Bara en tanke till alla er som moddar o spacklar o grejjer

Permalänk
Medlem

Bara en tanke till alla er som moddar o spacklar o grejjer

Nästan 99% av er här so mspacklar på era burkar har man märkt klagar över att det är jobbigt o slipa osv.. men varför lägger ni på så jävla mkt för? bara en tanke.. Vissa moddar så ser man folk som lägger på lager som är säkert 3-4 mm tjocka..

Extraknäcker som målare lite då och då, även slipar upp bilar innan lackering.. man lägger hellre på snålt med spackel och måste spackla en gång till, än att stå och slipa i en halvtimme.. eller man kanske är nån slipfetisch eller nåt

men iaf, hellre spackla 1-2 gånger extra än att slipa 2 gånger

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Håller med där.. gjorde så på mitt senaste projekt.. flera lager alltså..
Det är inte särskilt kul att slipa även om man inte måste slipa så mycket..

Iofs hade jag kunnat åkt hem till farsan o lånat slipen men jag orkade inte sätta mig i bilen bara för det

Permalänk
Medlem

bob visst man kan köra slipmaskin som jag gör.. men fortfarande.. är inge kul när det dammar

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Spackel är mjukt i ca 10min och då brukar jag tälja bort överflöd med kniv eller rasp eller vad det heter som liknar ost-riv lullull.

Och slipning sker enbart med maskin

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hmm känner igen det där, jag jobbade på en lackeringsfirma när jag var 18-19 och min chef blev vansinnig om det låg mer spackel på golvet än vad som fanns kvar. Fick nästan stryck om det finns lite damm på golvet, vilket har gjort att jag är mycket försiktig/duktig på att lägga på rätt mängd iaf på en bil.

Visa signatur

- om du löser dom små problemen så löser sej dom stora av sej självt

Permalänk
Medlem

kapar tråden lite.

Vad kan ni duktiga spaklare rekomendera till en nybörjare när det gäller spakel och teknik?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
kapar tråden lite.

Vad kan ni duktiga spaklare rekomendera till en nybörjare när det gäller spakel och teknik?

Practice makes perfect..
Går inte att lära ut så här via text.. men några pointers kan du la få

Blanda enligt instruktion, och blanda härdare och spackel noga!

Se till att inte bli stressad.. visst, det torkar snabbt men man hinner lägga det gott o väl..

Öva på nåt om du inte vill riskera att sabba vad det nu är du ska spackla..

Och det går i regel att börja från scratch om det inte blir bra första gången.. hacka, skrapa slipa bort det gamla o sen börja om..

Easy as that...

Permalänk
Medlem

frågan återkommer mer förtydligad.

1. Vilken sorts spackel
2. Varifrån
3. verktyg vilka och varifrån

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Du kan nog använda de flesta vanliga tvåkomp spackel, gå in på en målarifirma eller en måleributik och fråga vad de har, de brukar kunna ge tips oxå.
Verktyg? Nå spackelspade sedan är det nog lite olika beroende på vad du ska göra med det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

som redan har fastslagits ovan, när man har spacklat så slipar man.

Valig plasticpadding pp50 eller 100 borde duga alltså

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jo det tror jag, så länge det inte är ledande och inte använder de utan att tänka så..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lägg ett tunt lager, "dra ut" så mycket som går. Ju mindre som hamnar på golvet vid slip desto bättre. "Aj" min gamla chef kom o slog mej igen!. Gör som du vill. Är du rik, gödsla med spackel dessutom blir du stark, annars är du nogrann när du lägger på, lååååånga svepande rörelser, inte korthuggna. "...sweep on, sweep off..." Karate Kid.

Visa signatur

- om du löser dom små problemen så löser sej dom stora av sej självt

Permalänk
Medlem

kan säga att målarna på jobbet just nu inte är så glada på spacklingen, ca 400 kvm tak som ska spacklas o slipas o sen målas.. kan säga att dem inte lägger på överflödigt med spackel

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0b
Håller med där.. gjorde så på mitt senaste projekt.. flera lager alltså..
Det är inte särskilt kul att slipa även om man inte måste slipa så mycket..

Iofs hade jag kunnat åkt hem till farsan o lånat slipen men jag orkade inte sätta mig i bilen bara för det

det är också bättre att lägga fler lager, då det hinner torka emellan och antalet luftbubblar då, slipa bara upp ytan innan du spackar så blir det kanon fäste, annars finns det en risk för att ett lag kan "lossna".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
frågan återkommer mer förtydligad.

1. Vilken sorts spackel
2. Varifrån
3. verktyg vilka och varifrån

1: plasticpadding är väldigt bra, det är ett företag att påpeka så det finns glasfiber etc, glasfiber spackel är väldigt bra också om man har råd.

2: du kan köpa det i princip vart som helst, tom macken om än dyrare.

3: sandpapper/slipmaskin som du köper på byggvaruhuset är bra

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/