Microsoft testar Office-appar med reklam

Permalänk
Melding Plague

Microsoft testar Office-appar med reklam

Färre funktioner och reklam i sidopanel är vad reklamvarianten erbjuder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Som jag väntat!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Nej fy, Office är hemskt som det är redan.
Allt med reklam skulle i bästa fall vara gratis.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Nice one Bert?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Alltid klurat på att det office som är onedrive nästan är lite för kraftfullt för att vara gratis. Och någon gratis för lokal installation har väl aldrig funnits?
Men visst, tappar man det som office är bättre på kan man ju lika gärna köra notepad eller libreoffice.
(går ju inte att komma ifrån att för 9/10 privatpersoner räcker något gratis webbläsaren)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Fördelen med att köra Office-paketet i webbläsaren är att det enkelt går att plocka/blocka bort allt onödigt med NoScript och uBlock Origin

Permalänk
Medlem

För de som inte visste; Open Office är både gratis och fritt från reklam
https://www.openoffice.org/sv/

Gissa vad jag kör där hemma....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hela Windows 11 känns numera som ett red-light district i fullständig dekadens. Det ska poppa upp en massa trams på skärmen i tid och otid. Råka antivirus programmet hittar en kaka, då skall en stor blaffa upp skärmen, så husse skall förstår vilket nytta 1000:- / om året programmet gör på datorn.

Permalänk
Medlem

LibreOffice https://www.libreoffice.org/ är också ett bra alternativ ifall man inte vill ha reklam.

Det är den som jag alltid rekommenderar om man inte har, vill eller kan skaffa Microsofts Office-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Uj, fick värsta Win98 vibbarna när jag klickade upp ett par screenshots

Permalänk
Medlem

Går verkligen bara utför med Micro$oft numera.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Var det inte Open Office som typ mer eller mindre slutat utvecklas och LibreOffice var det bästa nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Dom har inget att komma med, eftersom det folk vill ha redan är gratis och utan reklam.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag avråder starkt från att använda Openoffice då det kan innebära en säkerhetsrisk.

Senaste uppdateringen var december 2023 och det finns flera dokumenterade säkerhetsrisker som är oåtgärdade. Från Wikipedia:

Citat:

As of January 2025, the Apache Software Foundation has classed its security status as "amber" with multiple unfixed security issues over a year old.

Om man vill ha ett bra gratisalternativ till Microsoft Office är det Libreoffice som gäller.

Permalänk
Medlem

Använder LibreOffice sen ett tag tillbaka. Funkar riktigt bra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Använder också LibreOffice privat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har förlorat dokument i Libreoffice när det buggat ur ... Jag föredrar annars LaTeX, markdown eller HTML ... vad som helst förutom Microsoft.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Mitt Office XP på skiva är snart en riktig dyrgrip ^^
Fungerar klockrent under Windows 10, kanske visar sig vara det "bästa" program jag köpt en gång i tiden

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Jag avråder starkt från att använda Openoffice då det kan innebära en säkerhetsrisk.

Senaste uppdateringen var december 2023 och det finns flera dokumenterade säkerhetsrisker som är oåtgärdade. Från Wikipedia:

Om man vill ha ett bra gratisalternativ till Microsoft Office är det Libreoffice som gäller.

Tack för varningen!
Då vet jag vad jag gör ikväll, installerar LibreOffice

Permalänk
Medlem

Avinstallerade MS Office när det blev med AI och kör OnlyOffice gratisversionen nu. Fungerar riktigt bra det lilla jag använder det till. Libreoffice har sådan konstig gui och OnlyOffice känns mer som MS Office och startar snabbt och bara fungerar.

https://www.onlyoffice.com/

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Öppet brev till Microsoft.

Snälla, för upp era nedskalade och reklam besudlade @!#¤%-appar dit solen sällan når.

Tack

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag använder inte programvara från MS alls privat sen ganska många år nu.

Blev dock "tvingad" att använda laptop med Windows 11 och tillhörande "officepaket" med onedrive o hela karusellen på jobbet när jag tog på mig ett fackligt uppdrag för nått år sen. Slutade med att jag skrek mig hes åt skiten några veckor, sen kastade jag in skiten hos IT-killarna.
Tog istället fram en gammal laptop jag hade låg hemma, formatering och installation av LinuxMint samt Libreoffice, toppat med en mailadress hos Protonmail som jag enbart använder till detta...
Nu är det lugn och harmoni, man kan koncentrera sig på att faktiskt få saker gjorda istället.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hela Windows 11 känns numera som ett red-light district i fullständig dekadens. Det ska poppa upp en massa trams på skärmen i tid och otid. Råka antivirus programmet hittar en kaka, då skall en stor blaffa upp skärmen, så husse skall förstår vilket nytta 1000:- / om året programmet gör på datorn.

Vad är det för fel på ditt Windows 11? Så håller inte mitt på...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Det är så att har man några egna idéer om hur man ska arbeta så protesterar Windows. Om man gör precis som Microsoft vill händer inget otrevligt. Min bärbara tjatar om att jag ska säkerhetskopiera men det har jag redan gjort - på mitt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag har ju Microsoft 365 Personal med 1 TB lagringsutrymme på OneDrive. Då ingår ju Office.

Permalänk
Medlem

Kör Libreoffice , openoffice uppdateras inte längre om jag minns rätt.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Det är så jag uppehåller hela windows miljö ifrån windows 10 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kör Libreoffice , openoffice uppdateras inte längre om jag minns rätt.

OpenOffice updateras.. Men långsammare än LibreOffice. LibreOffice är det som gäller. ( Det är samma kodbas men olika utgivare ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

OpenOffice updateras.. Men långsammare än LibreOffice. LibreOffice är det som gäller. ( Det är samma kodbas men olika utgivare ).

Vet inte om jag skulle kalla över 10 år av enbart säkerhetsuppdateringar för "uppdateringar".

OpenOffice är dött!

Till och med Windows 7 SP1 (Server 2008 R2) är mer välmående, men säkerhetspatchar varje månad.