12V-2x6-kabel smälte i 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Visst det kan vara både kontakter och kablar som är undermåliga. Sen gäller även den mänskliga faktorn.

Men den springande punkten är väl ändå effektförbrukningen! Totalt orimligt med grafikkort som drar 300-600W. Dem ska inte finnas. Vad är det man inte förstår när:
1. Det är svårt/omöjligt att kyla
2. Effekten motsvarar ett normalstort värmeelement
3. Hållbarheten begränsas till några år
4. Risk för brand
5. Skrymmande och tungt
6. Miljöbelastning

Det borde sättas ett maxtak på effektförbrukningen för att ens få sälja.

300-350 är inte särskilt problematiskt i mina ögon, men 400+ kan jag nog köpa ditt argument för

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men den springande punkten är väl ändå effektförbrukningen! Totalt orimligt med grafikkort som drar 300-600W. Dem ska inte finnas. Vad är det man inte förstår när:
4. Risk för brand
5. Skrymmande och tungt
6. Miljöbelastning

Ser inte problemen i mycket du listar här om jag ska vara ärlig.

1: Nejdå, med en vettig kylare så ligger de flesta av dessa kort runt 75-80 grader.

2: Ja...? Lite jobbigt på sommaren för vissa men kanske rentav skönt på vintern för andra. Kan man stänga av sitt element istället.

3: Är detta bevisat eller bara gissar du? Har vi börjat se en trend med RTX 4090 som ger upp nu när dom börjar fylla 3+ år?

4: Som med all elektronik? Ska vi börja förbjuda nätagg med en viss effekt med?

5: Är högst subjektivt om skrymmande är ett problem eller inte. Tungt är, men de flesta av dessa stora kort kommer med nån slags stöd.

6: På vilket sätt? GPU-marknaden (f.a. för spel) står knappast för en stor del utsläpp/miljöpåverkan, och vidare är antalet GPU:er med denna förbrukning är en väldigt liten del av GPU-marknaden.

Håller f.ö helt med dig om att denna kontakten är värdelös och ser gärna att både Nvidia och AMD börjar fokusera mer på energieffektivitet än "raw pooower", men stödjer ändå inte ett förbud på en viss effekt: tycker det är upp till individen om dom vill ha ett grafikkort som drar XXX antal W eller inte, och sen kommer marknaden följa efter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Visst det kan vara både kontakter och kablar som är undermåliga. Sen gäller även den mänskliga faktorn.

4. Risk för brand
5. Skrymmande och tungt
6. Miljöbelastning

Tror att prestanda ökningen per generation skulle bli väldigt lite då, de ökar nog inte effekten för att det är kul direkt, utöver det har vi konkurrens.
Vi här skulle givetvis gå runt dessa regler, det är det denna sida är grundad på så det skulle inte stoppa de som använder dessa kort. Fördelen är att då skulle nog OC komma igång igen vilket stagnerat på senare år.
Sen finns det ingenting som säger att du måste köpa de mest högresterande korten vilket ofta säljs i små volymer och då kommer du inte få samma problem med med minskning i prestanda.

Är det inte dags att hitta(göra) en bättre kontakt? Finns redan många färdiga alternativ man kan välja på om de vill ha det enkelt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Men den springande punkten är väl ändå effektförbrukningen! Totalt orimligt med grafikkort som drar 300-600W.
...

Passande användarnamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad var det för problem med den gamla kontakten ?

Den är värdelös. Trög, stor, dålig form. Var är bra med den?

Säger inte att den nya är bra, men den gamla var verkligen inte modern eller lättarbetad.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk

Jag tycker det är läge att skrota 12pin kontakten.
Jag är glad att jag har bestämt mig om vad för GPU jag skall köpa i slutet av året.
Det är visserligen ett Sapphire kort men det har bara en 8pin kontakt.
Sapphire AMD RX 9060XT 16gb.
Jag hade föredragit 3st 8-pin kontakter istället för en 12 pin. För jag vill inte att min dator skall börja brinna.
Jag vet att dom kontakter som smälter/brinner oftast inte är intryckta helt korrekt.
Jag misstänker att det kommer moddare som kommer att modda om kort med 12 pin kontakt till 3 st 8pin istället.

Så varför dumpa något som har fungerat i många år.

Stavfel etc
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Han säger max effekt är 360W men har inte just 9000 serien haft spikar över 600W?

Svårt att mäta om du inte har ett vettigt program som noterar dessa millisekunders spikar. Men att den enbart haft 360W tar jag med en nypa salt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jasså?
Ja tänkte på 3090TI.
Har uppdaterat första inlägget så det bör vara korrekt nu.

Ber om ursäkt för missförståndet.
https://youtu.be/kb5YzMoVQyw?si=xGV3O830r-7ryZSX

Rätt tydligt både på bild och hans beskrivning att så inte är fallet på 3090TI i alla fall men som du säger 3090 FE hade samma typ av kontakt minus sens pinnaran som tex 5090FE har.

https://youtu.be/2HjnByG7AXY?si=HuKdhDnMLgELyH9g
När jag ändå är där och delar hans videos så har han gåt igenom kortet i fråga och ja det hade bara ETT plan som jag misstänkte så förklarar ju varför kortet i artikeln fick en bränd kontakt.

Standarden borde vara begränsad till 300W per kontakt och sedan kräva lastbalansering och aktiv övervakning.

Jag har sett de videosen, de är bra i stort, en man bör vara medveten om att buildzoid gör en del missar i grundläggande ellära.

Jag är lite osäker på vad du försökte säga nu, men ja, det var 3090ti jag tänkte på också.

Referensdesignen hade 3 st 8pin-kontakter. Var och en av dessa gick rakt in i var sitt plan. FE hade däremot en 12VHPWR-kontakt, men behöll samma design som referensdesignen med 3 separata plan. Så det var egentligen bara FE som var ett unikt undantag som faktiskt hade lastbalansering inom samma kontakt. (Dock gick fortfarande 2pins i varje plan, så det var bara balansering mellan par av 12V-pins, inte per pin.)

Som sagt, samma problem finns på 8pin. Det är inte direkt svårt att hitta exempel på smälta 6pin och 8pin-kontakter. Det var mindre vanligt för de hade mer marginal. Men att bara öka marginalen känns som lat work around, istället för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Visste inte att det fanns AMD-kort med denna kontakt, då ska jag vara noga med att kontrollera det nästa gång jag köper GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han säger max effekt är 360W men har inte just 9000 serien haft spikar över 600W?

Svårt att mäta om du inte har ett vettigt program som noterar dessa millisekunders spikar. Men att den enbart haft 360W tar jag med en nypa salt.

från 6000-serien (för AMD) och 3000-serien (för nvidia, om jag minns rätt) så kan korten dra enormt mycket mer än vad deras TDP/TBP är enligt spec, det är därför ATX 3.0 och senare har krav på sig att under viss tid klara upp till 100% över sin specificerade kapacitet.
Dock är dessa spikar alldeles för korta (~10ms) för att smälta några kontakter, så max relevant effekt ligger säkerligen runt 360W

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vad hände egentligen med Elsäkerhetsverket, har de någon funktion alls längre? De släpper genom skit likt detta samt brandfarliga batterier som folk laddar hemma. Hade dessa problem existerat så sent som på 90-talet hade det blivit säljförbud för mycket som vi använder i våra dagliga liv.

Elsäkerhetsverket är ett organ där största arbetet är att rulla tummar, jag vet efter en händelse för 25-år sedan. Tyvärr...

Dom regerar först om någon anmäler, om då

För 25-år sedan så hade Elsäkerhetsverket inte ens mandat att sätta ett förbud på en produkt som kom in på marknaden, det har nu ändrats, då dom har hand om efterlevnaden av EU direktiv som EMC. Dom är nu tvungna att agera, även om det fortfarande krävs väldigt mycket innan tummarna kommer ur röven där...

Vi skulle haft kvar två parallella verk som det var förr, där dom till viss del verkade inom varandras områden. Det satte en del press i form av att man kunde ju inte vara sämre än det andra verket.

Som jag skrev tidigare "En kontakt ifrån helvetet" som nu övervakas av ett verk ifrån helvetet!
Vad kan bli fel?

Vet att jag låter negativ när Elsäkerhetsverket kommer på tal, men tro mig jag har goda grunder.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det här har inget att göra med om det är AMD eller Nvidia. Bara en riktigt dålig lösning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Elsäkerhetsverket är ett organ där största arbetet är att rulla tummar, jag vet efter en händelse för 25-år sedan. Tyvärr...

Dom regerar först om någon anmäler, om då

För 25-år sedan så hade Elsäkerhetsverket inte ens mandat att sätta ett förbud på en produkt som kom in på marknaden, det har nu ändrats, då dom har hand om efterlevnaden av EU direktiv som EMC. Dom är nu tvungna att agera, även om det fortfarande krävs väldigt mycket innan tummarna kommer ur röven där...

Vi skulle haft kvar två parallella verk som det var förr, där dom till viss del verkade inom varandras områden. Det satte en del press i form av att man kunde ju inte vara sämre än det andra verket.

Som jag skrev tidigare "En kontakt ifrån helvetet" som nu övervakas av ett verk ifrån helvetet!
Vad kan bli fel?

Vet att jag låter negativ när Elsäkerhetsverket kommer på tal, men tro mig jag har goda grunder.

Då förstår jag varför det är tillåtet att ladda brandfarliga batterier i hemmen. De på Elsäkerhetsverket gillar väl värmen som uppstår.

Skyller då i stället på att Sverker slutat kasta produkter i soptunnan.

Permalänk
Medlem

Jag som har Corsair RM1000X v3 (2021) och funderar på köpa Nvidia 5080. :/
Just kabel smältning gör mig osäker om ska köpa eller inte. >_>

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag har inte sett några 70 eller 80 seriens kort smälta kontakterna, har säkert hänt men i så fall har jag missat det.
Kontakten bör klara 300W i praktiken från vad jag läst om företag som använder samma grund design.
Sedan finns det 75W att ta från PCI-E kontakten.

Så jag skulle säga kort upp till 375W borde ha minimala problem med den nya kontakten så ett 70 eller 80 seriens kort kan du nog slå till på.
Är du orolig så överclocka inte eller kanske tom sänk TDP lite, man brukar få mycket bättre energieffektivitet då.
Jag kör mitt grafikkort ca 20W TPD lägre än ASUS satte det till, tystare om något då och jag tappar några procent prestanda som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

5080 drar väl ca 350w så borde inte vara något problem.

Försvarar inte kontakten men hur stort är problemet egentligen..?
Vi får se några (5-10) brända/smälta kontakter på internet och genast är det en skit kontakt.
Har man levererat 10000 - 50000 - 100000 grafikkort med denna kontakt så är det fortfarande väldigt låg % med felande kontakter, i någon form.

Permalänk

Jag var riktigt besviken på Sapphire när jag såg att de inte spenderat ett par cent mer på fler shuntmotstånd till detta kort, eller "lyxat till det" med aktiv lastbalans..

Bra skrivet @pa1983 och du länkade även de videor som jag funderade på att länka när jag såg titeln på artikeln.

Det är inte AMDs fel att Sapphire designat sitt Nitro Plus fel.
Det är dock Nvidias fel att de tvingar sina underleverantörer använda deras kassa referensdesign av kontaktområdet.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

från 6000-serien (för AMD) och 3000-serien (för nvidia, om jag minns rätt) så kan korten dra enormt mycket mer än vad deras TDP/TBP är enligt spec, det är därför ATX 3.0 och senare har krav på sig att under viss tid klara upp till 100% över sin specificerade kapacitet.
Dock är dessa spikar alldeles för korta (~10ms) för att smälta några kontakter, så max relevant effekt ligger säkerligen runt 360W

Oavsett tid lasten fanns så är det maximala effekten som varit.
Inte sagt det är nog för att smälta men det gör faktiskt åverkan på ett don om du har kontinuerliga spikar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Folk är lite blinda och köper korten med dessa kontakter och då tror nog företagen att allt är bra.

Permalänk
Medlem

Sparka marknadsavdelningen... Hade ju varit guldläge för AMD att säga: Vet ni vad, den kontakten tänker vi inte använda.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Nu vet jag inte om någon har lyckats med detta eller inte, så jag skriver endå.
På andra sidan Atlanten så har vi ett land som jag brukar kalla för "The country of the sues".
Det är alltså USA jag pratar om.
Någon där måste ju ha fått sin dator förstörd efter 12-pins kontakten eller ännu värre fått sin bostad utbränd.
Jag har då inte läst/hört om att någon har vunnit en "lawsuit" mot nvidia för kontakten.
Eftersom jag vet att den innebär problem så skulle jag aldrig köpt ett kort med 12-pin kontakt.

För man tycker ju att iaf EU borde se till att fixa att 12-pin kontakten blir förbjuden.

Om nån har en artikel så dela gärna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

5080 drar väl ca 350w så borde inte vara något problem.

Försvarar inte kontakten men hur stort är problemet egentligen..?
Vi får se några (5-10) brända/smälta kontakter på internet och genast är det en skit kontakt.
Har man levererat 10000 - 50000 - 100000 grafikkort med denna kontakt så är det fortfarande väldigt låg % med felande kontakter, i någon form.

Det handlar om 12V-2x6 kabeln och inte hur mycket gpu drar. Väntar tills 5080 Super lanseras istället.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Sparka marknadsavdelningen... Hade ju varit guldläge för AMD att säga: Vet ni vad, den kontakten tänker vi inte använda.

Detta är ju ett sapphire kort med en GPU från AMD. Jag tycker det är bra att AMD tillåter de olika tillverkarna att använda teknik de själva vill, istället för att låsa så alla tillverkar samma grej med olika klisterlappar på. Det blir lite roligare produkter då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att denna 12vphwr kontakten eller vad den nu heter är för klen, magkänslan visar rätt! blir att införskaffa en 9070 UTAN denna nya och undermåliga kontakt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag är helt övertygad om att denna 12vphwr kontakten eller vad den nu heter är för klen, magkänslan visar rätt! blir att införskaffa en 9070 UTAN denna nya och undermåliga kontakt!

3090 FE har ju 12 pins versionen av samma kontakt som 5090 FE, vertikalt stående där alla pins är en och samma koppar bit så omöjlig att lastbalansera på kretskortsnivå även om man velat, det är ett 350W kort.
3090TI FE har lastbalansering med 3 par om 2 pins och det kortet är på 450W och har vitt jag vet inga problem med sin 12 pins kontakt troligen pga lastbalanseringen.

4090 och 5090 där det senare drar 575W ca har ingen lastbalansering likt 3090 men har problem med att deras 16 pins kontakt smälter.

Kollar vi på osläppta TITA ADA så har det 2st 16 pins 12VHPWR men har ändå en effekt på blyga 450W, så mycket lägre än ett 5090 men ändå avsevärt högre marginaler på strömkontakterna.

Nvidias oförmåga att bestämma sig om deras kort ska ha lastbalansering eller ej, en eller två kontakter, ja det visar väl rätt klart att dom vet om dom potentiella problemen men ändå har valt att gå vidare med att lasta en kontakt med upp till 600W och igen last balansering av pinsen.

TITAN ADA jämfört med jämfört mot 4090 och 5090.

Som jag ser det skiter nvidia fullständigt i om korten brinner, det täcks vitt jag vet inte av garantin utan skylls på användarfel.

Kan man undvika kontakten så är det ju det bästa helt enkelt, näst bästa är att hålla sig under 375W max.