2 st Asus RT-AX58U router tillsammans med Tele2 Wifi Hub L2?
Hej!
Jag har sedans tidigare 2 st Asus RT-AX58U routrar där den ena står på entré-plan i huset och den andra står på plan 2 i huset, varvid jag ska ha kopplat ihop dessa (trådlöst) i ett AI-mesh nät med den "primära" routern på entré-plan.
Det är inget stort hus, utan en 1 1/2-plans villa.
Till detta har jag nu även en Tele2 Wifi Hub L2 router som ingick till Tele2 fiber-bredbandet (1000/1000 fiber-bredband).
Så jag har nu valt att sätta Tele2 Wifi Hub L2 routern först där bredbandet kommer in, och sedan kopplat på första Asus RT-AX58U routern efter Tele2 routern, och sedan då den andra AI-mesh kopplade Asus routern på ovanvåningen.
Ett alternativ hade givetvis varit att enbart köra de två Asus-routerna, men dels så känns det som Tele2-routern verkar leverera ganska bra ändå - samt att jag vår ju även ett gäng extra Ethernet-uttag (eftersom jag har 2 st routrar stående där) som står nära Asus och Tele2-routern.
Ett annat alternativ är att slänga ut de två Asus routers och enbart köra Tele2-routern, men samtidigt känns det som det finns mer möjligheter och lättare att komma åt gränssnittet på Asus-routern än Tele2-routern.
Den uppsättning idag, med alla tre routrar (1 Tele2 och 2 st Asus i mesh) innebär ju att just nu har jag 2 st SSID.
Skulle ett alternativ kunna vara att sätta Tele2-routern till samma SSID och lösen som Asus-routerna, eller kommer det bara blir andra konflikter?
Jag antar att jag kommer inte kunna sätta t ex Tele2-routern tillsammans som en mesh med Asus-routerna?
Och om jag nu skulle fortsätta med typ den setup som idag (med Tele2-routern först och sedan hängt på de två Asus-routrar som AI-mesh), bör jag då sätta Asus-routern som "Åtkomstpunktläge (AP) / AiMesh-router i AP-läge" istället för som nu "Trådlös router-läge / AiMesh router-läge (standard)"
Vill försöka optimera de här enheterna på bästa sätt!
Mvh
/Makusi