Permalänk
Medlem

Vippströmställare

Jag behöver några Vipp-kontakter...
Dom ska användas till fläktar (4st) jag vet inte vilka jag ska ha...skriv gärna ett artikkelnummer till www.elfa.se

Jag skulle oxkså beöva en till start samt reset Jag undrar om denna hade fungerat till det... "35-306-49" Det är en
"(till)-från-(till)"

Tacksam för snabba svar...

Permalänk
Medlem

Ja, den fungerar bra!

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett Artikel nummer på en "till-från" switch som är lämplig till fläktarna?

Permalänk

35-305-32 kanske? Det är en Till-Från-Till switch. Sådana använde jag till min fancontroller.
Då kan man koppla ex. 12v, off, 7v.
Annars kan ju en 35-306-31 vara bättre om man även vill koppla ex. en LED som visar vilket läge den står i.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Funkar det bra att växla mellan spänningar?? behöver man bara en sån till varve fläkt o sedan koppla in 12v o 7v ?

Permalänk
Medlem

Men dom där är ju båda till-från-till...

Permalänk
Medlem

j0nathan: jag har inte tittat på dem ,men den han sade passar till LEDs också är nog tvåpolig (kopplar två "kretsar" istället för en)

Permalänk
Medlem

classe har en till från som ja använder... ganska snygg me... o billig kolla lite där...

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

jag är ju inte världens elkunnigaste...men kan man koppla en "till-till" så det blir "On-Off" ? Och vad är skillnaden mellan 1 o 2 poliga...Tack så mycket...

Permalänk
Medlem

det är väll bara att utesluta strunta i att koppla in ena läget?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

det va ju just det jag mistänkte

Permalänk

Såhär fungerar en sådan switch:
I en Till-Från-Till Switch:

När "spaken" pekar rakt fram så är den i mittenläget = Från. Då kopplar den inte ihop några pinnar.
När spaken pekar Uppåt är den i ena Till-läget och kopplar då ihop 2 och 3.
När spaken pekar Nedåt är den i det andra Till-läget. Då kopplar den ihop 1 och 2.
En Till-Till Switch är precis likadan fast den saknar mittläget.
När det står ex. såhär: (Till)-Från-(Till) så betyder det att de lägen som är innom parantes är återfjädrande. Alltså kommer spaken flippa tillbaka till mittenläget så fort man släpper den.
En Till-Från switch fungerar som en till-till fast den saknar en pinne på baksidan. Den har alltså bara 1 och 2. I Till-läget så kopplas då 1 och 2 ihop och i Från-läget så är de inte ihopkopplade.
Flera Poler:
När en switch har ex. två poler så betyder det att det är som två vanliga switchar ihopbyggda så de använder samma spak. De är alltså två stycken helt separata switchar i en. Du kan se på det röda sträckade var de är uppdelade. Det är alltså som två vanliga enpoliga bredvid varandra. De har ingen kontakt bortsett från att de styrs av samma "spak". En 2-polig kan användas om man vill ha en lysdiod som visar vilket läge switchen är i.
Då kan man till exempel koppla såhär:
Man kopplar in 2st lysdioder's minusben till jord sedan kopplar man den enas plusben till 1 och den andras till 3. Sen kopplar man ett motstånd (ex ~200Ohm) mellan 2 och +5v.
Då kommer lysdioden som är inkopplad på 3 lysa när spaken står uppåt. När spaken är i mittenläget kommer ingen lysa och när spaken pekar nedåt kommer lysdioden inkopplad på 1 lysa.

Några fler frågor? Jag hoppas alla förstod nu

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

tack så mycket )ExecutoR(, men en sak är ännu oklart, säkert världens dummaste fråga, men en "till-till" ser ut ungeför såhär (kolla bifogade filen)

Där jag kan koppla + till första och jord(-) till den i mitten och inte koppa något alls till den tredje?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nathan
tack så mycket )ExecutoR(, men en sak är ännu oklart, säkert världens dummaste fråga, men en "till-till" ser ut ungeför såhär (kolla bifogade filen)

Där jag kan koppla + till första och jord(-) till den i mitten och inte koppa något alls till den tredje?

på en till-till vippknapp sätter du + på mitten pinnen å sen kopplar du tex + sladden från en fläkt på den översta pinnen å en annan fläkt på den understa pinnen då kan du välja vilken fläkt som ska snurra.. å om man nu bara vill koppla en fläkt/diod så använder man antingen den övre eller undre pinnen.. å struntar i den andra..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

woooho...jag fattar

Permalänk

Kan man göra en 12v/5v fläktkontroll med en 1 polig till-till brytare? Eller måste man ha en 2 polig? Har ett par såda mini brytare jag skulle vilja andvända så man slipper köpa nya....

Edit: hittade den här http://hem.passagen.se/zie/faq/flera_12-OFF-5-1pol.gif

Visa signatur

E1200 1,6Ghz@3,0Ghz | 2x1024MB XMS2 Dominator |Gigabyte GA-EP35-DS3 | X1650PRO 512MB |