Permalänk
Medlem

Varm moderkort och fläktar

Hej!

Lekte lite i fancontrol och såg det här.

Antar att det är fel och bara att ignorera? Kollade i HW monitor och där står "AUXTIN0" på samma temp men hittar ingenting liknande i HWinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Hej!

Lekte lite i fancontrol och såg det här.

<Uppladdad bildlänk>

Antar att det är fel och bara att ignorera? Kollade i HW monitor och där står "AUXTIN0" på samma temp men hittar ingenting liknande i HWinfo.

Halloj

Kollade runt lite och det verkar som om chipset går onödigt varmt på det moderkortet, en del redditanvändare bytte thermalpadsen och fick ner tempen med mer än 20 grader. Citerar en användare på forumet: "Still, Asus using the worst thermal pad they can get. Ordered 1 100x100mm 1.5mm Arctic TP3 (starting from the MOSFET, then 4 NVME and enough for the chipset, using a larger pad than the original one. From high 60s, down to mid 40s idle, and from high 70s to low 50s under load. That is for the chipset."

Så hade jag varit som dig hade jag bytt thermalpads under chipset och vrm kylflänsarna.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och givarvärden på sensor 3,
läste runt lite och det verkar vara felvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj

Kollade runt lite och det verkar som om chipset går onödigt varmt på det moderkortet, en del redditanvändare bytte thermalpadsen och fick ner tempen med mer än 20 grader. Citerar en användare på forumet: "Still, Asus using the worst thermal pad they can get. Ordered 1 100x100mm 1.5mm Arctic TP3 (starting from the MOSFET, then 4 NVME and enough for the chipset, using a larger pad than the original one. From high 60s, down to mid 40s idle, and from high 70s to low 50s under load. That is for the chipset."

Så hade jag varit som dig hade jag bytt thermalpads under chipset och vrm kylflänsarna.

Glhf!

Enligt HWinfo står Chipset endast på 44c. Så börjar undra om det är fel.

Skrivet av holo:

Har samma moderkort och givarvärden på sensor 3,
läste runt lite och det verkar vara felvärde

Jag tror det också då chipset går knappt över 44c enligt Hwinfo. I HWmonitor har AUXTIN0 identisk temp som du ser i Fancontrol och det är tydligen ett fel vad jag hittar på reddit. För vissa står den till och med på 120c osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Jag tror det också då chipset går knappt över 44c enligt Hwinfo. I HWmonitor har AUXTIN0 identisk temp som du ser i Fancontrol och det är tydligen ett fel vad jag hittar på reddit. För vissa står den till och med på 120c osv.

Ja, jag har det systemet öppet bredvid mig och kunde blåsa med fläktar på varenda bit av kortet och temperaturen ändrades inte.
Det var heller ingen punkt som var varmare än väntat när jag kände efter så är 99% säker på felvärde. (även om man blev nojig när man såg det)
Blev sugen på att prova byta kylkuddarna innan jag monterar in systemet i chassit ändå dock om det var sån stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Gott, då slipper du en massa jobb Ibland krävs att en viss version av både bios och chipsetdrivare är installerat för att det ska fungera 100% tyckte jag mig läsa någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ja, jag har det systemet öppet bredvid mig och kunde blåsa med fläktar på varenda bit av kortet och temperaturen ändrades inte.
Det var heller ingen punkt som var varmare än väntat när jag kände efter så är 99% säker på felvärde. (även om man blev nojig när man såg det)
Blev sugen på att prova byta kylkuddarna innan jag monterar in systemet i chassit ändå dock om det var sån stor skillnad.

Har du grejerna ute så kan du ju alltid prova och se om det blir skillnad.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Har du grejerna ute så kan du ju alltid prova och se om det blir skillnad.

Glhf!

xD
måste beställa kylkuddarna iså fall först tyvärr
Hade egentligen tänkt bygga in systemet i morgon i chassit, men blev osäker när du skrev det där om usla värmekuddar
Ditt fel nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

xD
måste beställa kylkuddarna iså fall först tyvärr
Hade egentligen tänkt bygga in systemet i morgon i chassit, men blev osäker när du skrev det där om usla värmekuddar
Ditt fel nu!

Du får gärna rapportera tillbaka i så fall!

EDIT: tempen är högre när jag startar datorn och går ner när jag spelar. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Du får gärna rapportera tillbaka i så fall!

EDIT: tempen är högre när jag startar datorn och går ner när jag spelar. ^^

Beställde värmekuddar, uppdaterar nästa helg om posten sköter sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Beställde värmekuddar, uppdaterar nästa helg om posten sköter sig!

Känner mig skyldig! Hoppas det inte är något utan bara en sopig sensor.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Känner mig skyldig! Hoppas det inte är något utan bara en sopig sensor.

Glhf!

Sensor(erna) är jag säker på att de inte är inkopplade, kör systemet bredvid nu (i idle) för att ha ett före/efter värde och sensor #3 har gått ner till 75 grader medans #4 ligger på svala 3 Grader Det skulle vara kul om de angav i manualen vart de olika sensorerna satt så man hade nåt att gå på. Verkar som 4 sensorer är inkopplade på det här moderkortet (#1,2,5,6)

Däremot skall det bli kul att se hur tempen på NVME 'diskarna' och chipsetet blir av kuddbyte. Dom ligger på 50 grader utan nån extra fläkt som blåser över dom, chipsetet ligger på 31 grader som varmast, så så bedrövligt varmt känns det inte ändå. \o/
VRMkylarna vetefan om jag kan montera väck när cpukylaren sitter där så det får vi se hur det görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Sensor(erna) är jag säker på att de inte är inkopplade, kör systemet bredvid nu (i idle) för att ha ett före/efter värde och sensor #3 har gått ner till 75 grader medans #4 ligger på svala 3 Grader Det skulle vara kul om de angav i manualen vart de olika sensorerna satt så man hade nåt att gå på. Verkar som 4 sensorer är inkopplade på det här moderkortet (#1,2,5,6)

Däremot skall det bli kul att se hur tempen på NVME 'diskarna' och chipsetet blir av kuddbyte. Dom ligger på 50 grader utan nån extra fläkt som blåser över dom, chipsetet ligger på 31 grader som varmast, så så bedrövligt varmt känns det inte ändå. \o/
VRMkylarna vetefan om jag kan montera väck när cpukylaren sitter där så det får vi se hur det görs.

Så det är lungt då, kuddar eller inte? Orkar fan inte byta moderkort 😭

Såg för övrigt en Youtuber som hade sin rog strix moderkort på 108c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0:

Så det är lungt då, kuddar eller inte? Orkar fan inte byta moderkort 😭

Såg för övrigt en Youtuber som hade sin rog strix moderkort på 108c.

Ja, jag är som sagt 99.99% säker att tempsensor #3 och #4 inte är inkopplade så det är därför dom ger såna stolliga värden.
Jag har haft sensor #3 rapportera uppåt 120 grader nångång precis efter boot, för att sedan sjunka till 70-80. xD

Mitt exemplar av kortet tycker jag inte chipset verkar gå så hemskt varmt , 30 grader(i idle förvisso) och byter egentligen kuddarna bara för att jag blev nyfiken
Så byta moderkort tror jag är väldigt onödigt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ja, jag är som sagt 99.99% säker att tempsensor #3 och #4 inte är inkopplade så det är därför dom ger såna stolliga värden.
Jag har haft sensor #3 rapportera uppåt 120 grader nångång precis efter boot, för att sedan sjunka till 70-80. xD

Mitt exemplar av kortet tycker jag inte chipset verkar gå så hemskt varmt , 30 grader(i idle förvisso) och byter egentligen kuddarna bara för att jag blev nyfiken
Så byta moderkort tror jag är väldigt onödigt jobb

Okej vad bra, tack för svar och hjälp!

Permalänk
Medlem

Fick kuddarna idag, men fick inte bort chipset flänsen tyvärr (ville inte bråka för mycket med det) så testade bara byta kudden under NVMe flänsen och det gjorde absolut ingen skillnad alls! xD
Verkar inte som det är dåliga kuddar Asus har klämt dit så nu vet vi det!