Permalänk
Medlem

Surf dator

Behöver bygga ihop en dator nu i år känner jag. Hur billigt kan man komma undan då den troligtvis bara kommer användas till att surfa på och installera Windows 11. Har inte hängt med i svängarna så vad behöver man? Datorn jag har är: Intel i7 6700k, 16ram, ssd, 1080 grafik och 650w nät. Datorn är säkert närmare 8-10 år nu. Är väl inga delar av den som jag kan använda? Chassit kanske..

Är ett rtx 3050 nått att ha eller ska man satsa på 4060 som kostar 3490 just nu? Bra moderkort med wifi och allt det övriga till lägsta pris.

Jag vill alltså försöka bygga ihop en surfdator till lägsta pris vad föreslår ni?

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på datorn du har då? Den duger väl ypperligt till att surfa.

Delarna du kan behålla om du ändå vill bygga nytt är grafikkortet, ssd och eventuellt ram om du bygger något ddr4 baserat. Nätagget går nog bra också, speciellt om du bara ska ha ett 3050/4060/grafikkort därikring.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma sak, men ska köra med inbyggd grafik då jag ändå inte kommer spela på den datorn.
Rtx 3050 är skit, för klent för att spela på kan lika gärna spara pengarna o lägga på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Delarna du kan behålla om du ändå vill bygga nytt är grafikkortet, ssd och eventuellt ram om du bygger något ddr4 baserat. Nätagget går nog bra också, speciellt om du bara ska ha ett 3050/4060/grafikkort därikring.

Hans dator har inte stöd för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är ett rtx 3050 nått att ha eller ska man satsa på 4060 som kostar 3490 just nu? Bra moderkort med wifi och allt det övriga till lägsta pris.

Varför skulle du köpa ett dedikerat grafikkort om du bara ska surfa med datorn? Det gör datorn dyrare helt i onödan. Glöm det och köp en CPU med integrerad GPU och spara tusenlappar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rufus fixar det.

Visa signatur

🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Har man såhär pass låga prestandakrav så är det väl ändå värt det att gå runt de officiella "kraven" och köra det ändå? Känns inte värt ett antal tusen kronor att få officiellt stöd i min åsikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Den har börjat att små jävlas sista halvåret med att frysa och låsa sig och jag har inte lyckats hitta felet och sedan som sagt är det väl dags att installera windows 11 framåt hösten motvilligt. Annars hade jag kört vidare på den.

Så egentligen behöver jag bara ett moderkort som stödjer nyare cpu och vad var det hette tpm 2.0? Jag kan använda minnen, grafik och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har man såhär pass låga prestandakrav så är det väl ändå värt det att gå runt de officiella "kraven" och köra det ändå? Känns inte värt ett antal tusen kronor att få officiellt stöd i mina ögon.

Man vet väl egentligen inte hur det blir med uppdateringar virus skydd och windows och sånt? Jag kör just nu F-secure kanske det räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Man vet väl egentligen inte hur det blir med uppdateringar virus skydd och windows och sånt? Jag kör just nu F-secure kanske det räcker?

Går du runt kraven genom t.ex. Rufus så kommer Windows tro att du ändå uppfyller kraven, dvs. ge dig uppdateringar och virusskydd.

Avinstallera F-Secure och använd Windows inbyggda oavsett om du byter till Windows 11 eller är kvar på Windows 10.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har man såhär pass låga prestandakrav så är det väl ändå värt det att gå runt de officiella "kraven" och köra det ändå? Känns inte värt ett antal tusen kronor att få officiellt stöd i mina ögon.

Ptja, kan bara tala för mig själv men för mig är det värt några tusen för att slippa krångel att sätta sig in i hur man fulkör Win11.
Har oxå för mig jag läste nyligen att de hade fixat det där med kringgå kraven.
Men visst ogillar jag att MS har deklarerat min gamla dator som redo för skroten då den fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Går du runt kraven genom t.ex. Rufus så kommer Windows tro att du ändå uppfyller kraven, dvs. ge dig uppdateringar och virusskydd.

Avinstallera F-Secure och använd Windows inbyggda oavsett om du byter till Windows 11 eller är kvar på Windows 10.

Så du tycker att f-secure är dåligt? Har använt det i många år genom bredbandet. Ja jag borde kanske försöka få till det med rufus istället kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Den har börjat att små jävlas sista halvåret med att frysa och låsa sig och jag har inte lyckats hitta felet och sedan som sagt är det väl dags att installera windows 11 framåt hösten motvilligt. Annars hade jag kört vidare på den.

Så egentligen behöver jag bara ett moderkort som stödjer nyare cpu och vad var det hette tpm 2.0? Jag kan använda minnen, grafik och sånt?

Börja med att ta bort F-secure först o främst, det är din dators största fel just nu.
Gör sedan eventuellt en ny installation av Windows.
Småjävlas det fortfarande efter det då kan det vara läge att köpa nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ptja, kan bara tala för mig själv men för mig är det värt några tusen för att slippa krångel att sätta sig in i hur man fulkör Win11.
Men visst ogillar jag att MS har deklarerat min gamla dator som redo för skroten då den fungerar utmärkt.

Precis så känner jag också då min datorn skulle fungera i fortsättningen bortsett från dom andra problemen men det går säkert att fixa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Nja, än så länge har de bara tagit bort sin guide för hur man gör för att kringgå dem, och rekommenderat att man köper ny dator istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Min surfdator är en laptop med i7-2620M med 8 GB RAM, och den är fullt tillräcklig för att ha över tusen flikar i Firefox och strömma video :D. Jag har installerat linux på den så har alltid de senaste säkerhetsuppdateringarna.

Om enda anledningen till att du funderar på att uppgradera är att Microsoft vill sluta stödja din dator så kanske det kan vara en idé att prova någon linuxdistribution?
Linux Mint kan kanske passa bra, bl.a. för att det är ganska likt Windows så att det inte blir en allt för stor förändring för dig.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

En begagnad från Inrego duger för surf:
https://shop.inrego.se/stationara
Inkluderar Windows 11 Pro.

Visa signatur

Nerd is the new Cool