2 st Asus RT-AX58U router tillsammans med Tele2 Wifi Hub L2?

Permalänk
Medlem

2 st Asus RT-AX58U router tillsammans med Tele2 Wifi Hub L2?

Hej!

Jag har sedans tidigare 2 st Asus RT-AX58U routrar där den ena står på entré-plan i huset och den andra står på plan 2 i huset, varvid jag ska ha kopplat ihop dessa (trådlöst) i ett AI-mesh nät med den "primära" routern på entré-plan.
Det är inget stort hus, utan en 1 1/2-plans villa.

Till detta har jag nu även en Tele2 Wifi Hub L2 router som ingick till Tele2 fiber-bredbandet (1000/1000 fiber-bredband).
Så jag har nu valt att sätta Tele2 Wifi Hub L2 routern först där bredbandet kommer in, och sedan kopplat på första Asus RT-AX58U routern efter Tele2 routern, och sedan då den andra AI-mesh kopplade Asus routern på ovanvåningen.

Ett alternativ hade givetvis varit att enbart köra de två Asus-routerna, men dels så känns det som Tele2-routern verkar leverera ganska bra ändå - samt att jag vår ju även ett gäng extra Ethernet-uttag (eftersom jag har 2 st routrar stående där) som står nära Asus och Tele2-routern.

Ett annat alternativ är att slänga ut de två Asus routers och enbart köra Tele2-routern, men samtidigt känns det som det finns mer möjligheter och lättare att komma åt gränssnittet på Asus-routern än Tele2-routern.

Den uppsättning idag, med alla tre routrar (1 Tele2 och 2 st Asus i mesh) innebär ju att just nu har jag 2 st SSID.
Skulle ett alternativ kunna vara att sätta Tele2-routern till samma SSID och lösen som Asus-routerna, eller kommer det bara blir andra konflikter?
Jag antar att jag kommer inte kunna sätta t ex Tele2-routern tillsammans som en mesh med Asus-routerna?
Och om jag nu skulle fortsätta med typ den setup som idag (med Tele2-routern först och sedan hängt på de två Asus-routrar som AI-mesh), bör jag då sätta Asus-routern som "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge" istället för som nu "Trådlös router-läge / AiMesh router-läge (standard)"

Vill försöka optimera de här enheterna på bästa sätt!

Mvh
/Makusi

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som så många gånger:
Aldrig mer än en router! Alla andra ska konfas som AP's eller använda LAN-port/avstängd DHCP. Annars får man problem ganska fort.

Måste du ha Telia-routern? Om inte ta bort den! Du kan också sätta fast IP, stänga av Wifi och brygga den.

Din Telia-router kommer inte kunna använda AI Mesh såklart men du kan konfa den med samma namn/lösenord som det andra.

Permalänk
Medlem

Tack!

För det första, det är inte Telia-router - utan det är en Tele2:
https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2

Telia-router har jag haft tidigare med Telia-fiber, och gillade jag inte alls - dock när jag nu bytt till Tele2 1000/1000 och denna Tele2-router:
https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2
...så tycker jag den är ganska mycket stabilare - men givetvis svårare att logga in och administrera som man ev. vill.

Anledningen att ha kvar Tele2 routern, är dels att den känts ganska "stabil" - men även att jag då tillsammans med Asus-routern på samma ställe får några Ethernet-uttag till för en del annan trådbunden utrustning som står i dess närhet.
...och anledningen att ha kvar bägge Asus-routers är att jag kunnat sätta de i ett trådlöst AI-mesh nät (tyvärr har jag dock inte haft möjlighet att dra trådbundet till ovanvåningen) där då sonen kan ha den andra Asus-routern på sitt rum för både trådbunda enheter samt att förlänga wifi-nätet med.

Så är då en variant att sätta Asus-routern till "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge", samt även sätta samma SSID / lösen även på Tele2-routern?
Behöver jag isåfall tänka på att ställa om / konfigurera om något annat på Tele2-routern ifall de andra Asus-noderna står som AP-noder?

Inser ju att det är ju en hel del wifi enheter hemma som vill koppla upp sig mot wifi-nätet hemma...

Mvh
/Makusi

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla ur Tele2-routern den tillför inget. Är det fler uttag du behöver skaffa en switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

Så är då en variant att sätta Asus-routern till "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge", samt även sätta samma SSID / lösen även på Tele2-routern?
Behöver jag isåfall tänka på att ställa om / konfigurera om något annat på Tele2-routern ifall de andra Asus-noderna står som AP-noder?

Det är en variant. Eftersom du har två maskiner med WiFi på samma ställe så bör du se till att de inte kör på samma kanaler, till exempel genom att slå av ISP-routerns WiFi. Du kommer i och för sig troligen inte märka någon skillnad.

Anledningen till att många inte känner sig bekväma med att köra med ISPn:s router är (förutom kass konfiguration) att ISP:n då kan mappa all aktivitet på nätet mot en enskild enhet/MAC-adress och sniffa intern trafik. Bra vid felsökning, mindre bra för integriteten.

När du stället Asusen som AP i stället för router tar du bort ett lager NAT och ett lager brandvägg mot ISP. Bra för funktion av vissa rand-användningsfall, dåligt för integriteten.

Eftersom du har en överflödig WiFi-enhet så kan det vara en fördel (eller en nackdel…) att låta vissa enheter köra mot ”det andra” WiFi-nätet. Det blir enklast om du behåller separata (E)SSID:n. Till exempel låta enheter som är äckliga integritetsmässigt, typiskt TV, ligga i det yttre nätet. Om enheterna i de olika näten kommer åt varandra eller inte kommer troligen bara bero på om Asusens router-mode är aktivt eller inte (aktivt = separata nät). Det finns lite detaljer i detta, men jag hoppar över dem.

Men ja, du kan sätta samma SSID. Jag hade inte gjort det, eftersom det bara blir förvirrande och inte kommer ha några fördelar alls när enheterna står på samma fysiska ställe.

Jag hade också gjort som ovanstående föreslår: Kastat ut ISP-routern och vid behov köpt en dum-switch för 250 spänn. Det minskar elräkningen och komplexiteten - hela den ovanstående diskussionen blir överflödig. Om du inte kan kvantifiera vilka fördelar ISP-routern ger dig. En fördel skulle kunna vara att Tele2 har säkerhetsuppdateringar, medan Asus förr eller senare överger sin skit.

Permalänk
Medlem

1. Stäng av WiFi på Tele2-routern.
2. Konfigurera båda Asus-routrar till Accesspunkt med AiMesh.
3. Klar.

Det är enda rätta utöver att helt ta bort Tele2-routern.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

1. Stäng av WiFi på Tele2-routern.
2. Konfigurera båda Asus-routrar till Accesspunkt med AiMesh.
3. Klar.

Det är enda rätta utöver att helt ta bort Tele2-routern.

1. Sätt ISP-routern i bridge mode (vilket bör stänga av WiFi)
2. Behåll Asusen som router med AI-mesh.
3. Klar.

Bör vara minst lika mycket ”det enda rätta”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

1. Sätt ISP-routern i bridge mode (vilket bör stänga av WiFi)
2. Behåll Asusen som router med AI-mesh.
3. Klar.

Bör vara minst lika mycket ”det enda rätta”.

TS ville ju ha extra portar och bryggar man Tele2-routern så kan inte TS använda dom extra portarna på routern längre. Går det att använda Tele2-routern som switch om den är bryggad? Om ja, då kan man göra som du skriver, men får placera Tele2-routern efter Asus, men nu tycker jag att vi krånglar till det i onödan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack återigen för alla svar.

Vad för mätmetod och verktyg bör jag lämpligen använda för att på ett vettigt sätt vad för hastighet, svarstid och för den delen stabilitet som jag har?
Jag har hittills använt "bredbandskollen"-App ifrån t ex en mobil uppkopplat mot wifi-nätet samt även "bredbandskollen.se" från laptop.
Det kan ju ge ganska "varierande" resultat - och sedan är ju även ett "upplevt resultat" (ifall man "upplever" att det laggar).

En anledning att ISP-routern (Tele2 Wifi Hub L2 router: https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2 ) är kvar, är att jag upplevde iallafall på entré-plan ett snabbare och stabilare wifi med Tele2-routern än med Asus routrarna.
Det kan ju dock bero på någon "fel-konfigurering" av Asus-routrarna, att jag bör/kan "trimma" inställningarna till de på något bättre sätt?

Men hur bör jag bäst mäta och vad bör jag kunna förvänta mig ut från nätet?
Jag har idag en Tele2 fiber med tjänsten 1000/1000
Ifall jag kopplar mig med kabel direkt mot routern, vad bör jag rimligen hamna på då för att det inte ska vara "dåligt"?
Och samma ifall jag går via wifi och är på samma entré-plan och typ 8 meters avstånd, vad bör rimligen hastigheten och svarstider hamna på då?
Säkert jättesvårt att svara på, men det känns som det kan svaja från 150 Mbit/s -> 500 Mbit/s (och då ska tilläggas att det inte är igång en massa andra streaming-tjänster som lastar).

Men det kanske finns bättre sätt att mäta på?

Mvh
/Makusi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

Tack återigen för alla svar.

Vad för mätmetod och verktyg bör jag lämpligen använda för att på ett vettigt sätt vad för hastighet, svarstid och för den delen stabilitet som jag har?
Jag har hittills använt "bredbandskollen"-App ifrån t ex en mobil uppkopplat mot wifi-nätet samt även "bredbandskollen.se" från laptop.
Det kan ju ge ganska "varierande" resultat - och sedan är ju även ett "upplevt resultat" (ifall man "upplever" att det laggar).

En anledning att ISP-routern (Tele2 Wifi Hub L2 router: https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2 ) är kvar, är att jag upplevde iallafall på entré-plan ett snabbare och stabilare wifi med Tele2-routern än med Asus routrarna.
Det kan ju dock bero på någon "fel-konfigurering" av Asus-routrarna, att jag bör/kan "trimma" inställningarna till de på något bättre sätt?

Men hur bör jag bäst mäta och vad bör jag kunna förvänta mig ut från nätet?
Jag har idag en Tele2 fiber med tjänsten 1000/1000
Ifall jag kopplar mig med kabel direkt mot routern, vad bör jag rimligen hamna på då för att det inte ska vara "dåligt"?
Och samma ifall jag går via wifi och är på samma entré-plan och typ 8 meters avstånd, vad bör rimligen hastigheten och svarstider hamna på då?
Säkert jättesvårt att svara på, men det känns som det kan svaja från 150 Mbit/s -> 500 Mbit/s (och då ska tilläggas att det inte är igång en massa andra streaming-tjänster som lastar).

Men det kanske finns bättre sätt att mäta på?

Mvh
/Makusi

När du ska mäta hastigheten du får från din ISP så ska du alltid använda kabel hela vägen. När det gäller WiFi så finns ingen garanti för någon hastighet och beror helt och hållet på ditt hus, väggar, avstånd, grannars störande WiFi, enheten som ansluter etc. och är omöjligt att svara på.

Vad får du för hastighet när du mäter med kabel?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Mäter jag med "bredbandskollen.se" och direkt mot ISP routern (Tele2-routern) som sitter mot fiber-uttaget så har jag ca 950 Mbit/s åt bägge håll och ca 4 ms svarstid.
Mäter jag mot Asus routern (som nu sitter efter Tele2-routern) så har jag något sämre - typ 900 - 850 Mbit/s.

Dock ifall jag mäter direkt mot den andra ASUS routern, som står på ovanvåningen och som är trådlöst kopplat i ai-mesh, så får jag där typ max 500 Mbit/s och ca 6 ms svarstid. Det är egentligen inte så långt mellan de, visst - det är ett våningsplan mellan och inte "fri sikt" (vägg).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Där är ju också orsaken, du kör trådlöst. Speccade hastigheter är i absolut optimala miljöer och inget man når själv egentligen med en enhet. I luften finns ju otroligt mycket annat. Pröva lek med inställningar och se om du får bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

Mäter jag med "bredbandskollen.se" och direkt mot ISP routern (Tele2-routern) som sitter mot fiber-uttaget så har jag ca 950 Mbit/s åt bägge håll och ca 4 ms svarstid.
Mäter jag mot Asus routern (som nu sitter efter Tele2-routern) så har jag något sämre - typ 900 - 850 Mbit/s.

Dock ifall jag mäter direkt mot den andra ASUS routern, som står på ovanvåningen och som är trådlöst kopplat i ai-mesh, så får jag där typ max 500 Mbit/s och ca 6 ms svarstid. Det är egentligen inte så långt mellan de, visst - det är ett våningsplan mellan och inte "fri sikt" (vägg).

RT-AX58U har inget separat wifi för att prata mellan sig så den använder samma Wifi som din klient.
Så halva hastigheten mot en kabel kopplat är vad man får.
Vill du ha mer så får du uppgradera till Tri-band för ai-mesh burkarna eller koppla en kabel mellan dem.

Det går att använda samma SSID för Tele2 routern som Asus.
Räkna dock med att byte mellan noderna fungerar sämre.
Det är alltid klienten som bestämmer vilken burk den skall koppla upp sig mot men ai-mesh har lite knep för sig för att få en klient att byta.

Om Tele2 routern sitter närmast dörren är det risk för att klienten kopplar upp sig mot denna när man kommer hem och sedan inte vill lämna den även om det finns en Asus med bättre fart.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

Då stämmer allt! Vill du ha högre hastighet på övervåningen så behöver du fixa kabel eller köpa noder som kan kommunicera med varandra på ett dedikerat trådlöst backhaul, men det blir nog dyrare än att ta dit någon som drar kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

OK, jag har faktiskt hittat två gamla tele-jack som inte används längre och som det verkar som VP-rören går mellan våningarna på huset. Så funderar på att byta telejacket till ett RJ45 och dra CAT-kabel genom röret och på så sätt trådbinda de två ASUS routrarna.

Så om jag nu då byter och sätter Asus routrarna först, dvs från fiberns uttag till första ASUS routerns WAN-uttag och sedan kör ethernet kabel till övervåningens ASUS router och sätter de i ett ASUS ai-mesh nät.

Bör jag då också byta och sätta till "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge"?:

I dagsläget så är noderna i ett trådlöst AI-mesh nät, men just nu är inställningen:
"Trådlös router-läge / AiMesh router-läge (standard)"

Så frågan är ju ifall jag nu vill köra Asus routrarna (den på bottenvåningen där fiber kommer in och den på ovanvåningen) i ett ai-mesh nät där dessa två routrar är trådbundna med ethernet-kabel, ska/bör jag då byta till att ha inställningen "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge"?

Angående Tele2-routern, så har jag då en fundering att istället sätta den bakom Asus-routern och låta den fortsatt ha ett eget SSID mot vissa enheter i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

OK, jag har faktiskt hittat två gamla tele-jack som inte används längre och som det verkar som VP-rören går mellan våningarna på huset. Så funderar på att byta telejacket till ett RJ45 och dra CAT-kabel genom röret och på så sätt trådbinda de två ASUS routrarna.

Så om jag nu då byter och sätter Asus routrarna först, dvs från fiberns uttag till första ASUS routerns WAN-uttag och sedan kör ethernet kabel till övervåningens ASUS router och sätter de i ett ASUS ai-mesh nät.

Bör jag då också byta och sätta till "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge"?:

<Uppladdad bildlänk>

I dagsläget så är noderna i ett trådlöst AI-mesh nät, men just nu är inställningen:

Så frågan är ju ifall jag nu vill köra Asus routrarna (den på bottenvåningen där fiber kommer in och den på ovanvåningen) i ett ai-mesh nät där dessa två routrar är trådbundna med ethernet-kabel, ska/bör jag då byta till att ha inställningen "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge"?

Angående Tele2-routern, så har jag då en fundering att istället sätta den bakom Asus-routern och låta den fortsatt ha ett eget SSID mot vissa enheter i hemmet.

Nej, om du ska använda en av Asus-enheterna som router så ska den första ställas in som router med AiMesh och den andra som accesspunkt med AiMesh.

Ska du behålla Tele2-routern efter Asusen så måste du konfigurera Tele2-routern till accesspunkt istället.

En router per nätverk!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack!
Just nu är uppsättningen att första Asus routern sitter på fiber in och sedan nästa Asus router (som står på ovanvåningen) i AI-mesh nät med den första Asus routern.
ISP routern från Tele2 (har fiber från Tele2) sitter nu kopplad som en AP mot den första Asus routern och jag har behållit ett SSID-nät för Asus routrarna (i AI-mesh) och ett SSID-nät för Tele2-routern.

En tanke jag har är att på den Tele2-routern (som sitter efter första Asus routern) sätta och koppla upp diverse enheter som t e:

* TV (för play-tjänster)
* Robot-dammsugaren
* Diskmaskinen
* Tvättmaskinen
* Robotgräsklipparen
* Philips HUE-lampor
* Telldus lampor/automation

..och sedan mot ASUS routrarna (AI mesh-nätet) lägga:

* Datorer
* Mobiltelefoner
* Google Home / Google Nest enheter
* Sonos högtalare
(vill kunna ha mobiler / Google Nest / Sonos på samma SSID för att enklare hantera de)

Det här är som sagt en tanke, men är det helt fel & "galet" att ev. lägga upp de olika enheterna hemma på det här sättet???
Eller är det "-jo det skulle väl funka, men spelar ingen roll..", eller är det helt "säkerhetsvidrigt" att lägga upp det så här och att man hellre bör tänka på något annat sätt???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

<Uppladdad bildlänk>

Du ska välja AiMesh Node läge i den andra AX58U om du vill behålla alla Asuswrt funktioner ex Guest Network funktionen. Vid AP läge så agerar en ASUS router som en vanlig repeater bara.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

Tack!
Just nu är uppsättningen att första Asus routern sitter på fiber in och sedan nästa Asus router (som står på ovanvåningen) i AI-mesh nät med den första Asus routern.
ISP routern från Tele2 (har fiber från Tele2) sitter nu kopplad som en AP mot den första Asus routern och jag har behållit ett SSID-nät för Asus routrarna (i AI-mesh) och ett SSID-nät för Tele2-routern.

En tanke jag har är att på den Tele2-routern (som sitter efter första Asus routern) sätta och koppla upp diverse enheter som t e:

* TV (för play-tjänster)
* Robot-dammsugaren
* Diskmaskinen
* Tvättmaskinen
* Robotgräsklipparen
* Philips HUE-lampor
* Telldus lampor/automation

..och sedan mot ASUS routrarna (AI mesh-nätet) lägga:

* Datorer
* Mobiltelefoner
* Google Home / Google Nest enheter
* Sonos högtalare
(vill kunna ha mobiler / Google Nest / Sonos på samma SSID för att enklare hantera de)

Det här är som sagt en tanke, men är det helt fel & "galet" att ev. lägga upp de olika enheterna hemma på det här sättet???
Eller är det "-jo det skulle väl funka, men spelar ingen roll..", eller är det helt "säkerhetsvidrigt" att lägga upp det så här och att man hellre bör tänka på något annat sätt???

Går Tele2 routern att sätta i AP läge?
Det flesta ISP routrar kan inte detta så då förblir den en router med bl.a. DHCP igång. Dubbla DHCP blir stora problem.

Generellt är det inte fel att ha ett eget Wifi för diverse prylar.
Man bör tänka på att flera av dessa har begränsningar som t.ex. att de inte klarar av DFS kanaler på 5Ghz (bara kanal 36 fungerar).
Så det ger bättre fart på ditt vanliga Wifi om man konfigurerar upp kanalerna på ett bra sätt.
Det ger ingen ökad säkerhet, för att få detta krävs mer insatser.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Enligt Tele2-supporten när jag förklarade min setup, så var deras kommentar att jag skulle se till att ha enablat "Band steering" under "WiFi Mesh"-setting på Tele2-routern.
Och det är det uppsatt med så här:

Men menar ni att jag även bör slå av DHCP i Tele2-routern isåfall?

Kommer det då inte att ställa till sig mot de ev. enheter som kopplar upp sig och ansluter mot Tele2-wifi nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du ska välja AiMesh Node läge i den andra AX58U om du vill behålla alla Asuswrt funktioner ex Guest Network funktionen. Vid AP läge så agerar en ASUS router som en vanlig repeater bara.

Ja, precis - fel av mig - den andra Asus-enheten ska förstås ställas in som nod, inte accesspunkt!

Skrivet av Makusi:

Enligt Tele2-supporten när jag förklarade min setup, så var deras kommentar att jag skulle se till att ha enablat "Band steering" under "WiFi Mesh"-setting på Tele2-routern.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kommer det då inte att ställa till sig mot de ev. enheter som kopplar upp sig och ansluter mot Tele2-wifi nätet?

Band steering och WiFi mesh på Tele2-routern är helt irrelevant. Du kommer inte få den att fungera bra ihop med ditt AiMesh. Dom är inte kompatibla med varandra. Det enda "vettiga" du kan göra med den när det gäller WiFi är att ha ett separat nätverk enbart för vissa enheter, men då kan du ju lika gärna kolla på att skapa ett extra SSID med Asus-routern.

Ställ inte sådana frågor till kundtjänsten, det är ungefär 2% chans att du får prata med någon som faktiskt vet vad dom pratar om.

Du ska absolut inte aktivera DHCP på Tele2-routern!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makusi:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Du skall stänga av DHCP.
Sedan är det inte säkert att den kommer att hämta en ip-adress från Asus routern, så du får nog sätta en manuell ip-adress.
Denna måste undantas från DHCP adress poolen.

Visa signatur