Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr33d
massa text

Hur som, mitt råd, ge inte upp, BÖRJA söka. Det finns MÅNGA spår på internet, vet att man även på något sätt kan få ut ip nummer osv osv från email men det övergår tyvärr min kunskap. Om någon vet detta skulle det kanske kunna leda till ytterligare bevis, tacksam om ni isåfall bidrar

Nu är det bara att hålla tummarna, vore jobbigt att behöva starta civilrättsprocess, men det kommer jag utan tvekan göra om jag inte får tillbaka pengarna. Lite spännande alltihoppa tycker jag.

Om du använder outlook är det lätt att gå igenom allt data som ligger i bakgrund till själva texten i emailet. Jag komme rinte ihåg på rak arm hur man går tillväga via andra email klienter men som sagt, här är en liten guide för Outlook:

jag förutsätter att du kör delad vy, dvs att du har en lista för emailen på en halva och andra halvan av fönstret har du själva mailet i sig du har marketat.

Dubbelklicka på mailet du vill ha mer info om. Välj view i överkant och sedan options. Du skall få fram en ruta som heter Message Options. I underkant på det fönstret har du en sektion som heter Internet Headers: och sedan en massa text, där har du infom om vägen mailet gått från avsändare till dig.

Har för mig att man kudne få det mer detaljerat också men kan för guds skull inte komma på hur det var med det.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Lurad

Min pojkvän har blivit lurad förut när han vann en auktion på Tradera. Vad han vann och hur mycket det kostade det minns jag dock inte men det handlade iallafall om några hundralappar.
Just nu sitter jag och väntar på att mitt Mötley Crüe - linne som jag vann i förra veckan ska komma.
Priset kom upp i 420 kr och det skulle kännas rätt surt om det inte kom fram.

Dock så fick jag reda på sen när pojkvännen hade redan lagt bud på linnet att man kunde köpa ett likadant linne på Rockzone för 99 :-
Ni kan ju tänka er att luften åkte ur mig eftersom jag badar ju inte direkt i pengar och hade kunnat sparat hela 320 :- om han hade kommit med informationen några timmar tidigare.
Ni tänker säkert "320:- är väl inte hela världen" men för mig som lever på studiebidrag på 1050 :- månaden så är det en hel del!
Hoppas att linnet dyker upp snarast iallafall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickamicka
Jag och nagrazol blev blåsta på ~3000kr, för ett par år sen.
En snubbe som sålde två mobiltelefoner, nagge pratade med honom flera ggr på telefon. Allt verkade hur bra som helst.

Men när vi väl fört över pengarna, så kom det aldrig nåt paket på posten.
Vi anmälde detta och det visade sig att han hade blåst många andra på samma sätt.
Tror han lever på existensminimum nu, då det lär ju ta ett tag innan vi ser röken av några pengar, om vi ens nånsin kommer göra det.

Tror till och med att vi hade en tråd uppe här ang. detta. Men som sagt det är väl 2-3 år sen nu.
Jag tror att han blivit åtalad för detta.

Nu vet vi bättre, och handlar inte på det sättet längre!
Som nån annan sa, använd payson!

Personer som dessa lever aldrig på existensminimum, de har ju alla sina extrainkomster från personer de blåser att sätta sprätt på.

Börjar bli riktigt tråkigt med alla skojare som frodas på tradera, ebay och blocket. Dags för en gammal hederlig gallring kanske?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Re: Lurad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MissB
Min pojkvän har blivit lurad förut när han vann en auktion på Tradera. Vad han vann och hur mycket det kostade det minns jag dock inte men det handlade iallafall om några hundralappar.
Just nu sitter jag och väntar på att mitt Mötley Crüe - linne som jag vann i förra veckan ska komma.

Dock så fick jag reda på sen när pojkvännen hade redan lagt bud på linnet att man kunde köpa ett likadant linne på Rockzone för 99 :-
Ni kan ju tänka er att luften åkte ur mig eftersom jag badar ju inte direkt i pengar och hade kunnat sparat hela 320 :- om han hade kommit med informationen några timmar tidigare.
Ni tänker säkert "320:- är väl inte hela världen" men för mig som lever på studiebidrag på 1050 :- månaden så är det en hel del!

Det är sådana tillfällen som "Din bil gick sönder och du har inga pengar längre"

Har ju hänt att man fått sånna svar^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Lurad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MissB

Handlar väl bara om att prioritera, att få betalt för att studera samt få rabatter här och där är fan att glida fram här i livet.

Skaffa ett jobb om du tycker 1050 är knapert.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lurad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Handlar väl bara om att prioritera, att få betalt för att studera samt få rabatter här och där är fan att glida fram här i livet.

Skaffa ett jobb om du tycker 1050 är knapert.

Ja precis, att bara glida fram här i livet går ju inte för sig så ta nu och kamma till dig och skaffa ett jobb

Permalänk
Medlem

Varit medlem ett bra tag nu och aldrig stött på någon som lurat.
Men jag använder det mest bara för att köpa billiga spel eller sälja saker.

Men nu att du har blivit blåst på en med 40+ positiva kommenterar blir man lite rädd för att köpa dyrare saker.

Permalänk

Jag blev lurad av en säljare vid namn Makooo.
vann en HTC Wildfire för 1505 (inkl. frakt), och jag förde över pengar till hans konto som vi kom överrens om, sen har jag har inte hört något från honom. Har ringt flera gånger till 2 nummer som fanns på hans namn, men båda är avstängda. Har skickat mejl, men får inget svar.
Det som är så kul är att han skickade sms till mig samma dag jag vann auktionen och frågade om jag var seriös.. sen är han inte det själv!!
Sen igår när jag var inne på Tradera såg jag att han lagt ut MIN telefon på auktion igen.. pratade med Tradera om de kunde ta bort annonsen, men det kan de inte göra, så nu kommer den j*veln lura fler folk.
Men han är i alla fall polisanmäld så jag hoppas det händer något.
Har även gett ett minus som omdöme.

Jag har i alla fall lärt mig en läxa..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justmee86:

Jag blev lurad av en säljare vid namn Makooo.
vann en HTC Wildfire för 1505 (inkl. frakt), och jag förde över pengar till hans konto som vi kom överrens om, sen har jag har inte hört något från honom. Har ringt flera gånger till 2 nummer som fanns på hans namn, men båda är avstängda. Har skickat mejl, men får inget svar.
Det som är så kul är att han skickade sms till mig samma dag jag vann auktionen och frågade om jag var seriös.. sen är han inte det själv!!
Sen igår när jag var inne på Tradera såg jag att han lagt ut MIN telefon på auktion igen.. pratade med Tradera om de kunde ta bort annonsen, men det kan de inte göra, så nu kommer den j*veln lura fler folk.
Men han är i alla fall polisanmäld så jag hoppas det händer något.
Har även gett ett minus som omdöme.

Jag har i alla fall lärt mig en läxa..!

Såg att auktionen tog slut den 22:a kl 19.00 och du har redan gått på fulla hugg för att han lurat dig? Bara fem dagar (eg. nästan 4 dagar) och som han skrev så betalade du den 25:e, dvs. för två dagar sedan?
Om du får telefonen idag eller nästa vecka är du skyldig den människan en stor ursäkt.
Så även om du betalat in den 22:a och ni inte har samma bank får han inte pengar förrän nästa dag, sen ska han boka ev. frakt och som det verkar så har han skickat med DHL? DHL och schenker tar lite längre än posten men är betydligt billigare, 3-4 dagar kan det ta innan paketet är framme.

Otroligt att folk förväntar sig att varan man köper begagnat på distans ska komma till dörren nästa dag, har man så brotomt är det lika bra och köpa nytt eller söka beg. lokalt.
Du vet väl att ingen skickar en vara till någon innan pengarna är inne? speciellt inte till någon som har 0 i omdöme...

Edit: Måste säga att jag är glad över att du inte bjöd på min Wildfire som jag sålde för någon vecka sedan, önskar ärligt att man kunde lägga en gräns på vilka som får bjuda och inte får, genom hur många omdömen dem har. Har haft allt för många med 0 i omdöme som förstört en auktion...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Såg att auktionen tog slut den 22:a kl 19.00 och du har redan gått på fulla hugg för att han lurat dig? Bara fem dagar (eg. nästan 4 dagar) och som han skrev så betalade du den 25:e, dvs. för två dagar sedan?
Om du får telefonen idag eller nästa vecka är du skyldig den människan en stor ursäkt.
Så även om du betalat in den 22:a och ni inte har samma bank får han inte pengar förrän nästa dag, sen ska han boka ev. frakt och som det verkar så har han skickat med DHL? DHL och schenker tar lite längre än posten men är betydligt billigare, 3-4 dagar kan det ta innan paketet är framme.

Otroligt att folk förväntar sig att varan man köper begagnat på distans ska komma till dörren nästa dag, har man så brotomt är det lika bra och köpa nytt eller söka beg. lokalt.
Du vet väl att ingen skickar en vara till någon innan pengarna är inne? speciellt inte till någon som har 0 i omdöme...

Edit: Måste säga att jag är glad över att du inte bjöd på min Wildfire som jag sålde för någon vecka sedan, önskar ärligt att man kunde lägga en gräns på vilka som får bjuda och inte får, genom hur många omdömen dem har. Har haft allt för många med 0 i omdöme som förstört en auktion...

Jo men nu är det så att jag handlat sååå många gånger på Tradera förut så jag vet allt hur det går till. Och jag vet att det kan ta tid, men när man försökt få tag på säljaren genom mail och telefon ett antal gånger utan svar, och sen ser att han lagt ut min telefon igen, vad ska man tro?!
Och vi har samma bank, Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justmee86:

Jo men nu är det så att jag handlat sååå många gånger på Tradera förut så jag vet allt hur det går till. Och jag vet att det kan ta tid, men när man försökt få tag på säljaren genom mail och telefon ett antal gånger utan svar, och sen ser att han lagt ut min telefon igen, vad ska man tro?!

Kan bara hålla med, det verkar väldigt skumt...

Tack och lov köper jag inget begagnat. Nya prylar köpta på faktura som man betalar efter man fått grejorna är det som gäller, tryggt och säkert med garanti dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justmee86:

Kanske äger två telefoner? Hårt och dra en slutsats för det. Äger själv två ZTE blade och hade jag lagt dem på annons hade jag lagt först den ena, sen när väl den är slut, den andra. Större chans och få mer pengar.

Dina omdömen var däremot inte så positiva för att ha handlat många gånger på tradera, (-1)...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Kanske äger två telefoner? Hårt och dra en slutsats för det. Äger själv två ZTE blade och hade jag lagt dem på annons hade jag lagt först den ena, sen när väl den är slut, den andra. Större chans och få mer pengar.

Dina omdömen var däremot inte så positiva för att ha handlat många gånger på tradera, (-1)...

Man lägger väll ändå ut olika bilder om man har 2 lika telefoner?! Och mitt konto hade blivit inaktiverat för att jag inte varit inne på länge, utan jag har handlat tillsammans med killen på hans konto.
Och jag fick negativt för att jag gav honom negativt.. jag har betalat och gjort allt rätt, så jag förtjänar inget minus!

Du kommer säga annat när du själv blir lurad!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justmee86:

Man lägger väll ändå ut olika bilder om man har 2 lika telefoner?! Och mitt konto hade blivit inaktiverat för att jag inte varit inne på länge, utan jag har handlat tillsammans med killen på hans konto.
Och jag fick negativt för att jag gav honom negativt.. jag har betalat och gjort allt rätt, så jag förtjänar inget minus!

Du kommer säga annat när du själv blir lurad!!

Hmm, loggade in på min sambos tradera konto som hon inte loggat in sedan 2005 ser jag (ser att det är gamla adressen innan vi flytta till Skellefteå), inte inaktiverat.

Har lagt ut två annonser med samma bild, är objekten likadana och i samma skick spelar det väl ingen roll? Är väl upp till den som lägger upp auktionen och välja om denne vill ha olika bilder.

Själv har jag inte ännu blivit lurad av någon sedan jag började handla/sälja på ibazar.se för snart 12 år sedan.
Men visst finns risken men det är inte det jag diskuterar med dig här, utan snarare över att du var väldigt snabb på att dra slutsats att du blivit lurad (även om det nu ser ut som att du har blivit lurad och det är surt att sånt händer) men när du skrev ditt inlägg hade det gått fem dagar sedan auktionens slut.
Vad som helst kan ju ha hänt denne säljare, kanske varit med om en olycka? var tvungen och resa bort en sväng? osv.

Dock så har den du köpt telefonen av fått sitt konto avaktiverat, så tyvärr ser det ut som att du har blivit lurad. Personligen köper jag aldrig dyra prylar begagnat, om så är fallet så köper jag lokalt eller av någon som har väldigt bra i omdöme, små prylar som kanske går över någon hundring, det kan jag köpa av någon som har få omdömen men positiva.

Visa signatur