Permalänk
Medlem

Biltemas glasögon rengörning

Sitter här med en cpu med med kylpasta som jag ska ta bort.
Tyvärr är mitt isopropanol slut.
Det ända jag har är biltemas glasögon rengörning
https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/glasogon/glasog...
Kan jag använda?

Permalänk
Medlem

Problemet med detta och handsprit/ytdesinfektion osv, är att de innehåller mer än bara alkohol... Förutom det obligatoriska vattnet i olika mängd, så kan det vara parfymer, fuktbevarande ämnen, eller som med glasögonrengöringen här: glycerin.

Om det har praktiskt effekt? Well...... Därom tviste de lärde.
Jag skulle säga, kör, men det är bara jag det.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Skulle inte chansa. Bättre du bara tar ditt kaffefilter och gnuggar tills det inte blir missfärgat längre så är det good enough.

Sprit är ju egentligen överkurs ock mekanisk rengöring och armbågafett är ungefär lika bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkar ju innehålla en liten mängd isopropanol så det är i alla fall bättre än inget! Det kommer iaf fungera att ta bort de små rester som du inte fysiskt kan ta bort med papper/skrapa i alla fall

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha.
Kom på att ica säljer kemisk ren bensin (gripen) dom har öppet till kl 22 kanske man skulle köpa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska ni ha.
Kom på att ica säljer kemisk ren bensin (gripen) dom har öppet till kl 22 kanske man skulle köpa det?

Well. Det är kanske bättre... Eller aceton.
Nagellack-borttagning får man kolla noga på, det finns de som inte är aceton-baserat. Ingen aning på vad man använder istället men. Just-in-case, läs på flaskan om du köper nagellackborttagning.
Sen finns (eller fanns förr om åren), aceton med olja i. Den kanske man ska undvika osså.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. Det är kanske bättre... Eller aceton.
Nagellack-borttagning får man kolla noga på, det finns de som inte är aceton-baserat. Ingen aning på vad man använder istället men. Just-in-case, läs på flaskan om du köper nagellackborttagning.
Sen finns (eller fanns förr om åren), aceton med olja i. Den kanske man ska undvika osså.

Aceton är ganska aggressivt i sammanhanget, man får vara försiktig med vilka material man kan råka komma åt om man börjar hålla på med det.

IHSen i sig är ju säkert inga som helst problem, men plastdetaljer runt om eller skyddslagret på moderkortet osv kan ju lösas upp.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så ja

Permalänk
Medlem

Man behöver inga som helst kemikalier. Vanligt torrt hushållspapper funkar perfekt. Har aldrig använt annat än det, och det blir precis så rent som det behöver vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns i lager i 63 varuhus

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Funkar fint! Jag körde med kemiskt ren bensin när jag testade grejer men rent krasst fungerar det att gnugga lite atm nå 80% av renheten.

Glöm inte att smörja in händerna om du får bensin på dem! Bra uttorkande!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin