Dator stänger av sig - nytt grafikkort

Permalänk

Kan vara ett dåligt RAM. Det behöver inte nödvändigtvis synas på memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hade exakt samma problem i månader! ibland kunde jag spela flera dagar utan problem och ibland kunde jag spela 5 minuter.

Har ett 7900xt som drar runt 350 watt (5080 som standard ligger på 360) och visade sig vara PSUn som triggar av spikar och hade exakt samma Corsair PSU som nu i dotterns dator med ett 3060 ti fungerar galant.

Så är nog ganska troligt att du har samma problem som jag hade och då är det antingen dra new powerlimit en hel del eller helt enkelt byta PSU.

Beställde Corsair SF1000W nu. Hoppas det hjälper

Skrivet av Josef0711:

Kan vara ett dåligt RAM. Det behöver inte nödvändigtvis synas på memtest.

Ja, mycket möjligt. Ska se ikväll om det går att använda datorn utan grafikkort eller med mitt gamla grafikkort. Hjälper inte det så får jag hoppas att ett nytt nätagg hjälper. Om inte det heller fungerar så får jag testa beställa hem nya ramminnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Beställde Corsair SF1000W nu. Hoppas det hjälper

Ja, mycket möjligt. Ska se ikväll om det går att använda datorn utan grafikkort eller med mitt gamla grafikkort. Hjälper inte det så får jag hoppas att ett nytt nätagg hjälper. Om inte det heller fungerar så får jag testa beställa hem nya ramminnen!

Har du provat dra ner powerlimit? Fungerade för mig i alla spel förutom POE 2.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Dra ned GPU voltage till 90-95%, detta händer även på 30 och 40 serien med att de kan få höga förbrukningstoppar som gör att nätagget slår ned systemet för att inte skada komponenterna.

Hänt mig på mitt 3060, flera av mina 3090 (dragit ned voltage och max watt) och på en väns 4080. Brukar ske när nätagget är relativt lågt (650-850W).

Vet inte exakt vad det beror på men misstänker att de nya CUDA drivrutinerna gör något i bakgrunden.

Visa signatur

Jag har fler GPU än du och ser mig själv som GPU fattig ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har du provat dra ner powerlimit? Fungerade för mig i alla spel förutom POE 2.

Skrivet av gamingturken:

Dra ned GPU voltage till 90-95%, detta händer även på 30 och 40 serien med att de kan få höga förbrukningstoppar som gör att nätagget slår ned systemet för att inte skada komponenterna.

Hänt mig på mitt 3060, flera av mina 3090 (dragit ned voltage och max watt) och på en väns 4080. Brukar ske när nätagget är relativt lågt (650-850W).

Vet inte exakt vad det beror på men misstänker att de nya CUDA drivrutinerna gör något i bakgrunden.

Nu drog jag ner powerlimit till 70% med hjälp av msi afterburner. Ska testa om det går att spela utan att datorn kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kolla event viewer om datorn fungerar med gamla gpun, du kan nog få någon indikation där, men jag gissar på nätagget mest troligen.

Kanske en bios update ?

När datorn startades om igår så fick jag ett kritiskt fel enligt Event viewer

Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>10</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2025-04-07T20:20:10.1037340Z" />
<EventRecordID>4652</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-5CN55TL</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
<Data Name="LidReliability">false</Data>
<Data Name="InputSuppressionState">0</Data>
<Data Name="PowerButtonSuppressionState">0</Data>
<Data Name="LidState">3</Data>
<Data Name="WHEABootErrorCount">0</Data>
</EventData>
</Event>

Enligt chatgpt kan detta vara allt ifrån ström till ramminnen.

Permalänk
Skrivet av Lombra:

Nu drog jag ner powerlimit till 70% med hjälp av msi afterburner. Ska testa om det går att spela utan att datorn kraschar.

Powerlimit till 70% är ganska aggressivt, jag rekommenderar 85% och då endast om du faktiskt maxar kortet som tex med AI och machine learning. Börja med GPU voltage annars. Och sedan ned med watt om det inte hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa stress testa ditt psu med occt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

När datorn startades om igår så fick jag ett kritiskt fel enligt Event viewer

Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>10</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2025-04-07T20:20:10.1037340Z" />
<EventRecordID>4652</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-5CN55TL</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
<Data Name="LidReliability">false</Data>
<Data Name="InputSuppressionState">0</Data>
<Data Name="PowerButtonSuppressionState">0</Data>
<Data Name="LidState">3</Data>
<Data Name="WHEABootErrorCount">0</Data>
</EventData>
</Event>

Enligt chatgpt kan detta vara allt ifrån ström till ramminnen.

Felkoden är tom, så säger tyvärr inte något mer än att OS inte har nått värde att tala om vad som skiter sig.

Du får helt enkelt köra uteslutningsmetoden.

PSU
RAM
GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Powerlimit till 70% är ganska aggressivt, jag rekommenderar 85% och då endast om du faktiskt maxar kortet som tex med AI och machine learning. Börja med GPU voltage annars. Och sedan ned med watt om det inte hjälper.

Agresivt? Drog ner mitt 7900xt till 300 watt utan resultat, om ts drar ner till 85% så är han på samma och om det är samma fel så finns risken att det inte gör någon skillnad.

Lika bra att dra ner så mycket det går och fungerar det galant då så vet han att det högst troligast är psun som behöver bytas.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Skrivet av MayoLayo:

Testa stress testa ditt psu med occt

Skrivet av norrby89:

Agresivt? Drog ner mitt 7900xt till 300 watt utan resultat, om ts drar ner till 85% så är han på samma och om det är samma fel så finns risken att det inte gör någon skillnad.

Lika bra att dra ner så mycket det går och fungerar det galant då så vet han att det högst troligast är psun som behöver bytas.

Sänkte grafikkortets powerlimit till 70% och spelade Warzone igen. Efter ca 10 min så blir det samma sak. Vit skärm, dator fryser sen omstart. Vid omstart så fungerar inte portarna från grafikkortet och datorn fryser så fort jag kommer in i windows. Ska testa senare ikväll att köra ddu och installera mitt gamla 3080 och se om jag får samma problem. Vet inte om man helt kan utesluta PSU eller kan det vara grafikkortet som är defekt ifall 3080 skulle fungera?

Permalänk
Skrivet av Lombra:

Sänkte grafikkortets powerlimit till 70% och spelade Warzone igen. Efter ca 10 min så blir det samma sak. Vit skärm, dator fryser sen omstart. Vid omstart så fungerar inte portarna från grafikkortet och datorn fryser så fort jag kommer in i windows. Ska testa senare ikväll att köra ddu och installera mitt gamla 3080 och se om jag får samma problem. Vet inte om man helt kan utesluta PSU eller kan det vara grafikkortet som är defekt ifall 3080 skulle fungera?

Okej, rör inte powerlimit låt den ligga på 100% och försök att dra ned GPU voltage 90-95%. Du behöver inte röra powerlimit än.

Volt handlar om hur mycket ström som levereras till kortet. Watt handlar om hur mycket kortet kan dra från ditt nätagg.

Om det inte funkar, dra ned voltage och powerlimit.

På detta sätt ska vi kunna klura ut om det är kortet eller nätagget. Nu har du dragit ned watt vilket inte hjälpte och det kan indikera att det inte är nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Det är skillnad på ett 3080 och ett 7900XT.

Wattbegränsning behöver du egentligen inte ens röra om du har möjlighet att dra ned voltage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Okej, rör inte powerlimit låt den ligga på 100% och försök att dra ned GPU voltage 90-95%. Du behöver inte röra powerlimit än.

Volt handlar om hur mycket ström som levereras till kortet. Watt handlar om hur mycket kortet kan dra från ditt nätagg.

Om det inte funkar, dra ned voltage och powerlimit.

På detta sätt ska vi kunna klura ut om det är kortet eller nätagget. Nu har du dragit ned watt vilket inte hjälpte och det kan indikera att det inte är nätagget.

Nu sänkte jag voltage från 1.095v till 1.000v men behöll frekvensen på 2910mhz. Har spelat i ca 1.5h utan krasch. Ska spela en stund till men det verkar fungera hittills

Permalänk
Skrivet av Lombra:

Nu sänkte jag voltage från 1.095v till 1.000v men behöll frekvensen på 2910mhz. Har spelat i ca 1.5h utan krasch. Ska spela en stund till men det verkar fungera hittills

Nice!

Då är det alltså strömmen som levereras till kortet som får höga toppar. Att undervolta ett GPU är alltid bra att göra om man vill minska wattförbrukning, sänka temp, minska ljudet och i vissa fall coilwhine!

Så länge du inte rör wattförsörjningen och undervoltar så kommer allt va i sin ordning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har gått igenom två Corsair SF750W med samma fel.

Det första reklamerades tilll Corsair och jag fick en likadan ersättare.

Båda två kunde då och dyka på 12 volt rail och kunde bara skicka ca 11 volt i några sekunder.
När det hände slutade alltid med låsning av systemet eller omstart.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Nice!

Då är det alltså strömmen som levereras till kortet som får höga toppar. Att undervolta ett GPU är alltid bra att göra om man vill minska wattförbrukning, sänka temp, minska ljudet och i vissa fall coilwhine!

Så länge du inte rör wattförsörjningen och undervoltar så kommer allt va i sin ordning.

Precis. Då blir det nog rätt bra ifall jag byter ut min PSU kommer nog undervolta iallafall eftersom den fortfarande presterar lika bra med bättre temperaturer och effektuttag. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har gått igenom två Corsair SF750W med samma fel.

Det första reklamerades tilll Corsair och jag fick en likadan ersättare.

Båda två kunde då och dyka på 12 volt rail och kunde bara skicka ca 11 volt i några sekunder.
När det hände slutade alltid med låsning av systemet eller omstart.

Jaha intressant. Kanske är det som är mitt problem också!

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för hjälpen med felsökningen. Har spelat nu i 3h utan krasch och det verkar som att problemet har varit att strömmen till kortet har varit för hög för att min PSU ska klara av det, som @gamingturken sa. Undervolta kortet gjorde tricket. Hoppas det fortsätter så

Permalänk
Skrivet av Lombra:

Tack allihopa för hjälpen med felsökningen. Har spelat nu i 3h utan krasch och det verkar som att problemet har varit att strömmen till kortet har varit för hög för att min PSU ska klara av det, som @gamingturken sa. Undervolta kortet gjorde tricket. Hoppas det fortsätter så

Härligt, hoppas det håller i sig!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eugomphodus:

Härligt, hoppas det håller i sig!

Ja, jag testade igår också. Inga problem alls😊