Ta bort Read Only i Windows 2003 Server

Permalänk

Ta bort Read Only i Windows 2003 Server

Har nyligen installerat windows 2003 server på datan som jag är mycket nöjd med. Problemet är att det är "Read Only" på alla mappar som finns och det går inte ta bort det. Normalt högerklickar jag på mappen jag vill ändra och tar egenskaper och sedan kryssar jag av read only. När jag gör det i win 2003 server så kommer det tillbaka igen direkt när jag stänger ner Egenskaper rutan. Vet någon hur man gör för att ta bort Read Only? Måste få bort det.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

loggat in som admin?

Visa signatur

AMD Athlon Thunderbird 1GHz | ASUS A7V133-c | 512 SDR-SDRAM | nVidia TNT 2 Ultra
Mitt projektarbete: Opetto.se

Permalänk

Ja, jag är inloggad som admin.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Avstängd

Läst manualen? Annars slår du en pling till MS.
OS:et är gjort för servrar, inte hemanvändare. Det finns dock en guide någonstans som visar hur man gör om det hela till en workstation.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

oavsätt om det är en server eller workstation så ska inte alla filer vara read only.

Dece_Grillen: testa att ändra attribut från cmd

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma "problem". Allt är read-only. Dock så har jag inte sett någon effekt av det alls! Kan ändra filerna hur mycket jag vill (så länge jag har NTFS-behörighet för det).

Så vad problemet med det?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte det att alla filer är read-only. Det verkar bara som om den inte kan läsa read-only-attributen från mappar så rutan hamnar i mellanläget, dvs varken ikryssad eller urkryssad.

Vet inte när de börjat med det men min XP beter sig också sådär.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du rätt i donan, det är bara på mapparna som read-only visas. För mig är den inte i mellanläget (gråad) utan det är "fullt" ikryssad.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Potatisen jag kör den som webbserver ja, ingen workstation, kanske vill ta bort Read-Only iaf??

Mr_Lazy, har gjort attrib på mapparna men ingen verkan där heller

Hm märkte att det bara var mapparna nu också, inte lika viktigt då att få bort det då jag först trodde att filerna också var read-only. Men ändå lite irriterande att det är sådär Nått man får lära sig leva med.

Tack för alla svar iaf.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma