När folk använder Word till att köra program...

Permalänk
Medlem

När folk använder Word till att köra program...

Hemyrd från en hafsig tenta i bland annat dator-människa interaktion kände jag mig allmänt mosig i kålan och slog på datorn. Här sitter jag nu.

Och får ett mail från en bekant som inte får igång ett spel.

Hon får inte igång sitt spel för när hon försöker öppna den exekverbara filen så vill den inte konverteras...

Man kan nu fråga sig vad som pågår. Jo, det är nämligen så att vi är mitt i Wordsyndromet. Minst två gånger tidigare har jag sett eller hört talas om detta fenomen.

Som användare av Windows anser jag det som självklart att man skiljer på operativsystemet och ett skrivprogram. Visserligen är Word rätt okej som skrivprogram i sig (förutom att de kraschar när man stressar det för mkt ), men jag skulle aldrig komma på tanken att försöka leva genom Word så som den bekante tydligen gör.

Detta är faktiskt ruskigt skrämmande. Hur många personer finns det där ute i världen som praktiskt taget lever i programmen och inte har fattat hur det hela hänger ihop? (dvs att man inte gör allt genom Word ...)

Ska nu tilläggas att jag har i blindo trott att den bekante gått förbi Wordsyndromstadiet för länge sen... men ack så fel man hade.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Haha jo det känner man ju igen, men nu trodde man ju att flesta blivit tillräckligt bevandrade inom datorvärlden men nehe. Nu gällde det iofs min farfar så det kanske inte är så konstigt, han förstod inte att man kunde ha flera program öppna i operativsystet utan att allt var ett program, han blev helt till sig när han lärde sig startmenyn

Och precis när min mor börjat använda datorn så fick hon en e-mailadress av nån som hon ville sparar, så sa hon till mig: Jag ska bara hämta penna och papper. -Ehh morsan, du sitter vid en dator, det är det fina med det hela

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Och precis när min mor börjat använda datorn så fick hon en e-mailadress av nån som hon ville sparar, så sa hon till mig: Jag ska bara hämta penna och papper. -Ehh morsan, du sitter vid en dator, det är det fina med det hela

Haha! Känner igen min egen mor i det

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Mm å det jobbiga är att komma på att de faktiskt sitter inuti ett program och försöker flytta filer, kopiera och annat sånt där... särskilt om man sitter på telefon och rotar.

En annan klassiker som drabbade mig i samma veva som ovanstående var det här med att skicka bilder i Word-dokument.

Varför i hela fadderullan de ska skicka bilder via en Wordfil förstår jag inte, men ändå lyckas de baka in bilden i dokumentet och skicka iväg den.

Ö jo den syns ju, om den e inbäddad, men ehh... Word komprimerar ju inte mer eller mindre än originalet, dvs det blir ju bara lite mer kilobyte att överföra i onödan...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

jag har blitt tvingad att gå datorkörkortet av arbetsförmedlingen o den här tråden påminde mig om exel provet jag gjorde idag:

rutan man får upp när man trycker på öppna visas på bilden.
"Vart ska du klicka om du vill öppna arbetsboken nånting.xls"
nånting.xls är markerad o det finns en gigantisk ÖPPNA knapp på rutan.. den som kuggar på den vette fan om han förtjänar nåt datorkörkort

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jobbar med support. Händer att man på frågan vilken OS dom kör får svaret "Word". Aldrig Excel eller nåt annat program, utan just Word.

En annan sak är att många anser att IE är Internet. Om dom t.ex har problam att komma ut på internet, så händer det att man ber som öppna IE för att kolla inställningar. Man säger då:
Jag: Starta webläsaren
Kund: Ehh, vadå?
Jag: Webläsaren, Internet Explorer.
K: Jag kommer inte ut på Internet
J: Nej, jag vet, det är det vi ska fixa. Starta Internet Explorer.
K: Jag kommer ju inte ut på internet, ska man inte titta på <nåt värdelöst som inte alls har med det att göra>
J: Nej. Starta Internet Exlorer och tryck avbryt om det står att den ska koppla upp sig.
K: (Dröjsmål) Nu står det att det inte finns nån kopplington (eller nåt annat fel)
J: Tryckte du avbryt när den skulle koppla upp sig?
K: Nej.
J: Stäng ned felmeddelandet, har du Internet Explorer uppe nu?
K: Internet funkar inte.
J: Har du Internet Explorer uppe nu?
K: Nej, det stängde jag ned. Det funkar inte.
J: !!!!!!!!!!!!

Osv.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Jobbar med support. Händer att man på frågan vilken OS dom kör får svaret "Word". Aldrig Excel eller nåt annat program, utan just Word.

En annan sak är att många anser att IE är Internet. Om dom t.ex har problam att komma ut på internet, så händer det att man ber som öppna IE för att kolla inställningar. Man säger då:
Jag: Starta webläsaren
Kund: Ehh, vadå?
Jag: Webläsaren, Internet Explorer.
K: Jag kommer inte ut på Internet
J: Nej, jag vet, det är det vi ska fixa. Starta Internet Explorer.
K: Jag kommer ju inte ut på internet, ska man inte titta på <nåt värdelöst som inte alls har med det att göra>
J: Nej. Starta Internet Exlorer och tryck avbryt om det står att den ska koppla upp sig.
K: (Dröjsmål) Nu står det att det inte finns nån kopplington (eller nåt annat fel)
J: Tryckte du avbryt när den skulle koppla upp sig?
K: Nej.
J: Stäng ned felmeddelandet, har du Internet Explorer uppe nu?
K: Internet funkar inte.
J: Har du Internet Explorer uppe nu?
K: Nej, det stängde jag ned. Det funkar inte.
J: !!!!!!!!!!!!

Osv.

Jag hoppas du får bra betalt.. Att tvingas stå ut med sånt där dagarna i ända måste vara en mardröm.

Fler supporthistorier:
www.techtales.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Jag hoppas du får bra betalt.. Att tvingas stå ut med sånt där dagarna i ända måste vara en mardröm.

Fler supporthistorier:
www.techtales.com

http://www.techtales.com/ttales0603.html#tale58
Hahahahahaha det var den roligaste jag har läst någonsin.
Tyvärr så har jag glömt URL till en annan sida med massor av roliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Glömsk

Ge henne emacs.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
http://www.techtales.com/ttales0603.html#tale58
Hahahahahaha det var den roligaste jag har läst någonsin.
Tyvärr så har jag glömt URL till en annan sida med massor av roliga.

http://www.rinkworks.com/stupid/ kanske? bästa sidan jag känner till iaf.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Psionicist: eller pico

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Haha, jo fan emacs kan man nog använda till det mesta med lite god vilja...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
http://www.rinkworks.com/stupid/ kanske? bästa sidan jag känner till iaf.

Precis den

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Finfina storys, jag vill inte vara support, den saken e klar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Jobbar med support. Händer att man på frågan vilken OS dom kör får svaret "Word". Aldrig Excel eller nåt annat program, utan just Word.

Internet Explorer som Internet är ju lite förståeligt, det enda en del användare ser av nätet är ju just websidorna, de vet ju inte ens om att MSN finns...

... men Word måste vara datorkörkortets fel. Många av de jag stött på med Word som OS (:D) har skrivit och klarat körkortet mer eller mindre bra.

Folk lär sig att Word är det centrala modermodemet i datorns mjukvarubaserade hårdvaru-OS, och därmed ska allt som görs med datorn göras via Word.

Beträffande bilder fann jag ofta när jag hängde på Lunarstorm just de här Wordbilderna som jag tidigare nämnde... rätt stil på rätt plats

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."