Trasigt eller för svagt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Trasigt eller för svagt nätaggregat?

Hej!
Jag har nyligen gjort en halvtidsuppgradering av datorn med ny GPU, PSU, processor och större M.2 SSD. Sedan uppgraderingen stänger datorn helt av sig då och då i Cyberpunk 2077, efter ca 10-45 min speltid. Jag har inte testat i andra spel än men datorn är stabil i windows och vid stresstest av processorn i OCCT. Har kört 3D mark för rastrering (Steel nomad) och Raytracing (Speed way) med goda resultat, rimliga temperaturer och utan krascher. Jag funderar på om nättagget är för svagt eller om det är dags att misstänka att det är fel på och försöka få det utbytt, alternativt om det finns någon annan rimlig förklaring?

Jag har en Ryzen 5 5700X3D, MSI 5090 Suprim SOC, inställt på "silent" bios och nu senast även neddraget till 90% strömbudget, vilket verkar ha fördröjt kraschen något jämfört tidigare men inte löste problemet. PSUn är en Seasonic Focus GX 1000 watt ATX 3.1

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
MSI 5090 Suprim SOC|
Samsung 990 pro 4 TB | Adata XPG XS8200 2 TB |
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Seasonic Focus GX 1000 W
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Logitech G915 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Tvivlar att det är nätdelen som är boven i detta (om det nu inte är trasigt), iallafall om vi ser till antalet watt som det kan leverera.

Har du uteslutet överhettning? Skillnad om du har chassit öppet? Drivrutinsproblem som visar sig i ett specifikt spel?

Permalänk
Medlem

Överhettning verkar ju onekligen troligt med tanke på att det ofta tar en stund innan det kraschar. Jag tror att chassiefläktarna är inställda på att reagera på CPU- tempen men med ett så törstigt grafikkort och liten CPU- last (runt 20-30 %) är det sannolikt att de inte varvar upp som de ska. Ska in och peta i BIOS. En annan förändring i och med den här uppgraderingen är att jag startat med en färsk Windowsinstallation och denna gång struntat i armoury crate som jag tror hade fläktkurvorna tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
MSI 5090 Suprim SOC|
Samsung 990 pro 4 TB | Adata XPG XS8200 2 TB |
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Seasonic Focus GX 1000 W
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Logitech G915 | Logitech G502 SE