeles ypperligt:

Citat:

Generally, the ability to appear in many forms. In object-oriented programming, polymorphism refers to a programming language's ability to process objects differently depending on their data type or class. More specifically, it is the ability to redefine methods for derived classes. For example, given a base class shape, polymorphism enables the programmer to define different area methods for any number of derived classes, such as circles, rectangles and triangles. No matter what shape an object is, applying the area method to it will return the correct results. Polymorphism is considered to be a requirement of any true object-oriented programming language (OOPL).

Permalänk
Medlem

Polymorfism när man pratar om virus är ju att viruset ändrar sig själv..

Citat:

What polymorphism is really all about is creating self decrypting code, able to create each and every time a different decryptor containing both decrypting code and also junk instruction designed to make debugging and emultating harder.

http://vx.netlux.org/lib_vx.shtml - finns mycket intressant att läsa om bland annat polymorfism där.

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcon
Polymorfism när man pratar om virus är ju att viruset ändrar sig själv..

Precis. Eller som jag citerade i mitt förra inlägg: "the ability to appear in many forms."