Permalänk
Medlem

9800SE@9800PRO hardmodd

hej alla data intresserade jag har en liten undran äger ett Connect AIW9800SE kortet är en dröm att klocka 420/365 inget problem med original fläkt endast kylpasta soft modd funkar utmärkt som mest ca 5800p i 3Dmark 03 har testat att flasha bios till pro det funkar att starta och installera drivisar men det låser ej upp alla pipelines varför då? har hört talas om att det skall gå att löda någon stans på pcb men vart? man vill ju vara säker på vad man gör Någon som vet något om det? Tacksam för alla tips Dennis

Visa signatur

QX6700ES 4,2ghz Evga 680i 2*1GB ocz titanium alpha pc8000 4.4.4.10 XFX8800GTX SLI Zeus 850W Lian li pc75B Vappochill LS

Permalänk
Medlem

Även om man flashar till pro blir inte alla pipelines aktiverade, vilket du har märkt. Är du lat kan du köra med Omega drivrutinerna så softmoddar dom om du väljer att dom ska göra det.

En Hardmod är inte att rekomendera eftersom manlätt kan ha sönder grejorna. När man gör en hårdmodd stryker man med silverfärg över nåra kretsar tror jag. Självklart går det ju att löda också.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Även om man flashar till pro blir inte alla pipelines aktiverade, vilket du har märkt. Är du lat kan du köra med Omega drivrutinerna så softmoddar dom om du väljer att dom ska göra det.

En Hardmod är inte att rekomendera eftersom manlätt kan ha sönder grejorna. När man gör en hårdmodd stryker man med silverfärg över nåra kretsar tror jag. Självklart går det ju att löda också.

Hej, Kring coren finns det några små stift på plattan och några av dem ska sättas ihop med lödjobb eftersom de är kapade på fabriken. Jag har inte länken tillgänglig från ett forum där man gjorde denna modd men då fick man ett riktigt prokort efter flashningen med 8 pipelines aktiverade permanent. Men det är en riskabelt sätt att modifera sitt kort, blir något fel vid lödningen är det kanske bara att slänga kortet efteråt, om man bränner kortet efteråt.

Softmodd, är en mer säker metod som inte direkt äventyrar kortets funktion eller hållbarhet. Men den är lite omständig, att behöva aktivera kortet varje gång man gör en ominstallation av sitt operativsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

det lät intressant det där med att löda det gäller bara att få tag på info som stämmer är ej rädd för att göra det har som yrke att reparera elektronik hoppas att det går att få tag på någon bild av modden tacksam för alla tips Dennis

Visa signatur

QX6700ES 4,2ghz Evga 680i 2*1GB ocz titanium alpha pc8000 4.4.4.10 XFX8800GTX SLI Zeus 850W Lian li pc75B Vappochill LS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6157
det lät intressant det där med att löda det gäller bara att få tag på info som stämmer är ej rädd för att göra det har som yrke att reparera elektronik hoppas att det går att få tag på någon bild av modden tacksam för alla tips Dennis

Jag ska försöka finna forum tråden jag såg denna modd men det kan ta några dagar innan jag kanske hittar den igen inklusive fina bilder.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Har du ett Raeon 9800se? Prova isåfall om det funkar att softmodda innan du börjar löda. Inte kul att sitta med trasiga pipes utqn att det gåår att deaktivera dom

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Lite grann har jag fiskat fram redan här:

http://forums.ocfaq.com/showthread.php?t=1249
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/news6149.html

Det tycks fungera med både ATI R300 respektive R350 chipen. Men jag tar inget ansvar för eventuella skador på kortet - enbart ett jobb för våghalsar.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara precis vad jag söker mitt kort verkar att vara ATI original som connect bara satt sitt namn på soft modden funkar skitbra det är en fröjd att klocka 420\365 med original fläkt jag tror mitt kort är ett strypt pro från fabrik men vet ej säkert nån som vet hur man kollar? jag skall läsa vidare på detta sen återkommer jag när jag har testat det vore shysst att få till ett "äkta AIW9800pro"

Visa signatur

QX6700ES 4,2ghz Evga 680i 2*1GB ocz titanium alpha pc8000 4.4.4.10 XFX8800GTX SLI Zeus 850W Lian li pc75B Vappochill LS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6157
Det här verkar vara precis vad jag söker mitt kort verkar att vara ATI original som connect bara satt sitt namn på soft modden funkar skitbra det är en fröjd att klocka 420\365 med original fläkt jag tror mitt kort är ett strypt pro från fabrik men vet ej säkert nån som vet hur man kollar? jag skall läsa vidare på detta sen återkommer jag när jag har testat det vore shysst att få till ett "äkta AIW9800pro"

Hej, Antingen tillverkar ATI kort åt vissa återförsäljare t.ex. Club 3D eller så följer avtals slutna tillverkare ATIs grundkonstruktion på grafikkortet, men då ibland egna val på minnena. Det finns minst 5-6 olika minnens tillverkare, där Samsung och Hynix är idag de bästa fabrikaten. Tänk på att standard kylaren räcker inte till riktigt bra för att kyla coren och ska du klocka ditt kort är rådet att byta ut kylaren innan fläkten lägger av samt fixa kylare till minnena också.

Jag vet inte hur väl mitt Club 3D fungerar, då mitt ordinarie nätdel slutade att fungera för någon vecka sedan och sitter nu med ett gammalt 250 watts nätdel. Ska köp en ny nätdel om drygt 1 vecka, sedan får jag se vad mitt kort duger till.

Här är en länk om min tråd för kortet:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24419...

Övrigt:
http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...

Ja, Radeon 9800SE korten har en nedklockad original Radeon 9800 Pro core på en 9700 Pro korts PCB. Det finns inga 100% garantier att det går att låsa upp korten men kan man göra detta och att kortet fungerar väl efteråt har man ett fint kort i sin låda.

Lycka till.

/Saint25

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde detta på mitt tidigare 9500. och det gick bra.
fast det var en nackdel med det, man fick lite sämmre prestanda när man hardmoddat, i 3dmark01 blev det ca 500p mindre i samma klock, med hardmoddat jämntemot softmoddat. och en artikel där dom gjort det fick exakt samma resultat, så jag rekommenderar att du softmoddar kortet istället.

Permalänk
Medlem

tack för tipset undra varför? jag som trodde att hårdmodd skulle bli det optimala

Visa signatur

QX6700ES 4,2ghz Evga 680i 2*1GB ocz titanium alpha pc8000 4.4.4.10 XFX8800GTX SLI Zeus 850W Lian li pc75B Vappochill LS

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid göra softmoden + hårdmoden...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

nu har jag testat med blyerts samt ledande lack löda är inte att tänka på för mig det var otroligt små lödpunkter fick det aldrig att funka jag kör med omega soft modd istället tack för alla tips

Visa signatur

QX6700ES 4,2ghz Evga 680i 2*1GB ocz titanium alpha pc8000 4.4.4.10 XFX8800GTX SLI Zeus 850W Lian li pc75B Vappochill LS

Permalänk
Medlem

om man har ett 9500 som inte softmodden funkar på kan man göra en hårdmodd så det funkar för det är 256bits minne och så jag tänkte mest på länken här

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/news6149.html

om ni läser så står det att hans softmodd inte funkade

Visa signatur

/SHUTTLE AN50R/A64 3200+ @ 2200MHZ/2X256MB KINGSTONE HYPERX BH-5 CAS 2-5-2-2@ 440MHZ /HIS 9800PRO ICEQ/SAMSUNG 120GIGBYTE/ENERMAX 550WATT/

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i denna tråd.

Kanske har missat det nånstans i tråden ,men funkar det med silverpenna att hårdmodda 9800se--->Pro, istället för att löda? Nån som provat?

Har isf tänkt att ladda ner de rätta Pro bioset till mitt Club3d, och ställa in högre frekvenser som default.

Permalänk
Medlem

Coolt, jag skrev i denna tråden för ett år sedan

fudge_79: Jo det står i en av länkarna som Saint25 skrev.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Vågar man göra softmodd på mitt 9500pro???

E lite rädd för att göra de...

De går nämligen inte att clocka kortet någonting... gör man de hänger sig datorn å börjar pipa...

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Vågar man göra softmodd på mitt 9500pro???

E lite rädd för att göra de...

De går nämligen inte att clocka kortet någonting... gör man de hänger sig datorn å börjar pipa...

Jo det kan du göra fast då behöver du bara installera de gamla drivrutinerna för att det ska vara vanligt igen;)