En del intressanta teorier, just tanken på att värmen kan få materialet att reagera med golvet låter ju som ett troligt alternativ, men man ju inte låta bli att känna att det leder till följdfrågan "har IKEA bara haft extra otur med sitt materialval eller har andra, med liknande lösningar, bara blundat för eventuella problem?" vilket fortfarande får mig att känna mig lite orolig om jag letar andra alternativ.
Även att titta på material som låter golvet andas låter som en intressant tanke, speciellt om man har en äldre grund där fukt kryper upp genom grunden, värms upp av golvvärmen och försöker avdunsta genom trägolvet där fukten kanske blir instängt om man täcker över det med en plastmatta. Kanske därför vissa, som t.ex Jysk, har massa hål i sina golvskydd? (och skulle jag i så fall kunna lösa det genom att borra massa hål mina Kolon-golvsskydd? ) Nu är huset jag flyttat till relativt nybyggt och ska (förhoppningsvis) inte ha några problem med sin grund men golvet kan ju kanske fortfarande behöva andas.