Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Förstår inte vad alla Wintendo-servrar gör i Unix och övriga operativsystem? Ni har ju ett eget forum?

Tråden heter ju "Vad har du för server?". Den är förvisso placerad i unix-forumet, men jag tycker Windows-servrar kan vara med i den här tråden ändå.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Jag var rätt säker på min sak så jag provade nyss och du hade rätt, det var 4GB.

Jaså det är så det är?
Det förklarar ju varför min servers nätverkstrafikmätare i phpsysinfo mystiskt hade startat om. Trodde jag hade blivit hackad eller nåt

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Min Server

Här är min server:

Namn: Garden
OS: Ubuntu 6.06
Hårdvara: phpsysinfo
Lina: 2/0.5 Mb/s
Används till:
Mest till webb och shellserver, har den mest och leker med och testar lite olika grejor och sådär. Använder den även som filserver så att jag kan komma åt grejorna från skolan eller någon annanstans.

Skulle behöva en UPS här känner jag, strömmen försvinner ju lika ofta som jag byter kalsonger här på vishan.

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk
Medlem

vad är minimum på cpu, minnen om man ska köra filserver, ftp tycker ni??

jag har en P4 1.5 och 768 (eller vad det blir) sdram

duger de bra?

eftersom jag inte är så kung på linux eller nått så kanske man kan köra win 2000? eller win 2003 server?

eller nått annat?

och sista frågan, vad heter det programet som man kan gå in på en annan dator från sin egna skärm.

nått med admin heter det....?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
vad är minimum på cpu, minnen om man ska köra filserver, ftp tycker ni??

jag har en P4 1.5 och 768 (eller vad det blir) sdram

duger de bra?

eftersom jag inte är så kung på linux eller nått så kanske man kan köra win 2000? eller win 2003 server?

eller nått annat?

och sista frågan, vad heter det programet som man kan gå in på en annan dator från sin egna skärm.

nått med admin heter det....?

Din dator räcker lugnt. Men ska du köra windows och fråga windows-frågor så hör ditt inlägg hemma i windows-forumet.

Radmin heter programmet du söker.

Permalänk
Medlem

Har 3 st just nu men bara en som är i drift. En ibm x232 med 2x p3 @1,26ghz
2 gb minne 3x 36gb +6x 18gb win 2003.
Sen har jag en ibm x250 4x xeon @900 mhz 3gb minne och 10x 18gb
och en sun enterprise 250 2x ultrasparc2 @400mhz 2gb minne och 6x 36gb

Permalänk
Medlem

Min server: En AMD Athlon 2500+, 768Mb Ram, 80Gb hårddisk och Debian etch. Lirar ett webhotell på servern.

Permalänk
Medlem

Att visa upp vad man har för OS och mjukvara, och att t.o.m visa upp så specifika saker som versioner etc borde väl egentligen vara rätt dumt?
Risken för att en privatperson blir "hackad" är ju rätt liten, men om man vill så blir det ju en barnlek om man vet vad offret har för nått.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Intel @ 400 mhz, 64Mb Ram (snart 128Mb) , 4GB hdd.
Kör: OpenBSD 4.1 , mailserver, apache, torrent, shellkonton, filserver (rsync, samba, ftp).

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Att visa upp vad man har för OS och mjukvara, och att t.o.m visa upp så specifika saker som versioner etc borde väl egentligen vara rätt dumt?
Risken för att en privatperson blir "hackad" är ju rätt liten, men om man vill så blir det ju en barnlek om man vet vad offret har för nått.

Tyst, förstör inte det roliga!

Nej, allvarligt talat, håller helt och hållet med dig. phpsysinfo och liknande program skulle jag aldrig tillåta åtkomst till utifrån.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

PowerMac G4 med OS X 104, 2 GB RAM, fyra hårddiskar av varierande storlek. Används nästan uteslutande som filserver. Just nu har dock nätagget lagt av, men det skall nog gå att laga.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

http://blomqvist.ath.cx

PIII 866 MHz
256 MB SDRAM
120 GB Maxtor
2x100 Mbit NIC
Intel Graphics (Extreme?)

Arbetar som:
Router (Firestarter, som säger att det är nätverksfel men det fungerar anyway)
Webb (för mig och komrads)
-> PHP med GD2 och lite annat
-> MySQL
-> Apache
-> Ruby (snart, så)

Shell-server (för kamrater): Irssi, etc. Givetvis SFTP.
FTP. Används främst till skolan och lokalt (och till kompisar).
Ventrilo

Den har en rolig egenskap att visa default-sidan (http://blomqvist.ath.cx eller 192.168.0.1) istället för sidan jag vill in på. Detta händer bara på vissa sidor när jag glömmer skriva www innan domännamnet. Den redirectar inte, utan lägger bara in annat innehåll.

blomqvist@Server:~$ uptime
19:58:33 up 48 days, 22:00, 6 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Tack alla skattebetalare här för datorn, det värmer! (Landstingets fd dator. En HP. Tystare dator (förutom hddn) får man leta efter)

Den sitter tyvärr på en seg 24/1-lina (seg utåt), men 20/3 kanske kommer. Men den har hållt samma IP-adress i ca 48 dagar och 22 timmar nu - det klarade inte Belkin-routern eller Di-604'an. Helt underbart! Men Wondershaper vore kanske på sin plats.

Bör väl stealtha portarna på den också, lite idiotiskt att den svarar på ping.

Ska väl snart fixa någon sida åt burken, eller ha någon egen. Säkert en blogg eller något, det verkar ganska inne

Inte helt omöjligt att få host på burken, bara att fråga.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Att visa upp vad man har för OS och mjukvara, och att t.o.m visa upp så specifika saker som versioner etc borde väl egentligen vara rätt dumt?
Risken för att en privatperson blir "hackad" är ju rätt liten, men om man vill så blir det ju en barnlek om man vet vad offret har för nått.

"Security through obscurity"

Permalänk

PHPSysInfo skriver väl inte ut exakta versioner på programvara, så jag skulle knappast tro att det är något större säkerhetsproblem. Har man ett OS som går att hacka genom att angriparen vet vad det heter har man nog större problem att oroa sig för än vad PHPSysInfo säger, typ botar som går igenom nätet adress för adress och scannar efter speciella säkerhetsluckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
"Security through obscurity"

Om man inte enbart förlitar sig på 'security through obscurity' så kan man använda det till sin fördel. Finns ingen anledning att basunera ut vilket system man använder.

Permalänk
Medlem

Har skaffat en till server utöver min gamla nu.

Min gamla PII 266 MHz med 256 MB RAM agerar numera router, DNS-server, NTP-server, och uppdaterar mitt dyndns-konto. Jag använder den även för IRC och torrents.

Min "nya" Athlon 2000+, 512 MB RAM, 3*320GB i RAID 5 används till webbserver, FTP, SVN, apt-cache, backup, mail och säkert mer som jag inte kommer på nu. Den är något overkill för mina behov, men det kan jag leva med.

Permalänk
Avstängd

Uppgraderade nyssens min.
Bytte ut Sempron 2800+ till en Atlon64 X2 3600+
Innehåller numera detta:
NoName ATX-Burk, med ett MSI K9VGM-V
AMD Athlon64 X2 3600+1,9 @2,0GHz
HIS ATI X300SE 128MB
2xCorsair 512MB DDR2 PC5300
Zalman 400watts Silent nätaggregat.
160GB Hitachi IDE
80GB Seagate Barracuda S-ATA
Körs med Windows Server 2003 R2 Enterprise x64 Edition på Telia ADSL 24/2 @18/2

Hostar dedikerad CSS-Server, Websida och FTP ibland + lokal filserver.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

har haft endel genom åren.
listas i kronologisk prdning där 1 är äldst.

1. p2, 350mhz 64-200mb ram. win2k server. ftp/http och dc hub.
2. celeron 600mhz, 128-256mb ram, kördes länge, Win2k. Ftp, http.
3. Celeron 2ghz, 256mb ram, win2k. Ftp.
4. 400mhz mac g4, linux ubuntu server. Tänkte köra Ftp, http och mail på den.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
PHPSysInfo skriver väl inte ut exakta versioner på programvara, så jag skulle knappast tro att det är något större säkerhetsproblem. Har man ett OS som går att hacka genom att angriparen vet vad det heter har man nog större problem att oroa sig för än vad PHPSysInfo säger, typ botar som går igenom nätet adress för adress och scannar efter speciella säkerhetsluckor.

Visserligen, men oavsett vilket går det fortare att knäcka ett system om du vet i förväg vilka programvaror och versioner som körs + att det blir betydligt lättare för script kiddies att googla fram exploiter som passar som näven i handsken

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Att visa upp vad man har för OS och mjukvara, och att t.o.m visa upp så specifika saker som versioner etc borde väl egentligen vara rätt dumt?
Risken för att en privatperson blir "hackad" är ju rätt liten, men om man vill så blir det ju en barnlek om man vet vad offret har för nått.

Jag har aldrig försökt hacka något/någon och jag funderar på om det verkligen är en barnlek?

Permalänk
Medlem

Uppgifter: www ftp ssh dns mailserver - får det inte riktigt att fungera, kan inte skicka mail genom den. + lite annat smått och gott Hårdvara: Pentium III ~448MHz HDD: MAXTOR 6GB FUJITSU 20GB MAXTOR 40GB Alla ligger i en stor LVM volym Integrerat nätverks- och grafikkort Mjukvara: Debian Linux 4.0 Etch Linux 2.6.18

Permalänk
Medlem

Min lilla raring då, med bild!

... nåja, inte direkt på den, men hittade inte igen ett riktigt foto på den, "in action".
*lånar lite av nystan.

Uppgifter: www ftp ssh samba, lagringsplats sådär allmänt. Hårdvara: HP E-PC 42 Pentium 4 2GHz HDD: 200GB Resten det integrerade, nätverkskort och grafik då. Står i garderoben, fjärrstyr med ssh över nätet. Mjukvara: Ubuntu Dapper Drake

Permalänk

Filservern
OS: Ubuntu 7.04 Server
Hårdvara:
Chassi: Chieftec CA-01BL-BL-B + 2x Lian-Li EX-34B
CPU: Amd Athlon 2400+
Moderkort: Abit An7
Minne: 1GB Corsair
Hdd/Raid: 2x 200GB Sata, 2x 250GB Sata, 320GB Sata, 400GB Sata.
Nätverk: 2x Netgear 1000Mbit

Webservern
apache,ampche,torrentflux m.m
OS: Ubuntu 7.04 Server
Hårdvara:
Chassi: Noname
CPU: Amd Sempron 3400+
Moderkort: K9VGM-V
Minne: 512MB Corsair
Hdd: 2x 20GB IDE, 2x 160GB IDE
Nätverk: 2x Cnet 1000Mbit

Printservern
vpn,ftp,print
OS: Windows 2003 Server
Hårdvara:
Chassi: Noname
CPU: Intel P2 400Mhz
Moderkort: Asus
Minne: 256 Samsung
Hdd: 10GB
Nätverk: 2x Netgear 100Mbit

Permalänk

Har en PowerMac G4 med 1 GB minne. Kör den med Mac OS X server 10.3. Orkade inte uppgradera till 10.4. Har den som filserver, webserver, ftp server samt iTunes server.

Uptime just nu: 187 dygn. (råkade dra ut sladden)

Permalänk
Medlem

e101 är bland annat...
{shell,web,mail,svn,trac,databas}-server, routar och brandväggar min arbetstation. En allt-i-allo-server, alltså.
Allt på en Pentium 2 på 450 MHz med 512 Mb arbetsminne och 40 gigabyte disk, med 10 Mbps upp och ner. Den kör gentoo.

Permalänk
Medlem

Hrrm

kma A64 3200+ 1GiB RAM 1500 GiB RAID5 (soft) Ubuntu ksl A64 3200+ 512MiB RAM 1500 GiB RAID5 (soft) Ubuntu VH01 Opteron 165 4GiB RAM (snart) 250GiB RAID1 (3ware hårdvaruraid) FreeBSD ops Sun UltraSPARC IIi 512MiB RAM 36GiB 10kRPM FreeBSD

Det där är väl ungefär vad jag leker idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min server hemma: Skabwall
Router/Brandvägg/Samba/Apache/vnc m.m.
OS: Gentoo
Hårdvara: p3 1000mzh, 512mbram 100GB disk
Nät: 1x 1000Mbit (lokalt) 2x 100mbit (100/10) mot internet)

11:03:55 up 136 days, 16:03, 1 user, load average: 0.06, 0.49, 0.38

Funkar fint med gentto

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk

Min server

Core2duo E6400@2.67Ghz 4gb ram 3x300gb & 2x500Gb

Den kör just nu Debian lite på prov, men vanligtvis så kör
jag Gentoo på den som server os, kör även en del virtuella
maskiner på den (webbserver (debian), 2003 domänkontrollant,
debian shell och ftp) Tja nåett kul får man hitta på med
ramminnet. Kör sata diskar till lagring å vm, som os disk
har jag en seagate cheeta 10krpm 36Gb scsi disk som
tuffar på..

Visa signatur

Asus p8Z77pro-m|| i7-3770k @ 4.5Ghz||H80i||eVGA GTX260||Corsair Vengeance 32Gb 8-8-8-23-27||SSD FORCE GT 120GB||2x3tb 2X750GB||

Permalänk
Medlem

WEB
HP Proliant DL380 G4
CPU: 2 x 3,06 Ghz Xeon
Minne: 5Gb ECC REG
Hdd: 2 x 36,4GB Ultra320 15K Hot-Swop SCSI
Hdd: 2 x 300GB Ultra320 10K Hot-Swop SCSI
Nätverk: 2 x 1000Mbit
Nätverk PCIE 2st PICE Kort 133Mhz med 1000Mbit Var
OS: Windows 2003 Server Standard
Apache,php5,mysql,netradio

CS1
DELL 600SC
CPU: 2,8 Ghz
Minne: 4Gb ECC REG
Hdd: 2 x 36GB interna SCSI
Hdd: 1 x 72,8GB intern SCSI
Nätverk 1 x 1000Mbit
OS: Windows XP
Cs-server.

Ventrilo
DELL ???
CPU: 1,5 Ghz Xeon
Minne: 1Gb rambus 400Mhz
Hdd: 1 x 36Gb intern SCSI
Nätverk: 1 x 1000Mbit
OS: Windows 2003 Server Standard
massor av ventrilo servrar.

Nya webserven har ej confat den än..
Compaq Proliant DL360 G1
CPU: 2 x 1,2 Ghz PIII
Minne: 1792 Mb Pc133 ECC REG
Hdd: 2 x 300GB Ultra320 10K Hot-Swop SCSI
Nätverk: 2 x 1000Mbit
OS: Ubuntu 7.04 När jag får det att funka..

Lina 100/100 via fiber in i huset..

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Hemmaserver:
Ubuntu 6.10 server
Opteron 144
1 gb ram
Asus A8N-E
80 gb / (raid1)

Tjänster:
brandvägg/router (shorewall)
webb
ftp
smb (5x250 gb raid5, soft)
torrent (på det experimentella stadiet än så länge)

Har även en server igång hos prq, inga tjänster på den längre dock.. Debian rullar i alla fall, uptime på 9 mån!
P4 3.2 ghz
ESC Moderkort
1 GB ram
36 gb raptor
40 gb backup
Cheiftec 1U

Sedan har jag två stycken P4-servrar på 2.8 respektive 3.0 ghz, 1 GB ram vardera samt 40-80 gb hårddisk. Dras fram ur garderoben när lava har lan. Rullar debian

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här