Någon som upplevt kraftigt ökad diskaktivitet med W 25H2?

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt kraftigt ökad diskaktivitet med W 25H2?

Windows 11 25H2 trillade in igår hos mig, då på min HP Victus laptop med Ryzen 5 5600H och Radeon Rx6500M.
Det enda jag gjort med den är att jag uppdaterat minne och lagring från 256GB/8GB till 1TB/32GB.

Jag visste uppriktigt inte om att jag fått in 25H2 då ajg bara klickat vidare på ännu en funktionsuppdatering, vilket givetvis var dumt

Märkte i går kväll att allt var segt som sirap, det första jag konstaterade var att system använde SSD'n till 100% och så till den grad att svarstiden ibland gick upp till över 1 sekund.

Blev direkt en omstart, som inte hjälpte. Diskaktiviteten var direkt 65~75% som inom en minut åter var uppe i 100% och dåliga svarstider.
Riktig sirap, inget ville svara.

Blev då att jag dök in för att kolla uppdatera och såg att 25H2 hade kommit in, vilket var det första på över en vecka.
Gick tillbaka från 25H2 till 24H2 och allt återgick till det normala, om man nu kan kalla det så med Windows

Proceduren att klicka sig igenom tog närmare 30-minuter, bara för att komma till Avinstallera updateringar.
Allt stod stilla i över 5-minuter efter att jag klickat på avinstallera, när det sen satte igång så var allt över på mindre än 2-minuter, omstart inräknat.

Fick gå Windows Update -> Updateringshistorik -> Avinstallera updateringar (näst längst ner) för att få bort 25H2

Ändå så fortsätter Windows Update ange att jag har Windows 11 25H2 installerat, System säger däremot att jag har 24H2.
Räcker för mig, då det verkar fungera nu, disk aktivitet är åter på 1 till 2%. Så ingen sirap kännsla

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kan det ha göra med någon typ av indexering av filer/register?
Jag vill också påstå att jag hade någon liknande fenomen, seg och drivrutiner som bråkade men det löste sig med en omstart.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Windows 11 25H2 trillade in igår hos mig, då på min HP Victus laptop med Ryzen 5 5600H och Radeon Rx6500M.
Det enda jag gjort med den är att jag uppdaterat minne och lagring från 256GB/8GB till 1TB/32GB.

Jag visste uppriktigt inte om att jag fått in 25H2 då ajg bara klickat vidare på ännu en funktionsuppdatering, vilket givetvis var dumt

Märkte i går kväll att allt var segt som sirap, det första jag konstaterade var att system använde SSD'n till 100% och så till den grad att svarstiden ibland gick upp till över 1 sekund.

Blev direkt en omstart, som inte hjälpte. Diskaktiviteten var direkt 65~75% som inom en minut åter var uppe i 100% och dåliga svarstider.
Riktig sirap, inget ville svara.

Blev då att jag dök in för att kolla uppdatera och såg att 25H2 hade kommit in, vilket var det första på över en vecka.
Gick tillbaka från 25H2 till 24H2 och allt återgick till det normala, om man nu kan kalla det så med Windows

Proceduren att klicka sig igenom tog närmare 30-minuter, bara för att komma till Avinstallera updateringar.
Allt stod stilla i över 5-minuter efter att jag klickat på avinstallera, när det sen satte igång så var allt över på mindre än 2-minuter, omstart inräknat.
<Uppladdad bildlänk>

Fick gå Windows Update -> Updateringshistorik -> Avinstallera updateringar (näst längst ner) för att få bort 25H2

Ändå så fortsätter Windows Update ange att jag har Windows 11 25H2 installerat, System säger däremot att jag har 24H2.
Räcker för mig, då det verkar fungera nu, disk aktivitet är åter på 1 till 2%. Så ingen sirap kännsla

Nope. Installerade 25H2 i onsdags kväll och jag har inte märkt av någon skillnad. Min dator är lika snabb som vanligt. Låter typ som om Windowset är installerat på en HDD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope. Installerade 25H2 i onsdags kväll och jag har inte märkt av någon skillnad. Min dator är lika snabb som vanligt. Låter typ som om Windowset är installerat på en HDD

Nope!

Riktigt så gammal är inte laptoppen, är en HP Victus laptop med Ryzen 5 5600H och Radeon Rx6500M, med 32 GB och en 1 TB M.2. SSD.
Måste nog vara en extrem budget laptop med en celeron eller liknande som har HDD...

Har inte haft en PC eller laptopp dom senaste 10-åren där OS är installerat på en HDD..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan det ha göra med någon typ av indexering av filer/register?
Jag vill också påstå att jag hade någon liknande fenomen, seg och drivrutiner som bråkade men det löste sig med en omstart.

Kanske...
Men vad skulle indexeras, som inte redan är indexerat sen tidigare?

25H2 har ju i princip installerats genom tidigare uppdateringar, så det 25H2 Enablement package gör är ju att slå till funktioner som tidigare varit otillgängliga/avstängda.

Jag lät även laptoppen vara på över natten och fram tills jag fick nog lite före 12 idag, just med den tanken att något kanske behövde göras färdigt, när jag väl förstod att 25H2 blivit installerat. Vilket jag tyvärr missade att skriva. Sorry!

Omstarter gjorde jag flera igår, helt utan någon skillnad eller förbättring. Fick kraschar i firefox och min 3D-Cad, förutom då att allt var riktig sirap, ibland så frös skärmen helt, varvid jag även gav mig till att uppdatera drivrutiner för GPU. Hade redan senaste, så valet blev reparera.

Samtidigt så borde en indexering inte ta 100% av tiden på en SSD där det mesta verkade vara skrivning mot SSD'n.

Har efteråt försökt få reda på vad som slås på i 25H2, det som mest skrivs om hos MS är AI funktioner, Copilot+ har inte min CPU stöd för ändå, då det är en R5 5600H. Så dom borde inte slås på.

Vad AI funktionerna gör är rät sparsamt angivna hos MS.
Det enda jag kan tänka mig är AI actions in File Explorer (AI-åtgärder i Utforskaren), då det inte verkar kräva Copilot+.
Å andra sida så har jag ingen aning om vad AI-åtgärder i Utforskaren egentligen gör...

Oavsett så fungerar allt när jag backade till 24H2.

Var bara nyfiken på om någon annan haft samma upplevelse som jag nu haft.

Visa signatur

--