Stöt när jag skulle trycka powerknappen

Permalänk

Stöt när jag skulle trycka powerknappen

Det märks att vintern redan anlänt. Fick en statisk stöt när jag skulle sätta på datorn och en synligt ljus under powerknappen på chassit. Är det någon fara för moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det märks att vintern redan anlänt. Fick en statisk stöt när jag skulle sätta på datorn och en synligt ljus under powerknappen på chassit. Är det någon fara för moderkortet?

Nej inte nämnvärt.

Chassit sitter mot jordplanet i nätagget så det är en jordpunkt så det ända som hänt är att du skickat en stöt till jord alternativt laddat upp chassit lite om den sitter i ett jordat eluttag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej inte nämnvärt.

Chassit sitter mot jordplanet i nätagget så det är en jordpunkt så det ända som hänt är att du skickat en stöt till jord alternativt laddat upp chassit lite om den sitter i ett jordat eluttag.

Så det är ingen fara? Jag tror det är jordat men hur vet man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet du inte hur gjordade uttag/stickkontakter ser ut eller menar du hur man vet att elen är dragen korrekt bakom?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du ser det på (om det är korrekt installerat) om eluttaget på väggen du kopplat in i är av jordad variant.

Men oavsett jordat eller ej så har det ingen betydelse.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om du menar uttaget: Jordade uttag har två metallbyglar (uppe och nere) som går emot två bleck på stickproppen. De är också "nycklade" med plastinstick längs sidan av uttaget. Ojordade uttag har bara två hål som stickproppen går in i, och cirkeln de sitter i är slät.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du menar uttaget: Jordade uttag har två metallbyglar (uppe och nere) som går emot två bleck på stickproppen. De är också "nycklade" med plastinstick längs sidan av uttaget. Ojordade uttag har bara två hål som stickproppen går in i, och cirkeln de sitter i är slät.

Är de ojordade uttagen gamla nog har de typiskt sett knappt någon försänkning alls.

Sedan förutsätter allt att det inte t ex har varit något "hemlektriker" som har gjort "fint" genom att sätta nya uttag med jord där det inte ska sitta sådana för att jord saknas. Man ska väl inte säga att det är vanligt förekommande, men jag har sett sådana exempel.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Nuverkar jag tyvärr inte ha det på mina kontakter. Den är slät runt om.

Ska jag vara orolig? En statisk skada syns ju inte på moderkortet direkt utan det kan dröja väldigt länge.

Skrivet av Joppis:

Vet du inte hur gjordade uttag/stickkontakter ser ut eller menar du hur man vet att elen är dragen korrekt bakom?

Den är korrekt dragen bakom det är inte det. Jag kanske nojar men statisk stötar är inget som visar sig direkt på moderkortet. Nätaggregatet tror jag klarar sig från sådant.

Powerknappen från chassit är ju kopplat till interna stickkontakter på moderkortet som oftast sitter längst ner till höger.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Nuverkar jag tyvärr inte ha det på mina kontakter. Den är slät runt om.

Ska jag vara orolig? En statisk skada syns ju inte på moderkortet direkt utan det kan dröja väldigt länge.

Den är korrekt dragen bakom det är inte det. Jag kanske nojar men statisk stötar är inget som visar sig direkt på moderkortet. Nätaggregatet tror jag klarar sig från sådant.

Powerknappen från chassit är ju kopplat till interna stickkontakter på moderkortet som oftast sitter längst ner till höger.

Du kan vara lugn.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kan vara lugn.

Tack så mycket!

Gillar inte alls detta kalla väder! Man blir nojig och sådant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack så mycket!

Gillar inte alls detta kalla väder! Man blir nojig och sådant!

Det är den torra luften som gör det. Man kan minska ner problemet genom att placera ut luftfuktare hemma om man tycker det är obehagligt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det är den torra luften som gör det. Man kan minska ner problemet genom att placera ut luftfuktare hemma om man tycker det är obehagligt

Tack ska nog kolla efter mig en sådan!