Permalänk

Nytt bygge 5090, 80k+

Håller på att plocka ihop nästa PC för att ersätta nuvarande 4090 (i signaturen), den kommer att flytta in i biorummet och kopplas permanent till racing riggen.

Det här blir (eventuellt) första gången jag kör AMD till annat än GPU, har haft Intel sedan min första PC med 486/SX33. Huvudsakligen kommer det att spelas men använder datorn till en del annat också. Eftersom jag endast kör 4K så är kanske Intel och en 285K ett alternativ i alla fall? Om spelprestandan i 4K inte blir markant sämre så vore det trevligt med den extra prestanda jag får till annat med en 285K, där är ju skillnaden avsevärd.

Priset jag ser ut att hamna på ser ut att bli mellan 80 och 90k vilket jag är OK med. Tar gärna emot råd gällande delarna jag valt och förslag på bättre alternativ. Pris är mindre intressant än främst stabilitet och därefter prestanda, men om det finns två likvärdiga alternativ är billigare givetvis att föredra.

Inet kommer att få bygga ihop den så alla delar måste finnas i deras sortiment. Förr byggde jag själv men på så nära håll som jag behöver kunna se när jag monterar en PC håller min syn inte längre måttet även med glasögon så det är inte längre att alternativ. Dessutom är det bekvämt att alla delar har testats av Inet så jag inte får några DOA komponenter.

Lite premisser och frågor runt bygget:

- Kör spel på max inställningar, med RT när det är tillgängligt. Spelar uteslutande i 4K på skärm med G-Sync Ultimate.

- Glaspanel och RGB inte för att jag vill ha discobelysning utan för att jag gillar att enkelt kunna se att komponenter är aktiva. Vill enkelt kunna se POST koder, temp för CPU och GPU och (helst men fanns inte tillgängligt i Inets sortiment nu) effektförbrukning på PSU.

- Moderkort med plats för flera SSD. Börjar med 4 + 8 Tb men det är den komponent som det är mest troligt att jag kommer att lägga till ytterligare av framöver.

- Moderkort och minne valt enligt Asus lista över kompatibla minnen. Jag kan inte AMD och är osäker på vad som är bäst val, stabilitet och inga jobbiga minnesfel är viktigare än att få ut den sista lilla biten prestanda.

- Den PSU som jag valt är lite av en placeholder. Egentligen vill jag ha ett ROG Thor som i mina senaste två byggen då de dels har fungerat tyst och bra men också har en suverän liten OLED display på sidan där jag kan följa effektförbrukningen. Men Inet har endast upp till 1000W modellen. Ska jag bara titta på nya PSU med ATX 3.1 här för att få med rätt kontakt eller är äldre alternativ med 3.0 också OK?

- Chassi/fläktar/AIO samma som jag haft på senaste PCn, är nöjd med kombinationen av bra luftflöde, många fläktplatser och glaspanel på sidan. Men är öppen för bättre förslag.

- Den GPU som är med i bygget nedan är en placeholder. Exakt vilken 5090 det blir beror på vad som blir tillgängligt men förhoppningsvis ASUS Astral eller möjligen MSI Suprim, ASUS TUF om prisskillnaden är för stor.

https://www.inet.se/datorbygge/b1617086/5090amd

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk

Inga råd eller synpunkter?

Är mest osäker över om valet/kombinationen av minne och moderkort är bra. Samt också vad som är en vettig PSU med rätt kabelstandard.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att bygga ihop en ny dator med AMD i botten(första gången på 100 år) och vad jag har förstått så är det bättre med minne på CL28 / CL30, men jag kan ha fel.

Tänkte att när man ändå håller på att bygga ihop något och man inte direkt har en budget, så är det väl lika bra att köra på det bästa, oavsett hur minimala prestandaökningar vi talar om.

Permalänk
Medlem

Corsair AIO, pumpen kan höras en hel del om övriga datorn är tyst. Brukar fixas genom att sätta pumphastigeten i iCUE till Quiet eller Variable.

Varför två olika tillverkare på m.2-diskar?

När du beställer bygge via Inet brukar de tala om för dig om minnet inte lirar med moderkortet.

Permalänk
Medlem

1) Varför två olika SSD'n på sammanlagt 12TB? Jag förstår ifall man vill ha en för OS och en för lagring etc men det känns som grav overkill att köra på 8TB gen4 WD Black. Känns som att man definitivt kan spara pengar här.

2) Personligen hade jag eventuellt gått 4X24 DDR5 istället och högre clock, om man nu ändå ska brassa på. Mobo klarar 8600Mhz så det är dit jag hade tryckt den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1) Varför två olika SSD'n på sammanlagt 12TB? Jag förstår ifall man vill ha en för OS och en för lagring etc men det känns som grav overkill att köra på 8TB gen4 WD Black. Känns som att man definitivt kan spara pengar här.

2) Personligen hade jag eventuellt gått 4X24 DDR5 istället och högre clock, om man nu ändå ska brassa på. Mobo klarar 8600Mhz så det är dit jag hade tryckt den.

Man kör två minnesmoduler endast. Det är det bästa vad jag läst i forumet flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Man kör två minnesmoduler endast. Det är det bästa vad jag läst i forumet flera gånger.

Så kan det nog vara, att AMD's nya mår bäst av 2 st. Hade dock kollat upp det då minnesmängden är ganska hög.

Högre klock behöver jag dock nog inte läsa upp på AMD om; 6400mhz är lågt för en sådan monsterdator

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så kan det nog vara, att AMD's nya mår bäst av 2 st. Hade dock kollat upp det då minnesmängden är ganska hög.

Högre klock behöver jag dock nog inte läsa upp på AMD om; 6400mhz är lågt för en sådan monsterdator

Nja sweet spot för AMD ligger på 6000MHz CL30. Då kör man FCLK=MEMCLK. Man skulle kunna testa upp till 6400MHz men där kan bli ostabilt (6200MHz borde vara stabilt).
Alternativet är såklart att köra 8000MHz+ och FCLK=MEMCLK/2.
Konfigurationerna ger olika fördelar/nackdelar i olika sorters belastningar.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Du får välja ett annat grafikkort då det är Beställnings­vara 102 vardagar på det du valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Du får välja ett annat grafikkort då det är Beställnings­vara 102 vardagar på det du valt.

Står att det är en placeholder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Nja sweet spot för AMD ligger på 6000MHz CL30. Då kör man FCLK=MEMCLK. Man skulle kunna testa upp till 6400MHz men där kan bli ostabilt (6200MHz borde vara stabilt).
Alternativet är såklart att köra 8000MHz+ och FCLK=MEMCLK/2.
Konfigurationerna ger olika fördelar/nackdelar i olika sorters belastningar.

Skulle aldrig någonsin begränsa mig till 6000hz på modulerna, har man lagt så mycket pengar så ska man definitivt köra på 8600mhz moduler och därefter konfigurera till ens egen behov

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle aldrig någonsin begränsa mig till 6000hz på modulerna, har man lagt så mycket pengar så ska man definitivt köra på 8600mhz moduler och därefter konfigurera till ens egen behov

Förstår vad du menar men tyvärr inte sett någon köra 8600 MHz fullt ut än, bara sett upp till 8000 MHz. Det är minneskontrollern i CPU som begränsar. Ska man hålla på med överklockning, som allt detta blir, så är dessutom 6400 MHz 1:1 snabbare än 8000 MHz (som körs 2:1). Så att säga att begränsa sig till långsammare RAM blir fel begrepp i situationen.

Så skulle i detta fall säga att om man vill maxa ett sånt här monsterbygge så bör man satsa på 6400 MHz med lägst möjlig latens (och hoppas på att kan köra stabilt på 6400).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske? Otroligt mycket mer för pengarna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/yZw3AWpFkMkPSjtEjzC5tUpBSQg/mathias71

Permalänk
Medlem

Om icke-spelprestandan hos 9800X3D gör dig tveksam kanske 9950X3D är ett alternativ? Nu har den inte släppts ännu, men det har i och för sig inte 5090 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Det här blir (eventuellt) första gången jag kör AMD till annat än GPU, har haft Intel sedan min första PC med 486/SX33. Huvudsakligen kommer det att spelas men använder datorn till en del annat också. Eftersom jag endast kör 4K så är kanske Intel och en 285K ett alternativ i alla fall? Om spelprestandan i 4K inte blir markant sämre så vore det trevligt med den extra prestanda jag får till annat med en 285K, där är ju skillnaden avsevärd.

Tyvärr ligger ju Intel rätt långt efter denna generation i spel. Då man redan med 4090 kan visa tydliga CPU-begränsningar mellan 7800X3D vs 9800X3D vid 4k, så kommer detta garanterat märkas av oftare med en 285K och ett 4090 Ti 5090.

Då pengar inte verkar begränsa: varför inte köra på en 9800X3D nu, sen i mars byta till en 9950X3D för att få den extra prestandan till annat?

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Förstår vad du menar men tyvärr inte sett någon köra 8600 MHz fullt ut än, bara sett upp till 8000 MHz. Det är minneskontrollern i CPU som begränsar. Ska man hålla på med överklockning, som allt detta blir, så är dessutom 6400 MHz 1:1 snabbare än 8000 MHz (som körs 2:1). Så att säga att begränsa sig till långsammare RAM blir fel begrepp i situationen.

Så skulle i detta fall säga att om man vill maxa ett sånt här monsterbygge så bör man satsa på 6400 MHz med lägst möjlig latens (och hoppas på att kan köra stabilt på 6400).

Ska man köra 8000mhz, då kan man såklart inte köpa de som ligger nu.

Men jag håller nog med dig; lägre latens om 6400 är nog bättre. I stand corrected!

Visa signatur

Permalänk

Tack för råden!

Vad gäller minnen så är det ett begränsat antal som finns listade av ASUS som testade och kompatibla med moderkortet. Dessa var de med högst frekvens från Corsair som var med på listan (och som fanns som 2*48 kit), de är dock CL32. Bör jag istället hitta ett set med 6000 och CL30 för bättre prestanda? Köra med 4 minnen är inte aktuellt då jag förstått att det är svårt att få stabilt på ett AM5 moderkort.

AIO från Corsair är motsvarande som jag kör redan på nuvarande PC, mitt exemplar har varit hyfsat tyst, hör bara ett svagt susande ljud från pumpen om allt annat är tyst. Men om det finns ett annat alternativ som är tystare/bättre med display och mjukvara så att jag kan lägga ut temp för GPU/CPU så är det intressant att byta till.

Två olika fabrikat på SSD pga att Inet inte har någon 8 Tb från Samsung och jag vill ha Samsung 4Tb till OS. Samsung har alltid fungerat bra för mig och är van vid Samsung Magician som kontrollmjukvara. Men WD Black SN850X 4Tb är ett alternativ för att ha samma fabrikat, vad vinner jag på att byta till den?

Grafikkortet är en placeholder, hoppas att ASUS ROG Astral 4090 inte hamnar sanslöst mycket högre i pris än ASUS TUF 4090, då blir det ett sådant om Inet får tillgång till dem.

Att senare byta till en 9950X3D är en möjlighet. Det ser inte ut som att den kommer att finnas tillgänglig när jag beställer men om det blir väntetid på ett 5090 så kanske den hinner komma så att jag kan ändra i beställningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Men WD Black SN850X 4Tb är ett alternativ för att ha samma fabrikat, vad vinner jag på att byta till den?

Inget. Samsung 990 Pro 4 TB har snarare fördelen av att bara ha NAND-chipp på ena sidan (till skillnad från WD SN850X 4 TB), vilket säkerställer att den får plats i alla M.2-platser på moderkortet. Hade lite problem själv med min Kingston KC3000 4 TB som har chipp på båda sidorna som bara passade bra på de nedre M.2-platserna på mitt moderkort i signaturen.

Skrivet av Mathias71:

Grafikkortet är en placeholder, hoppas att ASUS ROG Astral 4090 inte hamnar sanslöst mycket högre i pris än ASUS TUF 4090, då blir det ett sådant om Inet får tillgång till dem.

Antar att du menar 5090, inte 4090. Jag skulle nog räkna med att Astral-kortet blir betydligt dyrare än TUF-kortet.

Skrivet av Mathias71:

Att senare byta till en 9950X3D är en möjlighet. Det ser inte ut som att den kommer att finnas tillgänglig när jag beställer men om det blir väntetid på ett 5090 så kanske den hinner komma så att jag kan ändra i beställningen.

Den ska väl släppas väldigt snart?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

AIO från Corsair är motsvarande som jag kör redan på nuvarande PC, mitt exemplar har varit hyfsat tyst, hör bara ett svagt susande ljud från pumpen om allt annat är tyst. Men om det finns ett annat alternativ som är tystare/bättre med display och mjukvara så att jag kan lägga ut temp för GPU/CPU så är det intressant att byta till.

Trodde också att Corsair var ett säkert kort efter att ha haft föregångaren i en annan burk men icke.

https://forum.corsair.com/forums/topic/179335-corsair-h150i-e...

https://www.reddit.com/r/Corsair/comments/155onz2/icue_link_h...

Det finns workarounds men något besviken på Corsair. Kyler bra dock.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Inget. Samsung 990 Pro 4 TB har snarare fördelen av att bara ha NAND-chipp på ena sidan (till skillnad från WD SN850X 4 TB), vilket säkerställer att den får plats i alla M.2-platser på moderkortet. Hade lite problem själv med min Kingston KC3000 4 TB som har chipp på båda sidorna som bara passade bra på de nedre M.2-platserna på mitt moderkort i signaturen.

Antar att du menar 5090, inte 4090. Jag skulle nog räkna med att Astral-kortet blir betydligt dyrare än TUF-kortet.

Låter som att valet av Samsung 990 Pro får ligga kvar då. Har 2 Tb varianten i min nuvarande PC och har fungerat bra så fortsätter så.

Och ja, 5090. Tror också att Astral versionen kan bli så mycket dyrare att det inte är värt det, skillnaden i prestanda är nog minimal så det är mest ifall kylningen är väsentligt bättre. 5090 ser ju ut att gå lite varmare än 4090.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Trodde också att Corsair var ett säkert kort efter att ha haft föregångaren i en annan burk men icke.

https://forum.corsair.com/forums/topic/179335-corsair-h150i-e...

https://www.reddit.com/r/Corsair/comments/155onz2/icue_link_h...

Det finns workarounds men något besviken på Corsair. Kyler bra dock.

Tack för länkarna, jag tittar nog på något annat alternativ än Corsair om de har så stora problem med pumparna nu. Kanske NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm då jag haft en tidigare modell av Kraken som fungerade bra även om mjukvaran var lite instabil.

Visa signatur

Permalänk

ASUS ROG Astral 5090 OC (köpt from Komplett) står och väntar i hyllan sedan en vecka tillbaka. Beställning till Inet på datorbygge gick iväg samma dag som 5090 kom hem så att jag var säker på att jag verkligen har ett kort att sätta i.

Så här blev bygget efter anpassningar till några råd här i tråden:

https://www.inet.se/datorbygge/b1632648/5090

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

ASUS ROG Astral 5090 OC (köpt from Komplett) står och väntar i hyllan sedan en vecka tillbaka. Beställning till Inet på datorbygge gick iväg samma dag som 5090 kom hem så att jag var säker på att jag verkligen har ett kort att sätta i.

https://www.inet.se/datorbygge/b1632648/5090https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1632648/5090

Skumt med ett så väldigt dyrt bygge utan t.ex. 9950X3D och PCIe 5.0 SSD i mitt tycke. Varför så svindyrt chassi, fläktar, moderkort, CPU-kylare och PSU och snåla in på CPU och SSD?

Permalänk

9950X3D fanns ännu inte tillgänglig vid beställningstillfället men som sagt tidigare i tråden kommer jag eventuellt att byta till den senare, kylningen är dimensionerad för att klara ett sånt byte.

SSD med den kapacitet jag vill ha finns inte tillgänglig med PCIe5, lagringskapacitet är viktigare för mig än skriv/läshastighet som redan med PCIe4 är fullt tillräcklig för mig. Sekventiell läsning/skrivning av så stora datamängder att jag verkligen skulle märka av skillnaden mellan PCIe4 och 5 kommer nog att vara så ovanligt att det är en non issue.

Moderkortet är valt inte för att det har PCIe5 utan för att jag har kört med ASUS ROG Hero kort på mina senaste två stationära och de har fungerat utmärkt. Jag gillar designen, stabiliteten och BIOS på de moderkorten och har en förhoppning om att ROG Hero Crosshair inte är sämre än Intel versionen. Vad jag sett av recensioner samt läst igenom BIOS manualen för Hero Crosshair så ser det lovande ut.

Dyrt chassi javisst, men inte särskilt dyrt i sammanhanget. Jag vill ha ett chassi som är stabilt och funktionellt och har en design som tilltalar mig. Har ett iCUE 7000T till nuvarande PC och efter att ha dämpat RGB blänket så passar det mig perfekt, det är i princip identiskt med det chassi som sitter i nybygget.

Fläktarna är samma som de som redan sitter i/kommer med chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

https://www.inet.se/datorbygge/b1632648/5090https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1632648/5090

Kul att någon skiter i pengarna och köper exakt det de vill ha! Jag hade nog gjort en del andra val, men då hade det inte varit nära detta heller!

Ska bli kul att se om du blir nöjd sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Måste bara fråga, val av specifikt moderkort och kylare, hur går tankarna här när du kunde ha betalat lätt hälften av vad du gjort för dessa utan att förlora något när det kommer till prestanda/pålitlighet? Samt kylaren så kan man för en fjärdedel av priset få en bättre kylare.

Är själv alltid sån som vill maximera för att få ut så mycket som möjligt av nästan allt jag köper, detta är nästan raka motsatsen och undrar helt enkelt hur tankarna går runt detta?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Måste bara fråga, val av specifikt moderkort och kylare, hur går tankarna här när du kunde ha betalat lätt hälften av vad du gjort för dessa utan att förlora något när det kommer till prestanda/pålitlighet? Samt kylaren så kan man för en fjärdedel av priset få en bättre kylare.

Är själv alltid sån som vill maximera för att få ut så mycket som möjligt av nästan allt jag köper, detta är nästan raka motsatsen och undrar helt enkelt hur tankarna går runt detta?

Ja, går att hamna på ungefär halva totalpriset utan att direkt tappa något väsentligt i prestandaväg.

https://www.inet.se/lista/qWERL/mathias71

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Ja, går att hamna på ungefär halva totalpriset utan att direkt tappa något väsentligt i prestandaväg.

https://www.inet.se/lista/qWERL/mathias71https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/qWERL/mathias71

Det har tappat:

2/3 av lagringskapaciteten. Jag har specat totalt 12 Tb, 4 Tb är inte i närheten av tillräckligt.

CL30 istället för CL28 minne för att spara några hundralappar.

Ett moderkort utan stöd för 5 Gb ethernet, utan wifi (min fallback när fasta internetanslutningen går ner och jag inte vill springa runt och koppla om allt) , utan DAC och bra inbyggd audio, med sämre anslutningsmöjligheter vad gäller USB portar, hur M2 slotarna är konfigurerade etc. och mycket sämre VRM. En gissning baserat på övrig standard på kortet är att funktioner och möjligheter i BIOS inte är i närheten heller.

Luftkylare har aldrig varit ett alternativ. Jag vill ha kylkapaciteten på en AIO, jag vill ha displayen så jag enkelt kan se temp för CPU/GPU, jag vill absolut inte ha ett stort tungt torn hängande på min CPU.

Ett (fult) vitt chassi? Som tappar nästan hälften av fläktplatserna? Nej.

PSU går från 1600W till 1000W och med mycket lägre effektivitetsgrad. Men NZXT C1000 är en bra PSU enligt spec och skulle sannolikt vara tillräckligt och för en ganska stor besparing. Jag hade nog landat på en 1200W PSU med ett mer rimligt pris men urvalet av ATX 3.1 PSU var begränsat och jag fick tag på Seasonics 90 graders vinklade 12v6 kabel så jag drog på med hängslen och livrem för att minimera risken för överhettning av kontakten/kabeln. Här hade jag definitivt kunnat spara pengar och ändå få full prestanda men fegade helt enkelt ur.

Jag förstår dina premisser när du specar ett bygge, jag tror du i de flesta fall lyckas maximera prestanda till ett lågt pris. Om det centrala för mig hade varit max prestanda för pengarna så hade ditt sista förslag (men med mer lagring) varit ett bättre val.

Men priset var som jag skrev i mitt första inlägg sekundärt, jag hade satt ihop ett bygge och var intresserad av förslag på likvärdiga eller bättre delar, inte av att tappa bort funktionalitet för att spara pengar.

Men tack för att du tagit dig tid att speca byggen, i de flesta fall tror jag du hamnar helt rätt med dina förslag. Oftast är prestanda per krona mer efterfrågat än att betala premium för ibland ganska små bekvämligheter (ex. lagringskapacitet för ett överfullt Steam bibliotek) men för mig är bekvämligheten prio.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Det har tappat:

2/3 av lagringskapaciteten. Jag har specat totalt 12 Tb, 4 Tb är inte i närheten av tillräckligt.

Det är tre 4 TB-diskar.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Prestanda och pålitlighet kan jag helt klart få med ett billigare moderkort men det finns funktionalitet på Hero kortet som de billigare korten saknar, exempelvis runt DAC/audio. Jag försöker alltså inte maximera prestanda per krona utan jag har vissa krav som de billigare korten inte uppfyller.

Sedan finns det moderkort av andra fabrikat än ASUS som har funktionerna till ett något lägre pris, det går att spara en tusenlapp eller två. Men ett par fabrikat faller bort på att jag är besviken på deras kvalitet sedan tidigare och jag är van vid hur Hero korten för Intel fungerar så då blev det ett 'tryggt' val.

Jag kan inte hitta en 360 AIO med display hos Inet för en fjärdedel av priset. Med display samt snarlik prestanda vad gäller kylning och ljudnivå så kan jag hitta alternativ som är en tusenlapp billigare. Valde NZXT Kraken baserat på mycket bra betyg i recensioner samt att jag haft en Kraken tidigare och vet att NZXT CAM fungerar hyfsat. Hade ursprungligen valt en billigare AIO från Corsair men den föll bort efter varning i tråden om problem.

Visa signatur