Dator startar men röd GPU-lampa lyser – vad kan vara fel?

Permalänk

Dator startar men röd GPU-lampa lyser – vad kan vara fel?

Hej!

Jag har lite problem med min dator efter att jag rengjorde den med tryckluft.
När jag kopplade in allt igen fick jag röd lampa vid GPU.
Jag flashade BIOS, och efter det började den istället visa röd DRAM-lampa – detta var med mitt gamla moderkort, RAM och GPU.

Jag beställde sedan nytt moderkort, nytt RAM och ny GPU för att testa runt lite.
Men efter att jag monterat allt får jag fortfarande röd lampa vid GPU.

Jag får ingen bild alls, varken via GPU:n eller moderkortets bildutgångar.
Att rensa CMOS eller flasha bios fungerade inte på något av moderkorten.

Gissar på att det är PSUn som spökar? konstigt med tanke på att den är bara 1 år gammal.

GPU: https://imgur.com/a/BNnynA9
IGPU: https://imgur.com/a/MGi92BF

Uppskattar all hjälp!

Specs:
CPU: AMD Ryzen 7700x
GPU: 7800XT & 9070XT
MOBO: Asus tuf gaming b850-plus wifi &
Gigabyte B650 GAMING X AX V2
RAM: Kingston Fury Beast 32 GB, 6000MT/s DDR5
PSU: GIGABYTE UD750GM 750w

Permalänk
Medlem

Vad är det för specifikationer på komponenterna? Moderkort tänker jag på främst.

Men också, blandade du ihop när du skrev eller menar du att du ej bytt cpun? Kanske fel på processorn om du inte bytt den, vad är det för cpu.

Vad menas med "röd lampa vid gpu"? Jag ser vitt debug led på moderkortet, alltså indikerar på vga(grafikkort) problem, är det vad du menar?

Testa ta bort grafikkortet helt när du försöker få bild från igpu

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Vad är det för specifikationer på komponenterna? Moderkort tänker jag på främst.

Men också, blandade du ihop när du skrev eller menar du att du ej bytt cpun? Kanske fel på processorn om du inte bytt den, vad är det för cpu.

Vad menas med "röd lampa vid gpu"? Jag ser vitt debug led på moderkortet, alltså indikerar på vga(grafikkort) problem, är det vad du menar?

Testa ta bort grafikkortet helt när du försöker få bild från igpu

Tjena! Uppdaterade posten med specs nu.
CPUn är en av delarna som jag ej har bytt ja.

Det är röd lampa på gamla moderkortet och vitt på det nya. Båda indikerade VGA även fast det är två olika moderkort och två olika grafikkort som jag har testat.

Det är inget grafikkort i albumet där jag testar med IGPU - Dock är jag inte helt säker på att 7700x har en IGPU? Jag kommer ihåg att jag aldrig fick igång det förra året när jag byggde datorn.

Permalänk

Sitter alla strömkablar i nätagget helt? Inte så att någon råkat glida ur?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

7700x har igpu. Då du bytt resterande komponenter och jag antar även dubbelkollat kablarna så tänker jag att cpun är det enda kvar att testa- mer troligt än psu tänker jag då psun går igång men kan vara båda. Bios uppdatering ska inte behövas så orelevant för båda moderkort.

Men ja trippelkolla sladdarna först, kanske på skärmändan?

Att köra med endast 1 ram sticka minimerar också risk för strul när testar, även om jag inte alls tror det har något med problemet att göra. (Jag har haft pc som inte bootade med 2 stickor efter att ha bytt gpu, även om gpun var problemet)