Permalänk
Medlem

NTLDR Saknas...

Hejsan, jag har nyss formaterat om min HDD för att det låg ett virus eller ngt sånt skit på den..allting gick bra tills jag skulle starta upp datorn igen..

När jag startar den får jag upp ett meddelande " NTLDR Saknas, Tryck Ctrl alt delete för att starta om".
Även om man startar om så får man upp detta meddelandet igen..
HDD'n står också på Master som den ska. Har även prövat Cable Select.

Alla mina BIOS inställningar är som dem ska.
Windows : 2000 pro
Filsystem : NTFS
HDD : Quantum Fireball Ict 15
CPU : 733Mhz Pentium
Grafik kort : Hercules 3D Prophet II MX
Moder kort : Intel 440BX AGPset ( GA-6BXE) från Gigabyte.

Snälla hjälp mig om ni kan...SÅ tråkigt att sitta på en 200mhzare...grmbl..

Permalänk
Medlem

om du formaterat om systemdisken så är det inte så konstigt att nt-loader fattas. stoppa i cdn o installera.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Jag har win2kpro installerat.

Permalänk
Medlem

om du har w2k installerat och har den som master som förut så har bootloadern blivit skadad av nån anledning.
då får du stoppa i w2k skivan iaf o boota :), du tar o går in i kommandotolken, du får skriva in adminlösen.
du skriver: FIXMBR
startar om.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte lätt om man inte kommer in i windows ens med den hård disken..Men jag kan köra med 2 HDD's i samma maskin kanske...

Permalänk

Ta ut floppyn ur floppyenheten!?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Hedersmedlem

Nej atman menar att du ska starta från installationsskivan igen, det första alternativ du får när drivrutiner är inladdade är om du vill installera nytt eller reparera (återställningskonsellen).
Det är den "kommandotolk" som atman syftar på.

edit:
haha ironiskt om det är som Spacecowboy skriver

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hmm.. jag kan inte komma så långt så att jag ska välja hur datorn ska startas med skiva...meddelandet kommer upp innan dess.

Permalänk
Hedersmedlem

Då får du ställa in CD-enheten före i bootordningen i bios. Du måste ju haft så när du installerade om windows 2000!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och har försökt med allt inkl. Fixmbr och en total recovery men problemet försvinner ändå inte.
Som tur är kan jag starta min dator ändå om jag har WinXp skivan i men väljer att inte boota från den utan bara låta press any key to boot from cd så att säga rinna ut i sanden.
Någon som har någon idé om vad man kan göra?

Visa signatur

"Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag"
Citat: Nalle Puh

Permalänk
Medlem

Prova att starta med en win98 startdiskett och kopiera sedan in ntldr (till roten) från installationsskivan.

Permalänk
Hedersmedlem

MrMan, enligt hjälpen till recovery console så ordnar varken fixmbr eller fixboot till startfilerna. Men du kan ju endera göra som Morgan föreslår men har du NTFS på systempartitionen så kompilcerar det men då kan du starta recovery console och kopiera över filerna från CD:n, använd kommandot copy. Filerna ligger i \i386 mappen på skivan, de har sina vanliga namn (ntldr. och du kan ju även pröva ntdetect.com också).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fungerar nu...Men det sorgliga är att jag fick köra FAT32 som filsystem..