Permalänk
Medlem

Klockfrekvens idle AMD vs Intel

Hej,

Har läst de trådar jag hittar om ämnet, men vill ändå ställa min fråga.

Hade en i7-11700K och ett ASUS Z590-A som slutade fungera helt plötsligt, så jag bytte till Ryzen 7 9700X och ASUS X870-P.

Min gamla i7 processor taktade runt 1600 MHz idle, medan 9700X processorn ligger runt 2500 MHz idle enligt HW Monitor.

Är det någon inställning i BIOS man kan ändra?

Eller är det bara så att AMD processorerna taktar högre än motsvarande Intel utan belastning?

Jag har Corsair minnen 2x16GB på 6000 MHz som jag kör på EXPO1, men det borde väl inte stressa processorn, eller hur hänger det ihop?

Läste också i någon tråd att man bör ominstallera Windows 11 vid större hårdvaruförändringar. Kan det ha med det och göra?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av alfin065:

9700X processorn ligger runt 2500 MHz idle

Det gör den egentligen inte. I idle stängs kärnor av helt, och en avstängd kärna kan inte rapportera klockfrekvens. 2500 MHz är helt enkelt den lägsta frekvens en kärna körs i när den är aktiv.

Att försöka fippla med nedklockning är med andra ord bortkastat - processorn stänger redan och automagiskt av det som inte används.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det gör den egentligen inte. I idle stängs kärnor av helt, och en avstängd kärna kan inte rapportera klockfrekvens. 2500 MHz är helt enkelt den lägsta frekvens en kärna körs i när den är aktiv.

Att försöka fippla med nedklockning är med andra ord bortkastat - processorn stänger redan och automagiskt av det som inte används.

Ryzen Master rapporterar helt olika dock, svårt att veta vilken frekvens eländet kör på, kanske är det effektiv frekvens här samt core parking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfin065:

Hej,

Har läst de trådar jag hittar om ämnet, men vill ändå ställa min fråga.

Hade en i7-11700K och ett ASUS Z590-A som slutade fungera helt plötsligt, så jag bytte till Ryzen 7 9700X och ASUS X870-P.

Min gamla i7 processor taktade runt 1600 MHz idle, medan 9700X processorn ligger runt 2500 MHz idle enligt HW Monitor.

Är det någon inställning i BIOS man kan ändra?

Eller är det bara så att AMD processorerna taktar högre än motsvarande Intel utan belastning?

Jag har Corsair minnen 2x16GB på 6000 MHz som jag kör på EXPO1, men det borde väl inte stressa processorn, eller hur hänger det ihop?

Läste också i någon tråd att man bör ominstallera Windows 11 vid större hårdvaruförändringar. Kan det ha med det och göra?

Amd har högre idle då de inte klockar ned lika lågt. Inget att oroa sig för

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Verkar inte avstängt enligt HW Monitor:

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfin065:

<Uppladdad bildlänk>

Finns det någon effective clock eller liknande där?
Gissar att det är vad Ryzen Master visar.

Är frekvensen viktig, eller är det strömförbrukningen du är ute efter?
Som sagts ovan så stänger processorn av / parkerar kärnor som inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Finns det någon effective clock eller liknande där?
Gissar att det är vad Ryzen Master visar.

Är frekvensen viktig, eller är det strömförbrukningen du är ute efter?
Som sagts ovan så stänger processorn av / parkerar kärnor som inte används.

Nej, hittar ingen info om "effective clock" i HW Monitor.

Ingenting är viktigt egentligen. Vill bara förstå varför AMD processorn fungerar annorlunda än Intel som jag är van vid.

Startar jag tex. Photoshop, drar CPU:n i väg till full frekvens momentant. Min gamla i7-processer reagerade knappt. Jag märker det på att fläktarna börjar låta mer än vanligt, så AMD-processorn jobbar helt klart annorlunda. Men det går att leva med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfin065:

Startar jag tex. Photoshop, drar CPU:n i väg till full frekvens momentant. Min gamla i7-processer reagerade knappt. Jag märker det på att fläktarna börjar låta mer än vanligt, så AMD-processorn jobbar helt klart annorlunda. Men det går att leva med!

Ja det är lite trist på senare generationer, både Intel och AMD, at de boostar tills något av taken har slagits i, temp, strömförbrukning eller maxfrekvens. Om man har fläktar så kan man ju ställa in en maxhastighet på dom som man kan leva med, så kommer processorn att sluta boosta tidigare.

Enligt mig så bör man köra en 360 AIO och gå på vattentemp, om nu vanliga kylare som Noctua D15 eller liknande får gå på högvarv.

Alternativt kan man ställa ner TDP till något kylaren klarar av.

Edit: 9700X verkar dock ha en väldigt låg TDP, den bör absolut inte vara svårkyld. Som nedan nämnde så kanske fläktkurvan kan justeras.

Permalänk
Hedersmedlem

Fläktarna kan du lösa med fläktkurvor, antingen i BIOS eller via program. (Värt att undvika de som bygger på WinRing0 dock.)
Ställ in på att undvika att varva upp förrän CPU (Tdie/Tctl) är åtminstone 50 C, och så kan du öka latensen lite så de inte drar på fullt samma sekund som den blir varm heller.

Kolla sektionen AMD Ryzen ...: C-State Residency i HWiNFO64 för att se info om hur kärnorna är igång.
C6 är när kärnorna är i princip avstängda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ryzen Master rapporterar helt olika dock, svårt att veta vilken frekvens eländet kör på, kanske är det effektiv frekvens här samt core parking.

Ja Ryzen Master visar ett rullande genomsnitt av frekvensen, ser ut att vara ett uppdateringsintervall på en sekund. Så ja, effektiv frekvens, alltså är kärnan avstängd 50% av tiden, ligger på 2500 MHz 25% av tiden och boostar till 5500 MHz 25% av tiden skulle Ryzen Master rapportera 0 x 0.5 + 2500 x 0.25 + 5500 x 0.25 = 2000 MHz.

Skrivet av alfin065:

HW Monitor kan inte läsa den effektiva frekvensen korrekt. Ryzen Master eller HWiNFO fungerar dock bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

HW Monitor kan inte läsa den effektiva frekvensen korrekt. Ryzen Master eller HWiNFO fungerar dock bra.

Nu har jag laddat ner HW Info. Tycker den visar samma sak som HW Monitor:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alfin065:

Nu har jag laddat ner HW Info. Tycker den visar samma sak som HW Monitor:

<Uppladdad bildlänk>

Starta om det och välj "sensors only" och kolla sedan C-staterna som nämnt ovan.
Den kommer inte visa 0 MHz eller sådär.

Edit: Du kan även kolla "Core Effective Clocks" dock, den visar ett snitt som inkluderar 0 för när de är avstängda.
Om de stämmer så undrar jag dock om C6-siffrorna stämmer. Jag har två kärnor med >50% C6 och resten 0-11%, men effective clocks snittar 200 MHz.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

OK, jag ser vad ni menar och förstår budskapet. Dock kör fläktarna för fullt mycket oftare än tidigare, så jag är inte helt övertygad om att processorn sover halva tiden. Varför skulle fläktarna väsnas så om processorn inte jobbar?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av alfin065:

OK, jag ser vad ni menar och förstår budskapet. Dock kör fläktarna för fullt mycket oftare än tidigare, så jag är inte helt övertygad om att processorn sover halva tiden. Varför skulle fläktarna väsnas så om processorn inte jobbar?

Eftersom processorn kontinuerligt stänger av och aktiverar kärnor och vid behov boostar fluktuerar processorns temperatur också snabbt. De allra flesta moderkort kommer med en förinställd fläktkurva som är alldeles för aggressiv och drar upp fläktarnas varvtal så fort processorn blir lite varmare, trots att det i praktiken är helt onödigt då temperaturökningen är kortvarig och den termiska massan i kylflänsen absorberar värmen. Du kan justera fläktkurvorna eller, beroende på tillverkare av moderkortet, lägga in en fördröjning så fläktarna inte varvar upp förrän temperaturen legat över en viss temperatur i exempelvis 10 sekunder. Då slipper du ettrigt upp-och-nedspinnande av fläktarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom processorn kontinuerligt stänger av och aktiverar kärnor och vid behov boostar fluktuerar processorns temperatur också snabbt. De allra flesta moderkort kommer med en förinställd fläktkurva som är alldeles för aggressiv och drar upp fläktarnas varvtal så fort processorn blir lite varmare, trots att det i praktiken är helt onödigt då temperaturökningen är kortvarig och den termiska massan i kylflänsen absorberar värmen. Du kan justera fläktkurvorna eller, beroende på tillverkare av moderkortet, lägga in en fördröjning så fläktarna inte varvar upp förrän temperaturen legat över en viss temperatur i exempelvis 10 sekunder. Då slipper du ettrigt upp-och-nedspinnande av fläktarna.

Thanks mate! En sista fråga bara; varför fungerade det annorlunda med min i7-11700K processor?

Jag har samma Fractal låda, samma Noktua fläktar och kylare, samma Seasonic PS och samma SSD. Bytt moderkort och processor till AMD och tvingades då uppgradera minnena från DDR4 till DDR5.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av alfin065:

Thanks mate! En sista fråga bara; varför fungerade det annorlunda med min i7-11700K processor?

Jag har samma Fractal låda, samma Noktua fläktar och kylare, samma Seasonic PS och samma SSD. Bytt moderkort och processor till AMD och tvingades då uppgradera minnena från DDR4 till DDR5.

Jag vet inte, men en faktor som antagligen bidrar till skillnaden är att AMDs senare processorer per design blir varma och därmed snabbt kan öka i temperatur medan Intels tidigare såvitt jag minns inte gör det i tillnärmelsevis samma utsträckning. Därtill kommer sådant som att temperatursensorerna i processorn kan vara implementerade på olika sätt (som olika placering) och att moderkortstillverkarna valt att sätta olika fläktkurvor.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Jag vet inte, men en faktor som antagligen bidrar till skillnaden är att AMDs senare processorer per design blir varma och därmed snabbt kan öka i temperatur medan Intels tidigare såvitt jag minns inte gör det i tillnärmelsevis samma utsträckning. Därtill kommer sådant som att temperatursensorerna i processorn kan vara implementerade på olika sätt (som olika placering) och att moderkortstillverkarna valt att sätta olika fläktkurvor.

Jag tror att det till stor del är temperatursensorn. Nu har jag inte kört Intel sedan min laptop med Core 4000-serien, men jag tror att temperaturstyrningen där brukar gå på en "långsammare" sensor eller ev en snitt-temperatur.
Ryzens sensor (Tctl) tycks vara baserad på den varmaste kärnan, eller ev rent utav den varmaste sensorn i hela CPUn, så det blir lite mer som en hotspot-sensor som svarar väldigt snabbt.

Att inte fläktkurvorna som standard tar hänsyn till detta tycker jag dock är rätt dåligt. Det är rejält irriterande om inte moderkortstillverkaren eller en själv löst detta.

Visa signatur