Win2k: Skicka meddelande vid redo för login

Permalänk
Medlem

Win2k: Skicka meddelande vid redo för login

Har satt upp en liten server med win2k.

Den är skärm och muslös och kör VNC, så jag hanterar den över nätverket från en annan dator. Mkt smidigt.

Men eftersom den är lite trött (166 mhz) vet man aldrig riktigt när den är klar efter omstart/uppstart och sånt.

Skulle vilja att den skickade ut ett NET SEND mindator "Nu är jag startad!"-meddelande när den nått fram till login-dialogen.

Alltså när den står vid loginprompten och man ska skriva in en användare o lösenord för att logga in i windows 2000, då ska den skicka ut meddelandet.

Har gjort en snygg batch-fil som innehåller kommandona som behövs för meddelandet (och det funkar bra), men var i windows ska jag lägga filen eller skriva in så den kör filen när den kommit till loginprompten?

Just nu är det auto-login som gäller och filen ligger i autostart, men det känns inte 100% säkert.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk

Skulle också väldigt gärna vilja veta hur man gör det.

Permalänk
Medlem

hm borde gå om man gör hen bat-fil och sen lägger in den som en service i services.msc

har inte provat men det borde gå teoretiskt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hur lägger man till en tjänst?

Permalänk
Medlem

Ehehe, kräver ju att man väcker programmeringskunskaperna...

Finns iofs väldigt enkla exempel på tjänster man skulle kunna modda till att bara köra ett NET SEND-kommando och stänga av. Men längesen man prövade sånt där...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwanzig
Hur lägger man till en tjänst?

finns ett prog i Windows 2000 ResKit som heter servinstall eller liknande

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.