Permalänk
Medlem

Ryggsäck för cykelpendling

Är ute efter en vettig ryggsäck för cykelpendling (~5km enkel väg) som är hyffsat ventilerad mot ryggen.

Nuvarande väska är något från ett tidigare jobb, alltså billigast möjligt typ med 0 ventilation. Blir rätt svettig på ryggen pga detta och är därmed ute efter något nytt som dessutom passar nya datorn - en 16" laptop med tillbehör.

Kikat på Osprey Tempest men är osäker på om den lämpar sig för dator osv. Priset är dessutom lite saftigt (om än inom budget.. ca 2000kr om det kan motiveras)

Finns det någon cykelpendlare här som har tips på vettiga ryggsäckar som du inte blir genomblöt på ryggen av?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns det någon cykelpendlare här som har tips på vettiga ryggsäckar som du inte blir genomblöt på ryggen av?

Har du pakethållare? En väska att sätta på pakethållaren är enligt mig bästa lösningen för att slippa svettig rygg. Regnkläder fungerar också bättre om det inte ligger axelband mot materialet.
Jag kör en från Biltema och är supernöjd, jag lägger min datorväskan (en ryggsäck) i Biltema väskan så att den är skyddad.

Jag har tyvärr ingen ryggsäck att rekommendera om du saknar pakethållare och känner att mitt ickesvar inte ger dig något

/V

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har du pakethållare? En väska att sätta på pakethållaren är enligt mig bästa lösningen för att slippa svettig rygg. Regnkläder fungerar också bättre om det inte ligger axelband mot materialet.
Jag kör en från Biltema och är supernöjd, jag lägger min datorväskan (en ryggsäck) i Biltema väskan så att den är skyddad.

Jag har tyvärr ingen ryggsäck att rekommendera om du känner att mitt ickesvar inte ger dig något

/V

Har tyvärr ingen pakethållare, annars hade det vart kanon..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har du pakethållare? En väska att sätta på pakethållaren är enligt mig bästa lösningen för att slippa svettig rygg.

Detta är det enda som funkar för mig. Jag köpte en "Ortlieb back roller" på rea för många år sedan, men den vill man ogärna lämna på cykeln (som inte står i låst garage) så jag brukar använda den som faktisk väska.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av cykel? Du kan inte montera på en väska på styret? Jag använde mig av Topeak Barloader när jag pendlade med cykel till mitt senaste jobb. Där fick jag ner Dator (14''), matlåda och klädombyte. Den är ju dock för liten för en 16''.

Hade själv rejäla svettproblem på ryggen och detta var en lifesaver. Testade flera olika ryggsäckar innan (cykelryggsäck från osprey, vanliga ryggsäckar och vandringsryggsäckar med extra ventilation), men ingen fungerade.

Men kan du montera en ram på framsidan av cykeln kan du ju införskaffa en större väska som exempelvis Rando Bag från Restrap:

https://eu.restrap.com/collections/rack-and-basket-bags/produ... (Finns även en small på 11 liter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har tyvärr ingen pakethållare, annars hade det vart kanon..

Har du möjlighet att sätta på en, rätt enkelt och inte så dyrt. Jag kör korg på pakethållaren att ha väska i och det är väldigt trevligt.

Annars har jag en deuter trans alpine jag är nöjd med, rätt bra ventilerat även om en ryggsäck alltid isolerar lite.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Min favorit är en Fjällräven Skule 28.
https://www.fjallraven.com/se/sv-se/vaskor-utrustning/ryggsac...
Testade och en 2019 MacBook Pro 16' går ner i facket som referens.

Ang svett så är det kanske bättre att ha ett ombyte i väskan istället så slipper man lukta svett på jobbet?

Permalänk
Medlem

Cyklar inte men har en Osprey Talon som och kan intyga att deras lösning är väldigt luftig mot ryggen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är ute efter en vettig ryggsäck för cykelpendling (~5km enkel väg) som är hyffsat ventilerad mot ryggen.

Nuvarande väska är något från ett tidigare jobb, alltså billigast möjligt typ med 0 ventilation. Blir rätt svettig på ryggen pga detta och är därmed ute efter något nytt som dessutom passar nya datorn - en 16" laptop med tillbehör.

Kikat på Osprey Tempest men är osäker på om den lämpar sig för dator osv. Priset är dessutom lite saftigt (om än inom budget.. ca 2000kr om det kan motiveras)

Jag skulle kolla lite på Thules utbud, jag har en sånhär

https://www.thule.com/sv-se/backpacks/laptop-backpacks/thule-...

som jag tycker funkar bra, men den har jag också fått via jobbet, perfekt för laptop med tillbehör. Om jag hade köpt en själv så kanske jag hade tagit en lite större modell för att få plats med lite mer saker, man kan även köpa till ( vissa modeller har det "inbyggt" ) regnskydd till ryggan. Jag har dock bara 2km till jobbet så jag hinner knappt bli svettig

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har under vintern skaffat en ny cykelryggsäck.
Uppgraderat från en väldans tjusig - men mindre praktisk thuleväska.

Fällräven Ulvö 30 blev det efter mycket övervägande.

Främst då för att den har ett stort fack - med bred öppning. den USPen syns inte så tydligt på produktbilderna men var viktigt för mig.
Används för resor, hämta paket, handla och allt sådant utöver dagliga cykelpendligen. Man får plats med stora skor och så också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Vad är det för typ av cykel? Du kan inte montera på en väska på styret? Jag använde mig av Topeak Barloader när jag pendlade med cykel till mitt senaste jobb. Där fick jag ner Dator (14''), matlåda och klädombyte. Den är ju dock för liten för en 16''.

Hade själv rejäla svettproblem på ryggen och detta var en lifesaver. Testade flera olika ryggsäckar innan (cykelryggsäck från osprey, vanliga ryggsäckar och vandringsryggsäckar med extra ventilation), men ingen fungerade.

Men kan du montera en ram på framsidan av cykeln kan du ju införskaffa en större väska som exempelvis Rando Bag från Restrap:

https://eu.restrap.com/collections/rack-and-basket-bags/produ... (Finns även en small på 11 liter).

Skrivet av HugSeal:

Har du möjlighet att sätta på en, rätt enkelt och inte så dyrt. Jag kör korg på pakethållaren att ha väska i och det är väldigt trevligt.

Annars har jag en deuter trans alpine jag är nöjd med, rätt bra ventilerat även om en ryggsäck alltid isolerar lite.

Kör en mtb på vintern men räcer på sommaren så det är tyvärr inte aktuellt med något som monteras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har under vintern skaffat en ny cykelryggsäck.
Uppgraderat från en väldans tjusig - men mindre praktisk thuleväska.

Fällräven Ulvö 30 blev det efter mycket övervägande.

Främst då för att den har ett stort fack - med bred öppning. den USPen syns inte så tydligt på produktbilderna men var viktigt för mig.
Används för resor, hämta paket, handla och allt sådant utöver dagliga cykelpendligen. Man får plats med stora skor och så också.

Hur är den mot ryggen? Svårt att se hur ryggen är på bilderna men ser inte ut att vara så ventilerat? Annars ett bra tips, får åka in på naturkompaniet och kika ifall de har någon inne

Skrivet av pt96hni:

Min favorit är en Fjällräven Skule 28.
Testade och en 2019 MacBook Pro 16' går ner i facket som referens.

Ang svett så är det kanske bättre att ha ett ombyte i väskan istället så slipper man lukta svett på jobbet?

Det är just ryggen som jag blir svettig om p.g.a. ryggsäcken, så jag ser ju hellre en lösning på själva problemet istället

Skrivet av Json_81:

Cyklar inte men har en Osprey Talon som och kan intyga att deras lösning är väldigt luftig mot ryggen.

Hört mycket gott om Osprey när jag läst runt så det är helt klart intressant. Svårt att se om det går ner en dator dock då det verkar vara gjort för packning av olika slag istället.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Hur är den mot ryggen? Svårt att se hur ryggen är på bilderna men ser inte ut att vara så ventilerat? Annars ett bra tips, får åka in på naturkompaniet och kika ifall de har någon inne

Jag har bara använt den i kallt väder än så länge så jag har inte kunnat testa om den ger för varm rygg när värmen kommer.
Kan nog tänka mig att det finns bättre ventilerade väskor för ryggen - som du är inne på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hittade Osprey Aoede Airspeed 20 som verkar vettig. Checkar väl egentligen in allt jag skulle behöva för en ryggsäck - till ett vettigt pris (1349kr på naturkompaniet).
https://www.naturkompaniet.se/osprey-ryggsack-unisex-aoede-ai...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hört mycket gott om Osprey när jag läst runt så det är helt klart intressant. Svårt att se om det går ner en dator dock då det verkar vara gjort för packning av olika slag istället.

Beror på hur stor dator och vilken modell du väljer.
Jag har haft laptop i min, men inte en fet gamingmodell givetvis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på hur stor dator och vilken modell du väljer.
Jag har haft laptop i min, men inte en fet gamingmodell givetvis.

16" https://www.hp.com/se-sv/shop/products/laptops/hp-zbook-fury-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Karrimor Sabre SF 30 eller vad dom heter nuförtiden, min är minst 15 år gammal. Bekvämaste väskan jag cyklat med iaf, bättre än Osprey vaddenhueter (med drickblåsa). Men väska på pakethållare vinner alla dagar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Karrimor Sabre SF 30 eller vad dom heter nuförtiden, min är minst 15 år gammal. Bekvämaste väskan jag cyklat med iaf, bättre än Osprey vaddenhueter (med drickblåsa). Men väska på pakethållare vinner alla dagar.

Blev faktiskt en Osprey Aoede Airspeed 20. Får se på måndag hur pass bra den är Första intryck är dock en rejäl bas och "airspeed"-meshen är mycket fastare än vad jag väntat mig - vilket är positivt då det förhoppningsvis är mer luft mellan rygg och ryggsäcken 👍

Nya datorn anländer i veckan så jag håller tummarna att den går ner.. Har en gammal 15.6" ASUS som är på gränsen, men enligt de mått jag lyckades googla fram så är nya datorn ca 3cm mindre (16:10 istället för 16:9).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Tar till mig om detta tips till våren. Gått i samma tankar jag själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite sen till tråden, men absolut bästa för att undvika svett är ramryggsäckar, lite svårare att få tag i och kanske (?) ser lite töntigt ut. Oavsätt hur bra skum man har är det svårt att slå att ryggsäcken inte sitter direkt på ryggen.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Osprey Aoede Airspeed 20 tycks vara en vettig ryggsäck för mitt ändamål Första gången nu under vintern då jag inte kom fram svettig på ryggen 👍 Märks att det funkar att ha 2cm-ish luft mellan ryggen och själva ryggsäcken. Det enda som ligger mot nu är min jacka som såklart trycks mot ryggen - men det kommer jag såklart inte undan

Återstår fortfarande att se om nya datorn går ner eller ej. Blir även spännande att se om jag ens får hem båda datorerna samtidigt 😅 Har nämligen inget skåp på jobbet.. är dock mycket plats i stora facket (ej laptop-facket) som jag troligtvis får ner lilla gamla datorn i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa Ospray ryggsäckar har även "AirSpeed" som ger en ficka mallen ryggen och ryggsäcken.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en EVOC Stage 18 som jag är grymt nöjd med. Den har en ca 2cm lutspalt mellan meshtyget och ryggsäcken så den ventilerar väldigt bra.

Den är inte särskilt stor men oväntat rymlig. Jag får in en MacBook Pro 16" + en iPad i laptopfacket (som egentligen är gjort för en camelback). I huvudfacket ryms matlåda, en extra t-shirt och batteriet till elcykeln. I framfacket får man in lite diverse som powerbank och hörlurar. Extra plus för möjligheten att fästa hjälmen utanpå samt det inbyggda regnskyddet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348335 (Är man inte kräsen med färg, eller gillar gult, så är det ett sjukt bra pris på Amazon nu.)

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag kör på en EVOC Stage 18 som jag är grymt nöjd med. Den har en ca 2cm lutspalt mellan meshtyget och ryggsäcken så den ventilerar väldigt bra.

Den är inte särskilt stor men oväntat rymlig. Jag får in en MacBook Pro 16" + en iPad i laptopfacket (som egentligen är gjort för en camelback). I huvudfacket ryms matlåda, en extra t-shirt och batteriet till elcykeln. I framfacket får man in lite diverse som powerbank och hörlurar. Extra plus för möjligheten att fästa hjälmen utanpå samt det inbyggda regnskyddet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348335 (Är man inte kräsen med färg, eller gillar gult, så är det ett sjukt bra pris på Amazon nu.)

Vad för form på matlådan har du?
Skulle du kunna ta några egna foton och dela med dig av, gärna med och utan packning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Uppdatering:

Osprey Aoede Airspeed 20 tycks vara en vettig ryggsäck för mitt ändamål Första gången nu under vintern då jag inte kom fram svettig på ryggen 👍 Märks att det funkar att ha 2cm-ish luft mellan ryggen och själva ryggsäcken. Det enda som ligger mot nu är min jacka som såklart trycks mot ryggen - men det kommer jag såklart inte undan

Återstår fortfarande att se om nya datorn går ner eller ej. Blir även spännande att se om jag ens får hem båda datorerna samtidigt 😅 Har nämligen inget skåp på jobbet.. är dock mycket plats i stora facket (ej laptop-facket) som jag troligtvis får ner lilla gamla datorn i.

Fick ner både nya 16-tummaren, min gamla dator och ett par täckbyxor så det var absolut inga problem. Fortfarande riktigt nöjd med passformen och hur pass bra ventilerad den är.

Det enda negativa just nu är att den sitter väldigt högt på ryggen, så har du för tungt (typ 2 datorer med laddare osv) och lutar dig lite för mycket framåt så tippar den gärna framåt. Annars är det en 10/10 för min del!

Visa signatur