Funderingar kring RAID 0

Permalänk
Testpilot

Funderingar kring RAID 0

Hej, sitter här mitt i natten och söker efter svar tips till RAID 0 men jag hittar inte riktigt dom svaren jag är ute efter.

Det är så att jag har två hårddiskar, en på 120GB och en på 160GB. Jag funderar nu på att köpa en till lika dan 160-gigare och tänkte köra dom båda 160-gigarna i RAID 0 via mitt moderkorts RAID-funktion.

Några frågor som jag kommit på och gärna skulle vilja ha svar på:
1. Kan jag behålla den data som jag redan har på min nuvarande 160-gigare? vad jag har förstått så ligger det halva filer på hårddiskarna vid RAID 0 och nu har jag ju hela filer.
2. Kommer diskarna att synas som en stor disk på 320GB som jag sen kan dela upp i partitioner?
3. Är det ens värt att ha dom i RAID 0? vinner man mycket prestanda på att köra windows/spel på RAID 0-disk? eller ska jag köra alla diskar för sig själva?
4. Går det att ångra sig om jag inte skulle vilja ha kvar diskarna i RAID 0? eller förlorar jag all data som finns på dom?

Sen som avslutning tänkte jag höra om någon har en bra idé på uppbyggnad av disk-systemet,
1. Hur ska man partitionera upp diskarna?
2. Ska OS ligga på en egen partition eller ska den dela med programmen?
3. Kan det vara bra att ha swap-filen på den ensamma 120-gigaren för att få den på en annan fysisk enhet?

Vet att det blev en del frågor men jag kan tänka mig att den som är insatt i RAID nog kan svara på dom flesta av frågorna.

Tack i förväg

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

1. Data kommer att försvinna
2. De ses som en stor disk
3. Min åsikt är Nej
4. Du förlorar all data

1. Gör en partition för systemet och en för resten, eventuellt två av resten.
2. se ovan.
3. Det kan ge något bättre prestanda att lägga swappen på separat disk.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Förbruka inte alla dina diskar på RAID0 - du behöver till backup oxå.

Du vinner i prestanda med RAID0 särskilt för spel, system och swapfil samt videoredigeringar eller andra diskintensiva applikationer.