Dual boot - partition och back up?

Permalänk
Medlem

Dual boot - partition och back up?

Då min dual boot gått sönder, tror jag att jag kommer göra om en ren installation, och det var ett tag seg jag sist ominstallerade, tänkte bara dubbelkolla

Kommer köra windows 10 på c disk och windows 7 på d disk

När installationen är klar, alla program installerade

Kan man med tex mini partition då göra back up på partition och os på respektive disk? Kan man även utnyttja USB sticka?

Säg tex att Windows 10 på disk c går sönder

Jag kan som jag gör nu, går in på bios på disk d och windows 7

Kan jag då därigenom göra något med mini partition och ta bort det skadade windows 10 partitionen på disk c med den andra partitionen jag gjort back up på?

Och finns det något man kan göra i själva windows 10 som markerar återställning om det går sönder igen och man kommer in på blåskärms menyn?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Alltså, går disken sänder är den ju sönder, en prtination dela jag bara upp disken i delar. Jag skulle avråda att ha backuper på samma disk som systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Alltså, går disken sänder är den ju sönder, en prtination dela jag bara upp disken i delar. Jag skulle avråda att ha backuper på samma disk som systemet.

Inte disken som går sönder utan OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Borde inte DISM kunna fixa OS:et? Kommer du inte in i 10:an alls längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Oftast ja, men om disken faktiskt går sönder så sitter du där. Det är inte att rekommendera att ha backuper på samma disk.

Att ha en backup på en partition på samma fysiska disk är bättre än ingen backup alls, men det är fortfarande inte idealiskt ur ett säkerhetsperspektiv. Om disken kraschar eller drabbas av allvarliga problem, kan du förlora både din systempartition och din backup-partition.

**Fördelar**:
- En backup på en separat partition skyddar dina data bättre än att ha dem på samma partition som systemet.
- Det är enklare och snabbare att återställa data från en partition på samma disk.

**Nackdelar**:
- Om den fysiska disken går sönder, kommer både systemet och backupen att gå förlorade.
- En malwareinfektion eller ransomware kan påverka hela disken, inklusive alla partitioner.

För att maximera säkerheten, bör du överväga att ha backuper på minst en extern enhet eller molntjänst. Det ger ett extra lager av skydd mot dataförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Oftast ja, men om disken faktiskt går sönder så sitter du där. Det är inte att rekommendera att ha backuper på samma disk.

Att ha en backup på en partition på samma fysiska disk är bättre än ingen backup alls, men det är fortfarande inte idealiskt ur ett säkerhetsperspektiv. Om disken kraschar eller drabbas av allvarliga problem, kan du förlora både din systempartition och din backup-partition.

**Fördelar**:
- En backup på en separat partition skyddar dina data bättre än att ha dem på samma partition som systemet.
- Det är enklare och snabbare att återställa data från en partition på samma disk.

**Nackdelar**:
- Om den fysiska disken går sönder, kommer både systemet och backupen att gå förlorade.
- En malwareinfektion eller ransomware kan påverka hela disken, inklusive alla partitioner.

För att maximera säkerheten, bör du överväga att ha backuper på minst en extern enhet eller molntjänst. Det ger ett extra lager av skydd mot dataförlust.

Skrev inte back up på samma disk men back up på partion, en ny installation bör heller inte ta så mycket plats, har hyfsat med ledigt externt utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Skrev inte back up på samma disk men back up på partion, en ny installation bör heller inte ta så mycket plats, har hyfsat med ledigt externt utrymme

Men en partition är ju på samma disk? Eller menar du en partition på en separat disk, det är ju två olika saker.

Citat:

tex mini partition då göra back up på partition och os på respektive disk?

Låter ju som du vill ha os och backup på samma disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Men en partition är ju på samma disk? Eller menar du en partition på en separat disk, det är ju två olika saker.
Låter ju som du vill ha os och backup på samma disk.

Går ju ha på andra diskar också?

Men men strunt samma... blir nog ny datorköp i stället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Går ju ha på andra diskar också?

Men men strunt samma... blir nog ny datorköp i stället

Som sagt du bör ha os och backup på helt olika diskar.

Permalänk
Medlem

Nu när disken är fixad, tänkte jag kanske prova passa på vad är bästa lösningarna för att enkelt lösa kraschade os senare?

Om Windows 10 kraschar igen, ska man kunna lösa det med en back up på den partitionen, flytta back up partitionen dit den kraschade partitionen låg på?