Jag ska köpa en första dator som sonen kan spela på. Det spelas mest Minecraft, Fortnite osv, men förhoppningen är att den hänger med ett par år och kan spela mer spel på sikt - kanske med utbyten av komponenter efterhand. Jag vill köpa nytt för att slippa allt meck som kan uppstå vid begagnat. De alternativ jag hittat är följande:
ChatGPT föreslår burken från Netonnet. Jag kan för lite själv för att ha en åsikt om vad som skiljer, jag plockade ihop datorer själv för 25 år sedan men har sen dess varit helt utanför denna värld..
Prestanda mässigt så är den från elgiganten högst. Både processor och grafikkort(8gb versionen istöllet för 6b) är bättre än de andra.
Nackdelen med den från elgiganten är att det finns ingen uppgraderingsväg att gå när man behöver mer prestanda längre fram då är det att köpa en helt ny dator som gäller istället för att uppgradera. Ur det perspektivet hade jag valt netonnet.
Om det finns uttymme i i plånboken hade jag valt en dator med 4060 eller bättre och 32 gb ram. Har sett stora prestanda hopp och mer flyt i bland annat fortnite med 32gb ram på några jag har hjälpt.