Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk

Uppgradera MacBook... Tips?

Hej!
Jag har en macbook pro m1 pro med 16gb ram samt 1tb lagring.
Funkar som det ska, det enda som är lite trist är att några gånger så funkar inte musen för några sekunder.
Vet inte vad det kan bero på...
Datorn jag köpte år 2021, så har gått runt 4 år ifrån det.

Hade tänkt mig att köpa en bärbar dator helst Macbook pro..
Känner mig osäker på vilken processor bör jag satsa på, tänkte mest på m3 eller m4...
Jag brukar använda ganska starka programvaror såsom Photoshop, Illustrator och Adobe XD...

Tips..?
Tack för hjälpen
Mvh Sam

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hellre prioritera mer RAM än nyaste processorn, men det beror ju på hur stora dokument du använder. Vad har du för budget?

Edit: Med det sagt är din M1 Pro 16GB/1TB fortfarande en väldigt kapabel maskin, så om musen är enda problemet skulle jag satsa på att försöka lösa det i första hand.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Ahmadpour99:

Hej!
Jag har en macbook pro m1 pro med 16gb ram samt 1tb lagring.
Funkar som det ska, det enda som är lite trist är att några gånger så funkar inte musen för några sekunder.
Vet inte vad det kan bero på...
Datorn jag köpte år 2021, så har gått runt 4 år ifrån det.

Hade tänkt mig att köpa en bärbar dator helst Macbook pro..
Känner mig osäker på vilken processor bör jag satsa på, tänkte mest på m3 eller m4...
Jag brukar använda ganska starka programvaror såsom Photoshop, Illustrator och Adobe XD...

Tips..?
Tack för hjälpen
Mvh Sam

Felsök som sagt - eller byt - mus.
Jag har använt Magic Mouse och Logitech G603 (via USB-adapter i skärmen) utan några problem med min M1-baserade dator.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem när jag ansluter dongeln till en USB3-kontakt, i mitt fall till skärmen som är kopplad till en Mac Mini M1. Tar jag en gammal USB2-adapter och sätter emellan så fungerar min mus som förväntat.
Min gissning är att det är skillnanden i överföringshastighet som ställer till det.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett skumt problem med min Wacom-platta över blåtand, fungerade uruselt. Googlade och fann andra med diverse musdon som hade upplevt problem och någon tipsade om att slå av IPv6 på nätverksinställningarna (jag gjorde det för både wifi och för ethernet)... Trodde verkligen inte det skulle göra skillnad men nog fan gjorde det!

Nu fungerar Wacomen perfekt över blåtand. Så kör du mus över blåtand, testa!

Kör en M1 14" Pro, 16GB RAM men med 512GB lagring. Jag upplever prestandamässigt inget problem med den vad jag än slänger på den, så hade också försökt lösa musproblemen.