Windows-utvecklare avslöjar hur känd ”piratnyckel” spreds

Permalänk
Melding Plague

Windows-utvecklare avslöjar hur känd ”piratnyckel” spreds

Kan du fortsättningen på FCKGW-? Den gamla nyckeln gav många ”gratis” Windows XP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klassisk nyckel.

Permalänk
Medlem

Dave plumers youtube kanal är najs.
Ingen reklam eller tjafs

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att ni skulle tagit med "Certificate of Authenicity" som Dave postade

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hade hoppats att faktiskt få reda på något...inte bara en beskrivning av licensen...

Som att ni skulle berätta hur den faktiskt spreds? Vilket ju är vad rubriken säger...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

tom'sHARDWARE nämner även Zip folders, alltså ett sätt att visa filer som komprimerats i en fil. Formatet "Zip" var för sin tid helt genialiskt inte bara för komprimeringen, utan även hur krypteringen av filerna sköttes.

Skaparen "Phillip Walter Katz" var ett geni, som tyvärr dog i förtida. Skapat av livssituation och hans inre demoner.
R.I.P.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ljuva minnen som väcker nostalgi.

Permalänk
Medlem

Trodde det bara fanns en win XP nyckel.......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ja dom bokstäverna känner man igen, vilket minne man har ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Alltså, jag hade hoppats att faktiskt få reda på något...inte bara en beskrivning av licensen...

Som att ni skulle berätta hur den faktiskt spreds? Vilket ju är vad rubriken säger...

Utvecklare avslöjar hur det gick till:

"En legitim licens läckte från någonstans, sen fanns den fritt att tillgå på internet"

Mer efter 21:00 nyheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Utvecklare avslöjar hur det gick till:

"En legitim licens läckte från någonstans, sen fanns den fritt att tillgå på internet"

Mer efter 21:00 nyheterna

Men...det är inget nyhetsvärde att en läcka existerade i detta fall tycker jag. Jag hade ju antagit att nån hade klurat ut mer detaljer....

Så otroligt vagt med att det "läckte från nånstans" inget nyhetsvärde i det, ännu mindre nyhetsvärde som matchar rubriken på denna nyhet. Visst, den spreds genom en läcka, men mängden detaljer är ju obefintliga, så...tycker inte riktigt rubriken stämmer

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hahaha det mest troliga och minst spännande hände alltså , som du säger så hade man ju åtminstone hoppats på lite rolig insider information.
Vi får se det positiva, det är lätt att summera artikeln "Licensen läkte från företag som fått den" .

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men...det är inget nyhetsvärde att en läcka existerade i detta fall tycker jag. Jag hade ju antagit att nån hade klurat ut mer detaljer....

Så otroligt vagt med att det "läckte från nånstans" inget nyhetsvärde i det, ännu mindre nyhetsvärde som matchar rubriken på denna nyhet. Visst, den spreds genom en läcka, men mängden detaljer är ju obefintliga, så...tycker inte riktigt rubriken stämmer

"Avslöjar hur kända piratnyckeln läckte" borde vara "avslöjar att kända piratnyckeln läckte".

Permalänk
Medlem

Jag som alltid misstänkt att det var Microsoft som läckte nyckeln.
Jag minns hur hårt Microsoft lancerade XP till och med winxp bussar på torgen i svenska städer och reklam affischer samt TV-reklam.
De gjorde allt för att alla skulle använda XP, bör ha varit den mest påkostade lanceringen i Microsofts historia så en läckt licens passade in strategiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag minns hur hårt Microsoft lancerade XP till och med winxp bussar på torgen i svenska städer och reklam affischer samt TV-reklam.
De gjorde allt för att alla skulle använda XP, bör ha varit den mest påkostade lanceringen i Microsofts historia så en läckt licens passade in strategiskt.

Såg inga bussar men var det så , så är det ändå lite imponerande.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Releasen var ju känd som Devils 0wn https://archive.org/details/devils0wn .
Så många ominstallationer på den tiden så nyckeln lärde man sig utantill

Gick väl även att använda exempel nyckeln i hjälpfilen till XP?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

𝓝𝓸𝓼𝓽𝓪𝓵𝓰𝓲 rakt av

Den där nyckeln är ju fan nostalgi rakt av. Det var den jag och polarna använde friskt. Slutade med att man kunde den helt utantill ju Faen asså 😂👍🏻

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Stämmer bra det

Skrivet av Snubb1:

Joo men Visst Faen. Stämmer bra det. Syntes på både bussar,de där stora reklam skyltarna med tre sidor och på en del hus dessutom. Så man gick verkligen ut hårt med det 👍🏻

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Ja den minns man.
Finns det nån som än köpt Windows för fullpris?
Jag har det då inte, min win10 licens är köpt men för några tior på nån greymarket sida för väldigt länge sen.
Win7 använde man nått program för att aktivera windows och före det var det piratversioner och nycklar som användes.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja den minns man.
Finns det nån som än köpt Windows för fullpris?
Jag har det då inte, min win10 licens är köpt men för några tior på nån greymarket sida för väldigt länge sen.
Win7 använde man nått program för att aktivera windows och före det var det piratversioner och nycklar som användes.

Jodå! Som 12-13-åring köpte jag Windows 98 till fullpris. Minns inte varför, annat än att det var något med marknadsföringen som övertygade mig om att det var värt att lägga hela min samlade förmögenhet på skiten 😆

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jodå! Som 12-13-åring köpte jag Windows 98 till fullpris. Minns inte varför, annat än att det var något med marknadsföringen som övertygade mig om att det var värt att lägga hela min samlade förmögenhet på skiten 😆

Stackars barn! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Stackars barn! 😀

Jag har också varit där, på tiden då man älskade Microsoft och tyckte att det var bra när de skickade med Internet Explorer 3.01 och 4 i Windows och på varenda CD-skiva. Man kunde ju få specialversioner av IE, "tillhandahållen av X" om man kände att det behövdes flera lager i högen med skräp man omfamnade.

Men inte ens då var man så dum att man tyckte att The Microsoft Network, alltså MSN, var något bra. Tänk er hur Microsofts privata version av Internet skulle ha sett ut?

När man väl hittade världen utanför deras inhängnade soptipp blev man ju rabiat Microsoft-hatare.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Fanns långa listor på WinXX koder när det begav sig, även kod generatorer för några versioner om jag minns rätt. Numera kostar en licens ca 200-300kr så ingen anledning fuska typ daglig mindre matkasse.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Fanns långa listor på WinXX koder när det begav sig, även kod generatorer för några versioner om jag minns rätt. Numera kostar en licens ca 200-300kr så ingen anledning fuska typ daglig mindre matkasse.

Snarare 1500-2000kr?
De nycklar du pratar om som kostar en hundralapp är ju exakt det artikeln pratar om, bara att du nu betalar för den läckta nyckeln istället 😅 det är knappast genuina nycklar som ska säljas till slutanvändare som du köper, utan istället handlar det om volymlicenser för skolor/företag (alternativt köpt med stulna kort(?))

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad om varför den läckta nyckeln började på "Fuck (leif) GW"

lite humor
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi CM NR200P

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande nyckeln som jag fick via technet för massa år sen

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, de där fem första bokstäverna kommer jag komma ihåg till den dag jag dör.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Snarare 1500-2000kr?
De nycklar du pratar om som kostar en hundralapp är ju exakt det artikeln pratar om, bara att du nu betalar för den läckta nyckeln istället 😅 det är knappast genuina nycklar som ska säljas till slutanvändare som du köper, utan istället handlar det om volymlicenser för skolor/företag (alternativt köpt med stulna kort(?))

Precis dessutom är de inte retail och slutar funka när du bytt ut moderkortet.

Permalänk
Medlem

Som andra redan påpekat så var ju det här riktig clickbait... aja

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Snarare 1500-2000kr?

Var företagen får tag i dom oklart men du hittar dom på prisjakt, just nu Win11 pro se från 175kr. Behövde en för farsans dator, koden efter någon minut i inboxen efter betalning. Funkade att registrera och allt tycks legalt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro