Permalänk

Koppla väckarklocka till dator?

Har en sån där vanlig tråkig väckarklocka med led-segmentdisplay.
Den ringer så man blir galen varje morgon...
Kan man inte på nåt sätt fixa så att man kopplar den till datorn och när den ringer så sätter den på någon musik på skithög volym eller nåt sånt!
Det vore nåt för mig, för jag snoozar bara, sen kommer jag försent till skolan :/

Några tips

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: Koppla väckarklocka till dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Kan man inte på nåt sätt fixa så att man kopplar den till datorn och när den ringer så sätter den på någon musik på skithög volym eller nåt sånt!
Det vore nåt för mig, för jag snoozar bara, sen kommer jag försent till skolan :/

Några tips

Det är väll en liten piezo högtalare eller vad dom heter som piper, kan man inte koppla de kablarna som går till ett relä som kan sluta lite större strömmar och sedan koppla det till parallell porten och sedan skriva ett program som spelar en vald låt när den får signal på en av de 8 data bussarna?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

This sounds like a job for, *trum virvel* THE ORKA GRABBARNA!
nej men, tror inte allvarligt talat att du kan få det mer än att spela ett par toner på PC speakern

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
This sounds like a job for, *trum virvel* THE ORKA GRABBARNA!
nej men, tror inte allvarligt talat att du kan få det mer än att spela ett par toner på PC speakern

varför inte?
han kan ju bara skriva ett program som läser av parallell porten och såfort den får signal så ändrar den en integer från 0 till 1 t ex också kan han ju skriva ett program i något mer "användar vänligt" programmerings språk som t ex Visual basic som väntar på att den integern ska bli 1 och då börjar den att spela en låt, typ Mediaplayer1.Play.
eller så kan han helt enkelt skriva in en tid i en textruta då han vill bli väckt och när datorns klocka överenstämmer med den tiden han skrivit in i textruten så ska en mediaplayer börja spela.
det är inte så svårt, skrev ett sådant program på en 5 minuter en natt när jag behövde bli väckt.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

"Schemaläggaren"
inbyggd funktion i windows sen urminnes tider.
välj år.månad.dag.timme.minut. som du vill att valfritt program/fil skall startas, typ en mp3

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk

Jag har på mitt moderkort ett alarm system, så jag kan välja vilken dag, timme, minut och sekund datorn ska starta. Givetvis kan man välja att datorn ska starta varje dag på den inställda tiden. Då är det bara att sätta autostart på en mp3spellista och sedan skruva upp högtalarna innan man somnar

Att vakna upp av datorns ljud när den slår igång är väl mysigt?

Visa signatur

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.

Permalänk
Medlem

Dator? Ljud? Har inte alla på sina datorer över natten?

Jag kan inte köra sånt där, använder förstärkare ut från datorn och den sätter jag på sleep när jag ska sova... Skönast mot tinnitusen

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Behöver du hjälp att vakna på morgonen?

Du kan ställa in datorn på väckning genom att använda Windows task scheduler och ställa in den att t ex spela upp en mp3:a varje vardag klockan 7:00.

För att göra detta skriver man i "Kör...":

AT 07:00 /every:M,T,W,Th,F "c:\fil.mp3"

Du tar bort alla schemalagda aktiviteter genom att skriva:

AT /delete

För mer hjälp skriv:

AT /?

Saxxat från Gamingeye.com

Visa signatur

P4-C 2,4Ghz - Abit IS7 - Corsair twinx 3200LL - Sapphire 9800np

Permalänk
Medlem

annars finns det ju massa plug-ins till bland annat winamp som sätter igång just winamp på bestämt klocklslag och dag, funkar finfint, och man slipper ändra väckningstid varje dag.

Permalänk
Medlem

detta ska jag lugnt pröva imorgon...
kl 6 ska jag minsan vakna av nått trevligt istället för den idiotiska väckarklockan....
Oj....inga högtalare...får ta tillbaka mina från brorsan

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

Men suck...
Alla har ju nästan förlorat poängen med denna tråden. Det handlar om moddning! Vem som helst kan slänga ihop något tidsinställt alarm på ett eller annat sätt.
Detta handlar om att integrera klockan med datorn. Själv har jag ingen lysande lösning på det hela (kassa elektronik kunskaper) men som någon innan nämde så kanske det bästa vore att ta det via LPT porten och koda ihop ett skräddarsytt program för dina behov.

Permalänk
Medlem

Håller med Epzilon. Det är ju modda man vill göra Å det ska inte vara några problem bara att göra som ovanstående personer sagt, om man kan lite programmering. Man kan ju dessutom koppla hela arrangemanget till Power switchen så att datorn startas om den skulle vara avstängd. Eller WOL/WOM switcharna kanske är bättre så stängs inte datorn av ifall den redan är på.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

jag hade gjort så att jag hade byggt en krets som liknar ett såntdär "trådspel", så kopplar men det till grejen som piper i väckarklockan via en transistor. efter att veckarklockan gått igång så kommer lysdiodern lysa för evigt tills man trycker på "off" men istället för en lysdiod så kör man ett relä som bryter 230volt, så man kan ha datorn på med winamp hela tiden, och så sätter man bara på förstärkaren. skulle inte bli kul om man har skithög volym och så fick man nått virus som gick in på nån porrsida med massa ljud i bakgrunden som börjades spela upp mitt i natten när man är som tröttast

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk

hade ett program som hete nåt i stil med "wake me up" eller liknande.. spelade upp en låt en viss tid..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
jag hade gjort så att jag hade byggt en krets som liknar ett såntdär "trådspel", så kopplar men det till grejen som piper i väckarklockan via en transistor. efter att veckarklockan gått igång så kommer lysdiodern lysa för evigt tills man trycker på "off" men istället för en lysdiod så kör man ett relä som bryter 230volt, så man kan ha datorn på med winamp hela tiden, och så sätter man bara på förstärkaren. skulle inte bli kul om man har skithög volym och så fick man nått virus som gick in på nån porrsida med massa ljud i bakgrunden som börjades spela upp mitt i natten när man är som tröttast

Hmm, det är iofs en idé. Men det betyder att jag måste ta reda på hurfan man får förstärkaren att starta om man drar ur sladden... Nahh, det börjar bli jobbigt, ska snart byta rum och då blir det till att skaffa lurar eller vanliga datorhögtalare...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Hmm, det är iofs en idé. Men det betyder att jag måste ta reda på hurfan man får förstärkaren att starta om man drar ur sladden... Nahh, det börjar bli jobbigt, ska snart byta rum och då blir det till att skaffa lurar eller vanliga datorhögtalare...

Du kan ju typ använda en vanlig väggtimer till stärkaren.

Visa signatur

10101010100011001101010101010101010001100110101010100101010101110011001010101010101010111001100101010101
10101010111001100101010101010101011100110010101010110101010100011001101010101010101010001100110101010101
10101010100011001101010101010101010001100110101010100101010101110011001010101010101010111001100101010101

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rebs
http://download.com.com/3000-2350-10116907.html?tag=lst-0-1

Kan inte det här vara nåt?

ah!
Provade tanka ner, ska se om det är nåt att ha!
Vaknar heldre till DJ Doboy än till DJ ANNOYING DELUXE BEEEP.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

hittade ett väckarklocks prog för ett tag sedan som spelade midi-filer. efter det använder jag ett prog som heter musicmatsh jukebox där du kan ställa in låtar som ska spelas vid olika tider....

Visa signatur

[19:22] L-P_Bjoern^: finns det nått mer avtändande än bluescreen mitt i en p-film :/?

Permalänk
Medlem

på mitt moderkort kan man ställa så att datorn sätts på vid et visst klockslag..

Permalänk
Medlem

koppla sladdarna till högtalaren till WOR och lägg en mp3:a i autostart borde väl funka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
koppla sladdarna till högtalaren till WOR och lägg en mp3:a i autostart borde väl funka?

Men hur snygg är du då?? hur menar du då?

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem
Citat:

ah!
Provade tanka ner, ska se om det är nåt att ha!
Vaknar heldre till DJ Doboy än till DJ ANNOYING DELUXE BEEEP.

Sant!

Hoppas du såg att man måste ha både VB runtime 6 och RealPlayer för att använda det.. Jag sov till 11:30 en skoldag p.ga det, gör inte samma miss som jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Koppla väckarklocka till dator?

Citat:

Några tips

SERIÖST )))
Äre bara jag som hittat det mest underbara som finns i windows

Lägg en winamp playlist (t ex. vakna.pls) att köras igång i windows task scheduler.
Jag har min på Måndag-Fredag 07:00, Pumpar satan ur alla högtalare jag har

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rebs
Sant!

Hoppas du såg att man måste ha både VB runtime 6 och RealPlayer för att använda det.. Jag sov till 11:30 en skoldag p.ga det, gör inte samma miss som jag

jag behövde inte det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallon_the_man
Men hur snygg är du då?? hur menar du då?

tänkte fel... var ju väckarklocka inte klockradio

Permalänk

det är bara att ställa in att datorn skall startas vid en viss tidpunk i BIOS, sen aktiverar man auto inloggning i operativet å lägger en playlist i autostart, detta funkar för mig då jag har Compaq högtalare som inte behöver nån ström, det kan vara lite jobbig med typ sub system, men dom kan la stå på över natten.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag behövde inte det?

Konstigt.. Vet inte vad det kan bero på.. VB runtime 6 kanske följde med i någon update du installerade, som jag inte hade installerat..

Visa signatur