Permalänk

Byta kondensator i förstärkare?

Hejs.
Har en gammal Pioneerförstärkare (150W) modell väldigt gammal som jag har och driver mina 2x8"-basar på.
Eftersom jag är fattig student har jag inte råd att köpa en ny förstärkare så fick jag ett tips av en kompis att man kunde byta kondningar i förstärkaren för att få bättre dynamik på ljudet...

Skruvade upp förstärkare och spana lite, och det såg inte särskilt svårlött ut iaf, så det är blir inga problem.
De stora (2st) var märkta 35V / 4700µF.
Tittade på de här på Elfa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012732.htm?_67_541_54

De har samma spänning, men annat µF-värde, de borde funka va?

Men är det värt att byta? Förstärkaren funkar ganska bra för att vara så gammal, men dynamiken är inte den bästa så.. är det värt pengarna? Känns ju inte så värt att lägga ut 120-130kr om det inte ger nåt...
Någon annnan som gett sig an detta?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur mycket det kommer att ge, förstärkaren kommer inte kunna ge ut någe mer medeleffekt men kommer att kunna pumpa på bättre när effekttopparna kommer.

Jag skulle inte ha bytit ut de gamla utan lägga till fler paralellt. Några stora kondingar (tex 4700uF) samt några mindre som är extra snabba på att leverera ström.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Svårt att säga hur mycket det kommer att ge, förstärkaren kommer inte kunna ge ut någe mer medeleffekt men kommer att kunna pumpa på bättre när effekttopparna kommer.

Jag skulle inte ha bytit ut de gamla utan lägga till fler paralellt. Några stora kondingar (tex 4700uF) samt några mindre som är extra snabba på att leverera ström.

Okej, tack för svaret.
Så du menar jag ska köpa ett par till med samma märkning (35V/4700uF) och koppla parallellt?
Är de små alltså snabbare än de stora, eller kan jag köpa de här jag länkade till först (35V/5800uF) och koppla in de också?
Menar, prisskillnaden är ju inte så jättestor och kan jag få ut lite mer ös ur den så är det ju bra!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha samma kapacitans utan du kan smälla på med större kondingar. Möjligtvis är det lite overkill att även montera in mindre kondingar men kanske värt ett försök beroende på hur mycket du vill lägga ut.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Citat:

Du behöver inte ha samma kapacitans utan du kan smälla på med större kondingar. Möjligtvis är det lite overkill att även montera in mindre kondingar men kanske värt ett försök beroende på hur mycket du vill lägga ut.

Okej, men då köper jag motsvarande kondningar som sitter i nu (eller de med 6800uF) och parallellkopplar dem (alltså så jag får 4st ist för tidigare 2).
Right? (ursäkta alla dumma frågor)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Go for it!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Go for it!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för gammal stärkare? Modell?
Har också en gammal 150W som jag är såå nöjd med (den är dessutom snygg), fick byta kondingar på den nämligen. Var nästan som att jag själv hade kunnat skriva inlägget, faktiskt...
Ett tips: Koppla rätt. Mina nya kondensatorer small rätt bra när jag slog igång den

Permalänk
Medlem

Om förstärkaren är gammal är det bättre att byta kondingarna än att bara lägga till fler. Elektrolytkondingar åldras, och kan orsaka brum mm när de börjar torka ut.

Den enda påverkan jag kan tänka mig att större kondingar har på ljudet är att de momentant klarar av att leverera mer ström till stärkaren, tex vid kraftig bas. Om tillverkaren snålat lite från början och förstärkaren inte klarar av att leverera tillräckligt med ström vid effekttoppar får man givetvis bättre ljud genom att koppla in större kondingar.

Permalänk
Medlem

Jag svär att du kommer tappa hakan när du ser de nya kondningarna. Mina var bauta innan, nu ser det nästan löjligt ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilotin
Vad är det för gammal stärkare? Modell?
Har också en gammal 150W som jag är såå nöjd med (den är dessutom snygg), fick byta kondingar på den nämligen. Var nästan som att jag själv hade kunnat skriva inlägget, faktiskt...
Ett tips: Koppla rätt. Mina nya kondensatorer small rätt bra när jag slog igång den

Pioneer Amplifier SA-420 heter den..
Helt i ALU Jodå, den är rätt snygg.

Ghost:
Nu sätter du beslutsångest hos mig.. hehe.
Byta kondningar, eller köpa nya och koppla in befintliga parallellt nya och gamla...
Typiskt "I-Landsproblem"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Om förstärkaren är gammal är det bättre att byta kondingarna än att bara lägga till fler. Elektrolytkondingar åldras, och kan orsaka brum mm när de börjar torka ut.

Den enda påverkan jag kan tänka mig att större kondingar har på ljudet är att de momentant klarar av att leverera mer ström till stärkaren, tex vid kraftig bas. Om tillverkaren snålat lite från början och förstärkaren inte klarar av att leverera tillräckligt med ström vid effekttoppar får man givetvis bättre ljud genom att koppla in större kondingar.

Brummet orsakas av att kondensatorerna tappar kapacitans med tiden, så de kan lika gärna sitta kvar. Det är brummar alltså p.g.a. avsaknanden av kondensatorer
Men jag skulle nog ta bort ändå, jobbigt att få plats med de nya annars..

Men jag skulle satsa på lågimpedans kondensatorer, borde vara bättre för ljudet, i teroin i.a.f. Laddas ur/upp snabbare än vanliga.
Ta t.ex.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012715.htm
eller någon dyrare variant.

Permalänk
Medlem

Jag säger bättre safe än sorry.
Byt ut till nya, man får väl ändå anta att teknikerna på Pioneer vet vad de pysslar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Brummet orsakas av att kondensatorerna tappar kapacitans med tiden, så de kan lika gärna sitta kvar. Det är brummar alltså p.g.a. avsaknanden av kondensatorer

Även ESR mm försämras ju med tiden..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

Men jag skulle satsa på lågimpedans kondensatorer, borde vara bättre för ljudet, i teroin i.a.f. Laddas ur/upp snabbare än vanliga.
Ta t.ex.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012715.htm
eller någon dyrare variant.

Vad väldigt mycket dyrare, jag får ju en beggad förstärkare för de där pengarna ju, hehe
Okejs, ska fundera lite på vad jag ska göra, får se hur det ser ut sen i praktikten i lådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det en sent 70- eller tidigt 80-tals förstärkare ska du givetvis laga. Dessa kvalitetsbyggen är redan idag eftertraktade. Som gjorda för att repas, inte "slit och släng".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Även ESR mm försämras ju med tiden..

ESR är väl impedansen genom en kondensator? Parallellkopplar du med fler borde den ju bli lägre...?

Edit: Ska nog byta kondensatorer i min fina NAD 3020 snart Måste orka ta mig till elfa bara...

Permalänk
Medlem

Synd att mamn spelat sönder sin gamla sansui

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Lite text ang att paralellkoppla kondensatorer:
Saxat från "Ellära- likstörm och 1-fas växelström " sid. 94
"Paralellkoppling
Vid parallellkoppling av kondensatorer kommer elektrodernas area (yta) att öka. Därvid ökar också kapacitansen. Vid parallellkoppling adderas de parallellkopplade kondensatorernas värden på samma sätt som seriekopplade resistorer.

Formel Ctot=C1+C2+C3+C4+C5...

Seriekoppling
Vid seriekoppling blir den totala kapacitanse alltid mindre än den minsta ingående kapacitansen. (Jämför parallellkopplade resitorer) Den formel du använder är följande:

1/C=1/C1+1/C2+1/C3+1/C3+...
"

Hoppas att detta kan hjälpa dig Delarium. (och andra som vill bevar sina förstärkare!)

Permalänk
Medlem

Men alltså, det finns ju 4700 uF 35V elektrolyt kondingar hos elfa, precis sådana som du vill ha.
Varför tar du inte bara dom?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012732.htm?_67_540_97

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigbadbeg
Lite text ang att paralellkoppla kondensatorer:
Saxat från "Ellära- likstörm och 1-fas växelström " sid. 94
"Paralellkoppling
Vid parallellkoppling av kondensatorer kommer elektrodernas area (yta) att öka. Därvid ökar också kapacitansen. Vid parallellkoppling adderas de parallellkopplade kondensatorernas värden på samma sätt som seriekopplade resistorer.

Formel Ctot=C1+C2+C3+C4+C5...

Seriekoppling
Vid seriekoppling blir den totala kapacitanse alltid mindre än den minsta ingående kapacitansen. (Jämför parallellkopplade resitorer) Den formel du använder är följande:

1/C=1/C1+1/C2+1/C3+1/C3+...
"

Hoppas att detta kan hjälpa dig Delarium. (och andra som vill bevar sina förstärkare!)

Jodå! Tack så mycket för infon, då blir det parallellkoppla då!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Men alltså, det finns ju 4700 uF 35V elektrolyt kondingar hos elfa, precis sådana som du vill ha.
Varför tar du inte bara dom?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012732.htm?_67_540_97

Om jag förstod min kompis rätt är det bättre att ha större kondningar. Varför vet jag inte, men jag litar på honom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Om jag förstod min kompis rätt är det bättre att ha större kondningar. Varför vet jag inte, men jag litar på honom

Vad jag vet så ska man helst ha samma kapacistans på kondensatorer i audio utrustning och datordelar, t ex grafikkort, moderkort, förstärkare, radiomottagare m.m.

Men det är bara vad jag har hört, så jag skulle nog lite lite mer på honom

Lycka till och hoppas du får igång stärkaren igen.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Citat:

Vad väldigt mycket dyrare, jag får ju en beggad förstärkare för de där pengarna ju, hehe
Okejs, ska fundera lite på vad jag ska göra, får se hur det ser ut sen i praktikten i lådan.

Om du kan köpa en begagnad förstärkare för 20:- så säg till så köper jag en jag med!

Det står pris per 100 (pack)
Sen för 1 pack, 10 pack å 100 pack.

Köper du EN så får du dela priset inder 1 med 100.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Om du kan köpa en begagnad förstärkare för 20:- så säg till så köper jag en jag med!

Det står pris per 100 (pack)
Sen för 1 pack, 10 pack å 100 pack.

Köper du EN så får du dela priset inder 1 med 100.

Hoppsan, missade jag!
Ska överväga igen då...

aik_hugo: Kan du bekräfta det du säger från en säker källa? om jag har förstått det rätt så är det inte alls som foffe och de andra säger?

Var är AmpZ när man behöver honom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppsan, missade jag!
Ska överväga igen då...

aik_hugo: Kan du bekräfta det du säger från en säker källa? om jag har förstått det rätt så är det inte alls som foffe och de andra säger?

Var är AmpZ när man behöver honom?

Nej, ingen säker källa, jag har bara läst att de flesta här på forumet har skrivit att det är bäst att ersätta en kondesator med en likadan, med samma kapacistans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta med en kompis bilslutsteg, det satt ett par 35V/2200µF och de byttes mot 3300µF lågimpedanskondensatorer. Fungerade mycket bra.
Lågimpedanskondensatorer (låg ESR) kan leverera högre ström (vilket är precis vad vi vill ha) jämfört med en kondensator med hög ESR, och större kondensatorer (mäts i µF) kan leverera ström längre tid. Dessutom vill man att kondensatorn ska tåla ganska hög rippelström, och låg ESR leder automatiskt till högre rippeltålighet.

Permalänk
Medlem

Det där lät kul. Jag kanske ska testa på min förstärkare som jag köpte på loppmarknaden för 50 spänn... en JVC VN-300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Vad jag vet så ska man helst ha samma kapacistans på kondensatorer i audio utrustning och datordelar, t ex grafikkort, moderkort, förstärkare, radiomottagare m.m.

Man får kolla på vad kondingen används till. Sitter den i ett signalfilter ska en givetvis ha samma kapacitans och helst vara av samma typ så att den inte ändrar filtrets karaktäristik.

Om den enbart används för att filtrera matningsspänningen är det viktigt att kapacitansen inte är lägre än innan bytet (men det spelar ingen roll om den är högre), och ska den lämna mycket ström ska kondingen ha låg ESR.

Permalänk

tittade på kondningar med låg ESR.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012715.htm?_67_157_75

Men om man kollar på uF-värdet så är det väldigt lågt. Måste jag köpa flera då och kolla ihop tills jag når 4700, eller vad ska jag göra?

EDIT:
hitta dessa http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1648.htm?_67_230_01

Om jag kopplar parallellkopplar 2st såna där per 1st kondning som sitter nu, det borde funka va?

Visa signatur