Mobil hotspot funkar inte efter Windows Update

Permalänk
Medlem

Mobil hotspot funkar inte efter Windows Update

Min laptop uppdaterade via Windows Update och sedan dess funkar inte mobil hotspot, dvs via mobiltelefonen. Jag har googlat en massa och provat mycket, installerat om via enhetshanteraren, glömma nätverket, provat med ett nytt lösenord, provat utan brandvägg och massa andra tips men inget hjälper. Det bör inte vara något fel på min mobiloperatör då jag använde laptopen när den uppdaterade, sen startade den om och sedan dess funkar det inte. MS måste ha fackat något. Har ni några andra tips?

Mvh

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Rekordmedlem

Prova byta ssid så att tu tvingas göra en helt ny anslutning i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova byta ssid så att tu tvingas göra en helt ny anslutning i datorn.

Funkar inte. Ansluten men "Inget internet, säker".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova gör en "Winsock Reset" och en "IP Reset", egentligen mer av en reset av nätverksinställningarna i Windows då det verkar blivit något knas med mer än bara inställningarna.

Öppna kommandoprompten som administratör.
Skriver cmd i sökfältet i startmenyn och högerklicka och välj "kör som administratör".
Kör följande:
netsh winsock reset
och sedan
netsh int ip reset
Sedan behöver du starta om datorn för att ändringen skall börja gälla.

Om du vill läsa mer om det och även veta hur du sparar nuvarande inställningar för att efteråt kunna jämföra om du så önskar:
https://adamtheautomator.com/netsh-winsock-reset/

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det var en del som fick det problemet när version 24H2 kom i höstas och att det oftast berodde på att drivrutinen för WiFi inte var kompatibel med 24H2. Kolla om tillverkaren av moderkortet/datorn/WiFi-kretsen har en uppdaterad drivrutin som du kan installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Prova gör en "Winsock Reset" och en "IP Reset", egentligen mer av en reset av nätverksinställningarna i Windows då det verkar blivit något knas med mer än bara inställningarna.

Öppna kommandoprompten som administratör.
Skriver cmd i sökfältet i startmenyn och högerklicka och välj "kör som administratör".
Kör följande:
netsh winsock reset
och sedan
netsh int ip reset
Sedan behöver du starta om datorn för att ändringen skall börja gälla.

Om du vill läsa mer om det och även veta hur du sparar nuvarande inställningar för att efteråt kunna jämföra om du så önskar:
https://adamtheautomator.com/netsh-winsock-reset/

Provade, no luck. Först står det Ansluten, säker sen ändrar det sig till Inget Internet, säker.

Skrivet av CeciliaB:

Jag har för mig att det var en del som fick det problemet när version 24H2 kom i höstas och att det oftast berodde på att drivrutinen för WiFi inte var kompatibel med 24H2. Kolla om tillverkaren av moderkortet/datorn/WiFi-kretsen har en uppdaterad drivrutin som du kan installera.

Misstänker att det är något sånt här, laptopen är 5-6 år gammal också. Kan man återgå till tidigare windowsuppdateringar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Funkar inte. Ansluten men "Inget internet, säker".

Nu vet jag inte hur det är på Windows men på t.ex en android telefon så får man ansluten men inget internet om Automatisk datum och tid är avstängt, Gissar att routern inte tycker om att det är annan tid på enheten som begär uppkoppling?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Provade, no luck. Först står det Ansluten, säker sen ändrar det sig till Inget Internet, säker.

Misstänker att det är något sånt här, laptopen är 5-6 år gammal också. Kan man återgå till tidigare windowsuppdateringar?

Har du kollat under (nu har jag mitt Windows på engelska men) Settings -> Network & internet -> Properties högst upp bredvid ditt Wi-Fi namn -> Kolla under DNS server assignment och/eller IP assignment. Jag har haft problem med internetåtkomst någon gång och då var det för att DNS server inställningen var felaktigt inställd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu vet jag inte hur det är på Windows men på t.ex en android telefon så får man ansluten men inget internet om Automatisk datum och tid är avstängt, Gissar att routern inte tycker om att det är annan tid på enheten som begär uppkoppling?

Den står på automatisk. Provade även manuell.

Skrivet av jnsson:

Har du kollat under (nu har jag mitt Windows på engelska men) Settings -> Network & internet -> Properties högst upp bredvid ditt Wi-Fi namn -> Kolla under DNS server assignment och/eller IP assignment. Jag har haft problem med internetåtkomst någon gång och då var det för att DNS server inställningen var felaktigt inställd.

De båda står på automatiskt. Man kan ställa in manuell sen välja mellan IPv4 och IPv6 av och på men sen vet jag inte vad jag ska ställa in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Kan kan man ju men då får man ju ett Windows med säkerhetshål. Men du kan kolla i uppdateringshistoriken vad som installerades (KB-nummer) innan problemet började så kan man se om andra har fått samma problem efter den uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Kan kan man ju men då får man ju ett Windows med säkerhetshål. Men du kan kolla i uppdateringshistoriken vad som installerades (KB-nummer) innan problemet började så kan man se om andra har fått samma problem efter den uppdateringen.

Det är 24H2 som installerades, ska luska lite i detta. Kollade även tillverkarens hemsida men det finns inga andra nya uppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkares sida kollade du?
När ifrån är drivrutinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Vilken tillverkares sida kollade du?
När ifrån är drivrutinen?

Kollade Lenovos hemsida för min datormodell, senaste uppdateringarna är från 2020.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla även Intel om det är en Intel-processor, de kan ha nyare drivrutiner som inte datortillverkarna bryr sig om att skicka vidare till datormodeller som är några år gamla. De har en funktion som kollar om vad som finns i datorn och om Intel har någon uppdatering till de drivrutinerna.
https://www.intel.com/content/www/us/en/download-center/home....