externa hårddiskar usb2.0/firewire

Permalänk
Medlem

externa hårddiskar usb2.0/firewire

Western USB 2.0/Firewire 250GB 7200RPM
Extern, WDXC2500JBRNE, 8MB cache

eller

Maxtor OneTouch USB2.0/F.wire 250GB 8MB
Personal Storage 7000, Extern 7200RPM

vilken är bäst?
Någon annan modell som är bättre?

Permalänk
Medlem

Jag stod själv i valet mellan samma diskar, men eftersom WD disken inte fanns på lagret slog jag till på en Maxtor OneTouch USB2.0/F.wire 300GB Personal Storage 7000, Extern. Den funkar hur bra som helst.

WD disken ser ut att vara något snabbare på pappret, men om du bara ska ha den som lagringsenhet / backup och inte installera program / OS osv på disken tror jag att det är hugget som stucket vilken du än väljer.

Permalänk
Medlem

okej.

Ingen mer som vill kommentera? Alltid trevligt med fler svar så att man kan jämföra lite...

Permalänk
Medlem

Är det inte billigare och bättre att köra med en sånhär:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=STEU2035

Och sen kan man ju välja vilken vanlig disk man vill...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har en FireSmart 250 GB 5400 RPM HD förtillfället, med tanke på att den börjar närma sig 1 års åldern tror jag nog att dom har fixat några nya fina diskar.
Måste dock varna för att dom kanske inte har dom högsta kvalitén bland extra HD:rna.
Beställde en 200 GB 7200 RPM från början som krashade, fick lämna tillbacka den och så sa dom att det var produktionsfel och att hela lagret hade blivit indraget.

Permalänk
Medlem

Jag har en Maxtor OneTouch 250 GB och är supernöjd med den

Visa signatur

Det är aldrig försent att ge upp

Permalänk
Hedersmedlem

Har rätt mycket erfarenhet med båda, och kan lungt säga att det i alla fall är bättre kvalitet på WD-disken. Maxtor har rätt taskig kvalitet på själva hårddiskchassit och ofta är det glapp och så vidare. Skulle inte rekommendera Maxtor till någon när det gäller externa diskar faktiskt. WD är ett säkrare val. Hastighet har jag tyvärr inte speciellt stor koll på, men WD är generellt snabbare än Maxtor om man tittar på IDE-tester.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Själv kör jag en "AluDISC" från One Technologies, 160gb, 7200. Om man bryr sig om utseendet så kan jag rekomendera den. Aluminium chassi med en blå "line" längs ena kortsidan. Har dock inga referenser vad gäller externa hdd:s så jag vet inte hur den står sig mot andra diskar men den har fungerat felfritt hitintills.

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en Maxtor OneTouch USB2.0/F.wire 160GB 8MB
Personal Storage 7000, Extern 7200RPM från komplett.se, men jag undrar...

*Kan man koppla in den till en lite äldre bärbar dator (600mhz,192mb ram, grafikkort 8-16mb?)

*Hur fungerar den, kan man t.ex. spela upp musik och filmer, från h-disken, genom datorn, UTAN att lägga över det på datorn?

*Kan man installera ett OS på den?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

* så länge du har USB-port så e det inga problem. Det bästa är om du har USB 2.0, men den borde va bakåtkompatibel med USB 1 standarden oxå.

*Du kan spela upp/köra filer direkt från disken

*E inte insatt men det borde gå att göra en primär partion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har rätt mycket erfarenhet med båda, och kan lungt säga att det i alla fall är bättre kvalitet på WD-disken. Maxtor har rätt taskig kvalitet på själva hårddiskchassit och ofta är det glapp och så vidare. Skulle inte rekommendera Maxtor till någon när det gäller externa diskar faktiskt. WD är ett säkrare val. Hastighet har jag tyvärr inte speciellt stor koll på, men WD är generellt snabbare än Maxtor om man tittar på IDE-tester.

Sitter och håller i min maxtordisk nu och taskig kvalitet på chassit skulle jag inte vilja påstå, hårdisken är ju i princip helt omsluten av ett aluminiumhölje, förutom på kortsidorna där det är blå plast som förövrigt inte glappar. WD 250 GB disken ser ju ut att vara helt omsluten i genomskilnig plast vilket borde hålla sämre kvalitet än aluminium ?

Permalänk
Medlem

Jag glömde en fråga...

Måste man installera h-disken (med cd), eller hittar Win XP, h-disken automatiskt?

Tack!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galaXy
Jag glömde en fråga...

Måste man installera h-disken (med cd), eller hittar Win XP, h-disken automatiskt?

Tack!

Win XP hittar disken automatiskt, du behöver alltså inte installera någon programvara för att använda den. Till min maxtordisk medföljde bland annat programvara för "Onetouch" dvs att den säkerhetskopierar allt på datorn om man trycker på en knapp och att disken stänger av sig automatiskt när man "kopplar från" den i windows.

Permalänk

Har oxå en Maxtor Onetouch 250 GB:are....nån annan än mig som märkt att efter dator-omstart så känner inte datorn av hårddisken o jag måste manuellt dra ur o sätta tillbaks usb-kabeln?

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som nämnt LaCie än?

Köpte två stycken LaCie D2 250 GB FW/USB och fick dem idag, och de överträffar mina förväntningar. Chassiet känns mycket gediget och är gjort i någon metall (aluminium)? Efter flera timmars mycket hård användning är chassiet enbart ljummet, vilket antingen betyder att all värme från disken stannar kvar inuti (mindre troligt) eller att chassiet avger värmen från disken på ett vettigt sätt.

En fördel med att ha två inkopplingsmöjligheter är att man kan dra ena kabeln (i mitt fall FW-kabeln) på ett snyggt sätt till den stationära datorn och sedan vid behov stoppa i USB-kabeln när man tillfälligt vill koppla in den i en laptop eller liknande.

Har haft några Maxtor OneTouch men alla är nu utbytta, de känndes plastiga på något sätt. Det sitter en Maxtor-disk i LaCie-enheten, men chassiet är mycket bättre.

Hårddisken är tillräckligt snabb för min del, och för att vara ärlig blev jag faktiskt förvånad av prestandan på den. Ljudnivån är helt normal, men eftersom jag ställde den på skrivbordet låter den en del, framförallt vibrationerna fortplantar sig en hel del. Men det löste jag genom att offra en gammal musmatta.

Det enda problemet jag har med disken är att jag inte kan läsa S.M.A.R.T.-statusen på den. Har testat flertalet program men de hittar enbart de interna diskarna. Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
text

Trevligt att höra lite om en annan (kanske mindre känd?) tillverkare. Låter bra att det är välgjord kabinett, men hur är det med prestanda i LaCie-diskarna jämfört med Maxtor och WD? Är de stabila att köra dygnet runt?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ×™
Trevligt att höra lite om en annan (kanske mindre känd?) tillverkare. Låter bra att det är välgjord kabinett, men hur är det med prestanda i LaCie-diskarna jämfört med Maxtor och WD? Är de stabila att köra dygnet runt?

Mindre känd! LaCie är kung bland externa diskar, bland det bästa du kan köpa. Några pretandajämförelser kan jag tyvärr inte ge, har inte kvar mina externa Maxtor-diskar. Men eftersom det är exakt samma disk inuti tror jag inte det är någon större skillnad.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Jaha, ja då är det väl bara jag som är lite n00b :D. Så inga problem med överhettning eller något sånt och diskarna hittas automatiskt i windows utgår jag från?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ×™
Jaha, ja då är det väl bara jag som är lite n00b :D. Så inga problem med överhettning eller något sånt och diskarna hittas automatiskt i windows utgår jag från?

Nej, diskarna är svala (chassit utanför är det iaf, och disarna är i direktkontakt med det), och naturligtvis krävs inga drivrutiner, bara att trycka i kabeln och köra.

http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=501006394...

Där är disken i fråga jag har pratat om. Finns i flera olika storlekar och med flera olika gränssnitt (enbart USB, eller enbart FW).

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Var ju riktigt stilrent chassi på den där disken. Men hur är det med LaCie porsche-diskarna, verkar ju vara lite billigare och har ett helt annat chassi?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ×™
Var ju riktigt stilrent chassi på den där disken. Men hur är det med LaCie porsche-diskarna, verkar ju vara lite billigare och har ett helt annat chassi?

Skillnaden är att D2 är riktad till den profesionnela marknaden, och porsche mer till hemanvändare. Vad jag läst har porsche-versionen ett något sämre chassie, och dessutom får man bara USB eller FW, inte både och. Annars är det nog inga större skillnader.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Jag har 2st maxtor diskar, 1st 250gb 5400rpm(lite lågt, men funkar skit fint som lagrings utrymme) och 1st maxtor 300gb 5400rpm, funkar skitfint för mig, använder ju dock bara dom som lagrings utrymme

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hannibal2
Har oxå en Maxtor Onetouch 250 GB:are....nån annan än mig som märkt att efter dator-omstart så känner inte datorn av hårddisken o jag måste manuellt dra ur o sätta tillbaks usb-kabeln?

Åt mig fixade det sig efter en uppdatering av moderkortets bios.

Permalänk
Medlem

Skaffade mig precis en maxtor 300gb'are, och är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Lacie's 1TB'are är rätt ball

Visa signatur

Sony Vaio - VGNS3XP - 2 GHz - 128Mb - 13.3'
Beställt:
Gigabyte GA-EP35C-DS3R - Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 - XFX GeForce 9600GT 650M 1GB GDDR3 - Samsung 20" Wide Syncmaster 2032BW

Permalänk
Medlem

jag har 3st Maxtor Onetouch 250gb externa, dom fungerar hur bra som helst. Har aldrig varit något strul med dom.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Är det inte billigare och bättre att köra med en sånhär:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=STEU2035

Och sen kan man ju välja vilken vanlig disk man vill...

Jo det är ju smartare, att göra så man kanske skulle villja sätta disken i datorn och sådana saker.

men jag tror att:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAP-H31U2
är bättre då den första bara var lämpad för 5400rpm diskar.

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZkruW
Jo det är ju smartare, att göra så man kanske skulle villja sätta disken i datorn och sådana saker.

men jag tror att:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAP-H31U2
är bättre då den första bara var lämpad för 5400rpm diskar.

Den där kabinetten ser verkligen otymplig ut och så är det ju endast USB på den. Om man vill ha firewire800/400 samt USB 2.0 verkar en kabinett kosta mer än dubbelt så mycket.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ×™
Den där kabinetten ser verkligen otymplig ut och så är det ju endast USB på den. Om man vill ha firewire800/400 samt USB 2.0 verkar en kabinett kosta mer än dubbelt så mycket.

Det va ju usb 2.0 på den, man kan knappast behöva mer än 480mb i överföringshastiget?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Det va ju usb 2.0 på den, man kan knappast behöva mer än 480mb i överföringshastiget?

USB 2.0 är 480Mbit/s, men ligger bara på 34MB/s maximal genomsnittlig hastighet och är alltså i praktiken t.o.m. söligare än firewire400 som ligger på 41MB/s maximal genomsnittlig hastighet.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop