XEED 4x DVD-R (Mediacode: Princo)

Permalänk
Medlem

XEED 4x DVD-R (Mediacode: Princo)

Jag beställde ett gäng XEED 4x DVD-R (Mediacode: Princo) från Datorbutiken.com. Skulle idag pröva att bränna.

Startade dvddecrypter och den kände igen skivan och visade att den klarade 4x. Men när jag sedan ska bränna i 4x så får jag bara "power calibration error". Nero fixar inte heller att bränna i 4x. Men när jag går ner till 2x så går det utmärkt.

Jag har en NEC ND1300a med BIOS 1.0B RPC1 från http://www.herrie.org. Har även prövat med den officiella BIOS version med samma resultat.

Någon som vet om det på något sätt går att bränna dem i 4x med NEC ND1300a? Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr kört, xeed/princo är risiga.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Allt skitsnack om Princo (filmer fryser efter 4gb när de spelas upp, skivorna håller inte i längden, etc), gäller deras deras gamla skivor? Eller är deras nya skivor också skit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Filmer på Princo-skivor funkar felfritt på min Pioneer som tar allt. Däremot är data på Princo-skivor inge vidare.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Har bränt ett gäng filmer nu med verify. Ingen skiva är kass och min Centrum Gemini sväljer de som en snorunge gluffsar i sig lördagsgodis. Ska dock pröva i fler stationära dvd spelare innan jag känner mig säker ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Framför allt kombinationen Princo + Nec ND1300 är känd för att ge problem.
Jag har haft samma bekymmer på två olika brännare. Min egen brännare blev snäll efter nån firmwareuppdatering (minns inte vilken version, tror det var 1.0A).
Bränner ändå oftast i 2x eftersom det ofta blir läsfel på skivor brända i 4x (fast bara i brännaren, inte i andra DVD-ROM/-spelare).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

men förrutom att du måste bränna skivorna i 2x (har samma problem), har du märkt av något annat problem? typ att de inte funkar i vissa stationära dvd spelare, skivorna inte håller länge, osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa och se hur bränningen blev i nero cd dvd speed. (välj överföringshastighet).

Så har skall det inte se ut.(kommer att rycka och knycka på slutet på i en dvd spelare men pc klarar galant) (Princo skiva och nec 1300a)

Detta är ett skräckexempel, funkar ej att spela upp film.(Princo skiva och nec1300a)

Detta är en helt perfekt bränning, borde funka i alla dvd spelare som stöder -R. (Verbatim skiva och nec 1300a)

Denna skiva funkar men kommer eventuellt att knycka på nåt ställe i filmen(beror på dvd spelare, knycker ej på dator) (Promedia (princo) och nec 1300a)

Här kan ni läsa exakt vilka skivor och vilka bränna tycker om:
http://www.mpegit.net/dvdr_quality.php (engelskt)
http://www.mpegit.net/modules.php?name=Reviews (finska) men med sökfunktion och mera skivor.