Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Ehh så om du köper en AMD64 FX-51 så är du borta så pajjar fläkten så grillas din cpu kul eller?

Jepp, skitkul.
Som sagt så är testet out of date, så det stämmer inte längre.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ereg
Jag tror inte alls dom fejkar nåt! Tänk på att tex gamla 486 50-66mhz går att köra utan kylfläns å då drivs dommed 5volt!!! Med tanke på fps-en i Q3 på P4-an är så låg så tror jag nog att hastigheten inte var mycket mer än en 486:s. Nu är ju dessutom spänningen 1,5-2volt (vet inte exakt) då borde man nog kunna köra 100-200mhz på en P4.

Å så det vanliga el tjablet igen med folk som inte vet vad ström, spänning och effekt är.

5V ja den kan ju dra 100mA med så är det 0.5W medans en P4 på 3.2Ghz drar runt 65A på 1.55V det blir en 100W.

Såvadå 5V!!!!!!
Säger ju iget om effektförbrukningen. Desutom hur många hundra tusen transistorer har en 486 igäntligen.
Går inte å gämmföra och igen P4 i Q3 ligger på 29C utan fläns och den arbetar rätt mycket under Q3. Fattar inte att folk inte läst på lite. CPU:n gör allt för att hålla dom ca 70C som den trottlar runt med anndra ord trottlar den inte så den blir 29C för den vet ju inte om det fins en fläns eller inte bara att den går för varmt å kompenserar klockfrekvensen efter det för att hålla ca 70C. Klarar den inte det stägs den av vid runt 120C.

Så det är fejk! Den skulle vart på ca 70C och troligtvis lågsamt stigande eftersom flänsen i regel inte trillar av så trottlar den offtast vid fläkthaveri. Helt jävla lågiskt.
Trottlarn runt 70C och som på THG testet att den fortsätter går för det ser man på Q3 så skulle den vart på mins 70C, att folk inte förstår det. THG = bluff.

Desutom brinner inte en Athlon 64 FX-51 upp om man så tar av flänsen. Den stannar bara om den blirt för varm.

Permalänk
Hedersmedlem

Filmen är både inaktuell och fejk. Nu var det ett tag sedan den var aktuell men det finns goda belägg för att den inte skulle stämma för fem öre... har ju diskuterats massa gånger redan. Något rykte sade ju tom att Tom's själva hade erkänt det, men det tror jag inte på.

Dessutom har Tom's varit inblandad i så mkt fuffens så jag orkar inte ens kika på deras sajt längre.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kan säga att skyddet funkar på Palomino och kt400 iaf :).

Att Tom är köpt av Intel bör alla känna till vid det här laget.

Bästa tipset jag kan ge är att kolla på fler än ett review. Då kan man få en mer rättviss uppfattning om varan man är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Ja, men tänk på att processorn i princip slutar producera värme när du tar av flänsen. En del värme finns i heatspreadern då men eftersom den slutat producera värme försvinner det rätt fort.
Tror mer värme leds bord genom moderkortet än headspreaden t.ex..

Jag försöker bara hitta anledningar till att den var såpass sval på ytan, för jag har vädigt svårt att tro att de ljuger om den där mätningen.

öh skojar du eller?? du kan då fan inte vara seriös... om du har en metallplatta som du värmt till 80, o sen slutar värma den, inte fan går den ner i temp på typ en sekund...

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Man måste se det ur en viss vinkel...
1. THG kan dra åt skogen
2. Många kritiserar THG då samma test utfört av en annan redaktion inte visade samma "upprörande" resultat.
3. Aktuella proppar och moderkort är... rätt gamla nu
4. THG letade väl upp den sämsta kretsen där fanns till AMD
5. THG kan dra åt skogen

Min vinkel

hehe "myser"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu får ni ge er, vilket jädra tjafs.

Om dom är köpta eller inte kan dom bara veta själva och det är fakta. Det är hur mycket spekulationer som helst och det sprider sig ordentligt. Tills slut blir det så mycket att många tror på det och det bidras mycket med att man inte gillar kanske vissa tester, eller att man inte tycker likadant.

Jag vet inte själv om dom är kanske mera på Intels sida eller inte men jag tänker inte lyssna på en massa jädra spekulationer i alla fall. För det är det värsta jag vet.

Om man gillar eller inte gillar vissa recensioner så är det upp till en själv och ibland tror folk sig veta så mycket o då har andra helt fel men det är så att personen själv i fråga är blind för sanningen. Själv har jag haft många fel i mina år men jag försöker ha ett öppet sinne i alla fall.

Så för tillfället bryr jag mig inte så länge dom gör recensioner som heter duga i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Har man hängt med några år med Tom så vet man att det är inga spekulationer. Har läst hans sida sedan 97 (hade tx97 moderkort och p166mmx då) och jag är 100% säker på att hans Intel vs AMD tester alltid pekar till Intels fördel. När intel hade total kontroll över marknaden och de flesta hade Intel cpus i sina burkar var det inte många som brydde sig. Sedan dess har saker och ting förändrats men vissa (Tom) tror det är fortfarande 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en rolig artikel skriven av en fd THG medlem, som 'bevisar' att de är i alla fall väldig snälla till att rätta sig till vad före.. *host* köpt.. tag vill höra - http://www.vanshardware.com/articles/2002/03/020317_THG_Sland...

Att det regelbundet alltid får olika resultat i deras reviews mot i princip alla deras tester är rätt skumt. Rätt kul att se när X är släppt och får skitbra resultat i alla tester utom ett - THG. Det är ju inte så att det inte har hänt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keffing
öh skojar du eller?? du kan då fan inte vara seriös... om du har en metallplatta som du värmt till 80, o sen slutar värma den, inte fan går den ner i temp på typ en sekund...

Kolla filmen, det tar mer än en sekund. Plattan kyls som sagt var mer av moderkortet än luften tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Ja, men tänk på att processorn i princip slutar producera värme när du tar av flänsen. En del värme finns i heatspreadern då men eftersom den slutat producera värme försvinner det rätt fort.
Tror mer värme leds bord genom moderkortet än headspreaden t.ex..

Jag försöker bara hitta anledningar till att den var såpass sval på ytan, för jag har vädigt svårt att tro att de ljuger om den där mätningen.

Permalänk
Medlem

Jag plockade bort min fläkt på min P4 1.7GHz Celeron för ett år sedan. Fungerar hur bra som helst!!! Har en segate V och sedan en papst fläkt i nätagg.. sedan 2st 7V omvandlare på den.... kör med ett fx 5200 utan fläkt också. bara att stänga av alla flashiga effekter när jag lirar spel. t.ex. CoD flyter perfekt med högsta inställningarna i 800 x 600... hitta en tystare dator så heter jag sune!

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka dit?

Visa signatur

http://www.fantastic-mail.com/pages/index.php?refid=xert <--- tryck, jag får $1 och du får $10 för att regristrera dig, inge skämt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag försöker bara hitta anledningar till att den var såpass sval på ytan, för jag har vädigt svårt att tro att de ljuger om den där mätningen.

Tror du tänker åt fel håll. Att det är svårt att tro att de ljuger om det håller jag med om (har ingen aning om varför de gjorde det) men du kan inte hitta anledningar till att den var såpass sval på ytan för att det är fullkomligt omöjligt att den var så sval på ytan om den körde Q3. Och det är FAKTA.

Om han sa att jorden var platt, skulle du då försöka hitta anledningar till varför jorden är platt eller skulle du börja undra varför han ljög istället?

EDIT: Du kan väl göra samma experiment själv. Leta reda på någon som har en P4 (om inte du själv har det) och plocka bort kylflänsen medans den kör något spel och kolla hur varm processorn blir.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xert
Någon som kan länka dit?

http://www12.tomshardware.com/images/thg_video_1_cpu_cooling....

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Medlem

Gammal värdelös rapakalja. Vem fasiken bryr sig om processorn brinner upp eller ej om man tar bort flänsen? Jag menar, hur stor är sannolikheten att den skulle trilla bort?

Och 29 grader... Att någon överhuvudtaget kan ta den temperaturen under dom omständigheterna seriöst förvånar mig.

Visa signatur

AMD XP2500+ @2.54ghz (11.5x220), Abit NF7-S Rev 2.0, Geil Dragon Series 2x256mb Dual PC3500 (synkat 2-3-3-8), Hercules Radeon 9800pro 405/361mhz, Seagate Baracuda 120gb, Antec TruePower 430w, Alpha PAL8045T med Delta 80mm 10.8w, Antec PlusView 1000AMG.

Permalänk
Medlem

Som många vet vid det här laget så fungerar allt från Intel utmärkt hos THG =/.

THG är inget man söker testresultat hos om man vill få veta vad saker o ting går för. Det enda man får reda på är att Intel är kanon, detta oavsett om recensionen gäller processor, grafikort, hårddiskar eller dyl =).........

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

En Intel P4 har väl en liten ljussensor eller något i det där hålet uppe på den...så om man tar bort kylflänsen så får den lite ljus å klockar ner sig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nallen
En Intel P4 har väl en liten ljussensor eller något i det där hålet uppe på den...så om man tar bort kylflänsen så får den lite ljus å klockar ner sig..

Den får väl mycket ljus om man tar bort flänsen :rolleyes:.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

För er som inte förstår argumentet om 29 grader:

Värm en kastrull vatten tills det blir 50-60 grader på spisen. Flytta kasturllen och ställ den på en sval platta. Låt den står i 7 sekunder. Släng vattnet i ansiktet på dig själv. Nej, men titta, det var visst lite varmt.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att de mätte fel, medvetet eller omedvetet får någon annan svara på... Jag hade fönstret öppet en stund i morse så det blev 16.8 grader i rummet... CPU-temp i sandra låg på 28 grader då, med originalkylning (klockad från 2.6 till 3.0). Jag tror inte att de hade 16.8 grader i sitt testrum

Däremot så kan man inte jämföra med varmvatten, eftersom de håller värmen mycket bättre än en processor

Även med kylning så återgår en processor till "idle-temp" på bara några sekunder med kylning, och kylflänsen har väl också en viss "värme-konserverande" funktion, som de flesta material? Utan den sticker säkert värmen upp en bra bit innan den throttlar ner, men efter det så blir den nog ganska snabbt kall igen, men men runt 40 grader borde ligga närmare sanningen än 29...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Om den nu skulle hinna kylas av lite efter att de plockat bort flänsen så skulle ju den sluta throttla (eller throttla lite mindre iaf) och börja producera värme igen. Så teorin om att den skulle hinna kylas av lite håller inte alls, du skulle lika gärna kunna vänta i flera timmar och den skulle fortfarande vara precis lika varm.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Att man ens ids att besöka THG o stödja dem med reklamintäkter....................

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Detta är fejk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inta att folk itne kan läsa datablad osv å kolla ricktiga tester där en P4 inte alls håller några 29C. Den arbetar ju för Q3 rullar ju på så den kan alldrig hammna under dom ca 70C den börjar trottal på så 29C är totalt omöjligt inse det.

Desutom har min kompis som jobbar på datorfima gjort dessa tester själv med en XP2400+ och en P4:a.
2400+ CPU:n stägde av sig omgående å överlevde på ett A7V333 som anväder interna sensorn för just den funktionen. P4:a prollen blev Brännhet sa han men slö som en P2 266 ungifär. Gick inte å ta på sig utan att bränna sig utan fläns men den rulade precis som tom gjordes.

Permalänk
Medlem

Zzzzzz......

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
För er som inte förstår argumentet om 29 grader:

Värm en kastrull vatten tills det blir 50-60 grader på spisen. Flytta kasturllen och ställ den på en sval platta. Låt den står i 7 sekunder. Släng vattnet i ansiktet på dig själv. Nej, men titta, det var visst lite varmt.

Skillnaden i värmakapacitet mellan en kastrull med vatten och en processor är rätt så jätte stor.

Permalänk
Medlem

Nerd fight nerd fight

Visa signatur

Core 2 Duo E6600/Asus P5BDLXWIFI-AP/Corsair TWIN2X 6400 4096MB
Radeon 4850/Samsung SpinPoint T166 500GB/Creative SB X-Fi XtremeGamer

Permalänk
Medlem

testa på eran egen p4.. ta bort kylflänsen o kolla om den pajar.. Den kommer garanterat stängas av och funka fin fint nästa omstart med kylning.
Varför thg:s p4 med 400mhz buss blev 29c vet ingen förutom dom själva.. vem vet han kanske råka läsa av socketen eller mobos temp. Eller inte? Saken är den att p4:an gick inte sönder och började ryka utan den funkade när han stoppade på kylningen igen vilket är de huvudsakliga.
Detta är dock en väldigt väldigt gammal p4:a och de utvecklade inte lika mycket värme som dagens p4:or med dubbla busshastigheten och nästan dubbla processorhastigheten.

De thg ville visa människorna var att amd på den tiden klarade sig inte utan kylning de gjorde intels cpu:er.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Skillnaden i värmakapacitet mellan en kastrull med vatten och en processor är rätt så jätte stor.

Jo, min liknelse skulle inte vara identisk, jag ville bara förklara att bara för att värmekällan försvinner, gör inte värmen det lika fort.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.